Oppdrett av de vanligste levendeføderne, guppy, platy, sverddrager og molly. (side 2)
Postet 29.04.12 kl 20:21
Postet 13.05.12 kl 19:03
Endret: 13.05.12 kl 19:04
Inaktiv bruker
JA!!!!!!!!!! det kan bli for kalt i akvariumet!
Postet 13.05.12 kl 19:07
Molly og sverdrager
har en del yngel i eget kar på 60 liter etter velykket fødsel fra både molly og sverdrager.
mitt spørsmål som jeg ikke har funnet svar på noen steder er.
hvor gamle\store må dem bli før jeg kan ha dem oppi karet med dem andre voksne fiskene???
mitt spørsmål som jeg ikke har funnet svar på noen steder er.
hvor gamle\store må dem bli før jeg kan ha dem oppi karet med dem andre voksne fiskene???
Postet 31.05.12 kl 17:23
dodgechalangerhvor gamle\store må dem bli før jeg kan ha dem oppi karet med dem andre voksne fiskene???
I hovedsak så store at de ikke kan bli spist av de andre fiskene. Dobbel så store som munnen til største fisken er en god begynnelse Jeg var VELDIG forsiktig med mine før jeg la dem over.
Jeg ventet i ca. 7-8 uker med mine første gangen, etter at de ble satt over vokste de mye kjappere i 190 literen min ift. 25 literen de hadde bodd i før.
Lykke til !
Postet 31.05.12 kl 18:02
Postet 31.05.12 kl 18:53
15 stk red platy er født
Fikk de for noen dager siden, se bilde i midt avkvarium,
Fødekassen fungerer greit, men har jo ikke noe annet enn 120 litern med fødekassen oppi.
Er det da må kjøpe enda et akvarium for oppvekst og melde meg inn i litersyken
Forslag til oppvekst akvarium som er komplett og fisken ikke forsvinner inn filteret ?
Noen som har prøvd en stor gjennomsikt brødpose for større plass, eventuel stikke noen mikro hul i den for vanngjennomstrømning ?
Fødekassen fungerer greit, men har jo ikke noe annet enn 120 litern med fødekassen oppi.
Er det da må kjøpe enda et akvarium for oppvekst og melde meg inn i litersyken
Forslag til oppvekst akvarium som er komplett og fisken ikke forsvinner inn filteret ?
Noen som har prøvd en stor gjennomsikt brødpose for større plass, eventuel stikke noen mikro hul i den for vanngjennomstrømning ?
Postet 15.08.12 kl 20:27
Endret: 15.08.12 kl 20:40
Selvfølgelig er det veldig spennende med de første kullene =) Å man vil så gjerne at alle skal overleve, men jeg foretrekker å "høste inn" de som har overlevd i 120l akvariet i 2-3 dager. Mest fordi jeg ikke vil ha overbefolkning (fisking?) innen 3 månder, men også fordi man da får de beste ynglene gjennom naturlig utvelgelse. Skal man bare ha fisk til seg selv er dette å anbefale. Jeg er litt kresen så nå holder jeg på å plukke ut kun de med "riktig" farge.
Postet 09.10.12 kl 14:38
Postet 10.10.12 kl 21:14
ÅshildVBlir guppyhunnene tynne mellom hver graviditet, eller er de ganske tykke hele tida?
Min erfaring er at de yngste hunnene blir litt tynnere mellom fødslene enn de som er eldre. De største hunnene mine blir litt tynnere og "rundere" etter en dag eller to mens de førstefødende/yngre hunnene går nesten alltid tilbake til utgangspunktet over buken
Men det er sikkert variasjoner hos de fleste
Postet 12.10.12 kl 10:14
Postet 08.11.12 kl 19:43
Sverdrageyngel
Vi har en 110l med sverddrager, SAE, maller og åler. Vi har også et 40l akvarium med guppy, maller og en ukjent fisk, men som går godt overens med guppyene. Oppdaget i dag at vi kun har 1! Sverddrage yngel igjen, kan vi flytte denne yngelen fra 110l til 40l? Eller kan fisken ta skade av denne flyttingen til nytt kar? Yngelen er Ca 1 cm
Postet 11.01.13 kl 23:32
Hvis vannverdiene er noenlunde lik (ph,temp osv.) så kan jeg ikke se at det skal være noe problem.Siden du ikke vet hvilken fisk den ukjente er så er det vanskeliog å si om den vil "forsyne" seg av yngelen.
