- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Slik ser du kjønnsforskjell på eplesnegler . (side 2)
Slik ser du kjønnsforskjell på eplesnegler . (side 2)
Postet 13.11.11 kl 22:22
Postet 30.11.11 kl 21:25
Postet 30.11.11 kl 21:39
Postet 21.01.12 kl 10:54
Bare et spm, det virker som du har god greie på det med snegle-peniser: Jeg har to flotte eplesnegler, og har gjentatte ganger sett den den ene vippe ut tissen fra skallet, og dytte den inn under skallet til den andre. De parrer, altså. Men så fikk jeg se at den andre også hadde tissefant under skallet. Og når jeg leser denne tråden, så skjønner jeg jo at hun må være en man.
Merker de ikke sånt selv? At sneglen de parrer seg med er av samme kjønn?
Æsj, ble litt skuffa, jeg, gikk liksom og ventet på småttinger...
Merker de ikke sånt selv? At sneglen de parrer seg med er av samme kjønn?
Æsj, ble litt skuffa, jeg, gikk liksom og ventet på småttinger...
Postet 24.01.12 kl 22:42
CakuBare et spm, det virker som du har god greie på det med snegle-peniser: Jeg har to flotte eplesnegler, og har gjentatte ganger sett den den ene vippe ut tissen fra skallet, og dytte den inn under skallet til den andre. De parrer, altså. Men så fikk jeg se at den andre også hadde tissefant under skallet. Og når jeg leser denne tråden, så skjønner jeg jo at hun må være en man. Merker de ikke sånt selv? At sneglen de parrer seg med er av samme kjønn? Æsj, ble litt skuffa, jeg, gikk liksom og ventet på småttinger...
Jo de merker det etter en stund. De trekker seg som vanlig ganske fort ut igjen når de oppdager det. De henger ikke sammen på timesvis som de gjør ellers. Jeg har også sett hanner gå på hverandre. Da må det være en hosnegle som avgir et stoff ol som hannene oppfatter og da går de på den første og beste de finner...Du er helt sikker på at den andre er en hanne også? Penisen sitter kun på høyre side. De har en bitteliten utvekst på venstre site også , som mange tror er penisen men det er sneglas lufteorgan.
Postet 29.01.12 kl 17:30
Heidi Ingdal[QUOTE=Caku]Bare et spm, det virker som du har god greie på det med snegle-peniser: Jeg har to flotte eplesnegler, og har gjentatte ganger sett den den ene vippe ut tissen fra skallet, og dytte den inn under skallet til den andre. De parrer, altså. Men så fikk jeg se at den andre også hadde tissefant under skallet. Og når jeg leser denne tråden, så skjønner jeg jo at hun må være en man. Merker de ikke sånt selv? At sneglen de parrer seg med er av samme kjønn? Æsj, ble litt skuffa, jeg, gikk liksom og ventet på småttinger...
Jo de merker det etter en stund. De trekker seg som vanlig ganske fort ut igjen når de oppdager det. De henger ikke sammen på timesvis som de gjør ellers. Jeg har også sett hanner gå på hverandre. Da må det være en hosnegle som avgir et stoff ol som hannene oppfatter og da går de på den første og beste de finner...Du er helt sikker på at den andre er en hanne også? Penisen sitter kun på høyre side. De har en bitteliten utvekst på venstre site også , som mange tror er penisen men det er sneglas lufteorgan.
Ååå, timesvis med parring skal det være.... Nei her er det bare snakk om noen sekunder med "parring", ikke noe timevis. Så da er det nok som du sier bare bomforsøk. Og, ja jeg er sikker på det med at begge har penis. Begge er også helt identiske i fargen på skallet, ikke noe mørkere snurr. Men nå har jeg bestilt 9 eplesnegler til, så da får de seg vel damer! Takk for svar!
Postet 29.01.12 kl 17:46
Postet 02.03.12 kl 18:01
Å se kjønnsforskjeller på Suller (Sulawesisnegler) utvendig, er helt umulig. Men jeg satt og studerte de en kveld og da oppdaget jeg at flere hadde digre kuler oppå nakken eller bak på kroppen under skallet. Dette så jeg når de strakte kroppen langt ut av skallet. Tidligere i uken så tok jeg ut en som hadde en diger kul på nakken og la den i et 30 liters kar der det var bare reker og epleyngel. To dager etterpå var det kommet en dødfødt yngel på ca 1 cm. Dette var en stor sulle og de største får veldig store unger. Kulen på nakken var borte.