Ellers vil jeg bare nevne at Saeène ikke passer i et 110 liters kar ,de trenger mye større plass.
Ellers vil jeg bare nevne at Saeène ikke passer i et 110 liters kar ,de trenger mye større plass.
Postet 11.01.13 kl 23:57
Hvis man lar naturen gå sin gang, og ikke flytter på noen, Hvilke planter osv er det som er best egnet for å gi de små en sjanse til å overleve? Holder de små seg helst på bunnen, eller også oppe i flyteplanter ?
Og hvordan får man sikret at de små får mat, de kommer jo ikke frem samtidig med de voksne fiskene.
Har flere drektige sverddragere nå, og såg en liten fisk en dag, men den og dens søsken er nå borte.
Og hvordan får man sikret at de små får mat, de kommer jo ikke frem samtidig med de voksne fiskene.
Har flere drektige sverddragere nå, og såg en liten fisk en dag, men den og dens søsken er nå borte.
Postet 14.01.13 kl 22:56
Inaktiv bruker
Flyteplantermed skikkelige røtter og mose er fine gjemmeplasser, stengelplanter er også et godt valg.
Postet 14.01.13 kl 23:02
Selv har jeg problemer med å få små yngel til å overleve i foreldrekaret selv om 1/3 del er full av flyteplanter. De holder seg høyt oppe i karet innimellom plantene ,men spist blir de okke som.
Jeg pleier å smuldre flakfor og dytte inni mellom plantene ,med det hjelper ikke så mye når de blir spist likevel.
Så hvis jeg ønsker å få de til å leve opp så må jeg fange de like etter de blir født.
Om andre lykkes vet jeg ikke ,dette er bare min erfaring med de digre / glupske sverddragerne mine.
Jeg pleier å smuldre flakfor og dytte inni mellom plantene ,med det hjelper ikke så mye når de blir spist likevel.
Så hvis jeg ønsker å få de til å leve opp så må jeg fange de like etter de blir født.
Om andre lykkes vet jeg ikke ,dette er bare min erfaring med de digre / glupske sverddragerne mine.
Postet 14.01.13 kl 23:10
Da spørst det om det blir bebiser da Da jeg var liten så følte jeg at det stadig kom fiskebarn, og jeg hadde liksom alltid i ulike størrelser, alt etter hvor gamle de var. Men har ikke hatt overlevende yngel de siste årene. Får bare prøve å gi dem en sjanse. De bør jo ikke være i yngelkar heller disse små, og det begrenser seg hvor mange kar jeg kan ha.
Hvor gamle er foresten de små når de er omtrent en cm?
Hvor gamle er foresten de små når de er omtrent en cm?
Postet 14.01.13 kl 23:55
sessanHvis man lar naturen gå sin gang, og ikke flytter på noen, Hvilke planter osv er det som er best egnet for å gi de små en sjanse til å overleve? Holder de små seg helst på bunnen, eller også oppe i flyteplanter ? Og hvordan får man sikret at de små får mat, de kommer jo ikke frem samtidig med de voksne fiskene. Har flere drektige sverddragere nå, og såg en liten fisk en dag, men den og dens søsken er nå borte.
Platy og sverddrager er vel ikke så forskjellig i oppførsel? Jeg prøver meg på å si litt om min platyer.
Da de fikk barn så gjemte de seg lenge i gulrotgress og javamose. Det var såpass at man fant ofte ikke de små. Så aldri at de spiste (mulig de blir tøffere i mørket?), men de vokste seg da store. Da de fikk en liten str så begynte de å se etter mat når jeg matet og jeg syntes de vokste fort.
Følte nok hemmeligheten var mye gulrotgress og ikke minst javamose. Fiska aldri ut noe og ved mye telling kom jeg frem til det samme antallet hver gang jeg klarte å finne dem. Dessverre mista jeg mye ung fisk og mange flotte foreldre da vannledningen oppe ved pumpehuset sprang lekk og det kom jord og dritt inn til oss. Dette så vi jo ikke før det var forsent og da var det så klart nitritt i alle kar utenom et jeg ikke hadde gjort rent. Orka ikke mer, dette karet redda pumpene mine. Guffe ble jo da fordelt rundt, men det fikk jo ikke død fisk levende igjen. Så viktig å se mye til det.
Foret mye med frossen artemia og det falt i god jord. Og like morro å se hver gang da :P
Postet 15.01.13 kl 12:04
Postet 10.02.13 kl 15:46
Postet 11.02.13 kl 01:15