Så dette er en måte man kan se kjønnsforskjell på. Man kan også sette de opp på høykant slik at du ser de fra siden, da vil en kul være lettere og se. Hvis de ikke er gravide så kan man ikke finne ut dette.
I kveld tok jeg ut en fra de gule sullene mine som hadde en stor kul på ryggen. Jeg skulle selvfølgelig tatt bilde av den men det ble ikke gjort. Den ligger nå i det samme karet som den oransje lå i. Så nå er det bare å vente og se om dette er tilfelle. Jeg kommer til å oppdatere dette så fort det skjer noe.
Har lagt ved et bilde av en oransje sulle som er gravid sånn at dere vet hva dere skal se etter.
Neste gang skal jeg ta bilde av alt, såkalte før og etter bilder.
Nå ligger den oransje sullen i karet sammen med sorte med hvite og gule prikker for å se om den kan krysse seg med de. Skal oppdatere det også.
Så dette er en måte man kan se kjønnsforskjell på. Man kan også sette de opp på høykant slik at du ser de fra siden, da vil en kul være lettere og se. Hvis de ikke er gravide så kan man ikke finne ut dette.
I kveld tok jeg ut en fra de gule sullene mine som hadde en stor kul på ryggen. Jeg skulle selvfølgelig tatt bilde av den men det ble ikke gjort. Den ligger nå i det samme karet som den oransje lå i. Så nå er det bare å vente og se om dette er tilfelle. Jeg kommer til å oppdatere dette så fort det skjer noe.
Har lagt ved et bilde av en oransje sulle som er gravid sånn at dere vet hva dere skal se etter.
Neste gang skal jeg ta bilde av alt, såkalte før og etter bilder.
Nå ligger den oransje sullen i karet sammen med sorte med hvite og gule prikker for å se om den kan krysse seg med de. Skal oppdatere det også.
Postet 08.03.12 kl 00:21
I dag fant jeg en bitteliten sullebaby som var død. Den er da født av den gule sullen som jeg hadde oppi karet den 8 mars. Den hadde da en kul i nakken som jeg vil påstå er en graviditet.
Etter å ha tatt ut den gule sullen og det tomme skallet så hadde jeg en oransje sulle med kul i nakken oppi samme kar. Prøvde å ta bilde, men den ville altså ikke vise frem kulen. Så får vi vente å se igjen om det samme skjer.
Her er bildet av den døde lille babyen..
Etter å ha tatt ut den gule sullen og det tomme skallet så hadde jeg en oransje sulle med kul i nakken oppi samme kar. Prøvde å ta bilde, men den ville altså ikke vise frem kulen. Så får vi vente å se igjen om det samme skjer.
Her er bildet av den døde lille babyen..
Postet 24.03.12 kl 23:50
Postet 07.10.12 kl 23:48
Postet 07.10.12 kl 23:49
Postet 08.10.12 kl 01:26
Postet 08.10.12 kl 02:05
Postet 09.10.12 kl 23:20
Postet 10.10.12 kl 01:55
Liiiiitt uttafor tema....i know....
hei alle dokke ej e so desperat ette å kjøpe eplesnegla.....!!! e det noken som vil selge noken til mej,store og små ej betala godt(innen rimlighetens grenser seff....) og porto )) send ei mld da 95873827
Postet 17.11.13 kl 20:38
Postet 25.08.14 kl 20:57
Postet 25.08.14 kl 21:16
Hei, har stirret på min 2 eplesnegler i flere dager. Mener jeg har klart å se under skallet på begge å fant ut at det er 2 hanne. Men siden i går har den ene sneglen men lys snurr "haiket" eller er oppå den andre sneglen. Den med lys snurr har alltid brukt å være oppå den andre men ikke SÅÅ lenge :p Tenkte kanskje jeg har sett feil å kanskje det er en gutt å en jente? De driver å ruller/roter i sanden, flytter litt på seg av å til ^^ kan dere se hva dere tror? Gutt å jente? Takk for hjelp!
Postet 10.09.14 kl 12:36