Martin"s akvarie verden :d (side 2)

Plussmedlem
Martin Tilrem
Ja pappa sa en halvtime gikk bra, og han hadde akvariet siden han var 11, og nå er han 43 :P Han hadde til og med sin egen akvarie butikk nede i kjelleren sin når han var 11, 12 år :P

En halvtime!? Mener du dette? Det skal stå minst i 4-5 uker! Da vet ikke faren din noe om dette, beklager.

Det er viktig å være tolmodig når man setter opp et akvarium. Fiskene vil dø av vannforgiftning hvis ikke filteret kjøres inn.
Mhm
Anders jeg er elleve ÅR! Gi meg en sjanse til å prøve litt da!!!!! Og fikk ikke levere til bake fiskene, og ja når de dør Kansje etter 15 år, men fortsat! Nye fisker da, da, DU gir meg ikke akkurat lyst til å ha akvarium, broren min får vell ta det, siden han ville ha det, og jeg som du ser, ikke kan noen ting.
Plussmedlem
La meg først spørre, Martin, hva er det du er irritert for...? Det var ikke på noen måte meningen å gjøre deg lei deg, men det virker som du ikke helt forstår greia med å ha et akvarium. Mener du at du egentlig ikke bryr deg om fiskene dine dør...?

Jeg har da ikke gjort annet enn å hjelpe deg. Jeg skjønner bare ikke hva du mener med at jeg har "skadet" interessen din for akvarium. Det var jo ikke det jeg ville oppnå med å skrive tips og hjelpe deg. Jeg har bare skrevet hvordan ting er og fungerer, og hva som er best for fiskene (og deg). For du vil vel egentlig at fiskene skal trives og ha det bra, vil du ikke?

I starten av tråden, så vidt jeg kan huske, skrev du at du gjerne tok imot tips om denne hobbyen, men det er jo egentlig det du ikke gjør. Jeg fortalte deg i starten at du burde kjøre inn filteret ordentlig, men dessverre har du ikke gjort det. Hva er å gi tips hvis deg jeg har fortalt deg er noe du ikke godtar?

Denne hobbyen er som regel vanskelig i starten, men da er det kjekt at det er mulig å få hjelp på et internettforum som AkvaForum.
Er ikke irritert, og jeg tar imot tip"s men liker ikke å høre at jeg gjør "alt" feil, for du sa jo alt som var feil, og jeg vil at fiskene mine skal ha et godt liv, og du har ikke øderlagt intersessen min, blir bare litt lei når det hørest ut som jeg gjør alt feil, du nevnte ikke !1! god ting... Men jeg tar i mot tip"s og alt det der, ble bare litt lei meg når du brukte utropstegn og sa at jeg gjorde nesten alt feil, det var jo ikke 1 bra ting.
unnskyld for å virke sur da, ble bare litt lei meg..... Og måjo høre litt på pappa og
Inaktiv bruker
Det er greit at du er 11år, å det er veldig arti at du ønsker å prøve dette.
Men det er veldig viktig at du leser nøye om fiskene du ønsker og ha før du får dem,
så de får det best mulig.
Du kan ha slørhalene der en stund men de vokser raskt så 200L+ er best for dem.
Å du kan få pappaen din til å hjelpe deg med å bytte bunnlaget i akvariumet så Coryene får det bedre.
Bruk bakterie tilsettning for å få et bedre miljø en det som er i norsk springvann.
Det blir somregel renset å er ikke serlig næringsrikt for fisk å vere i.
Så tar du delvannbytte ganske ofte i starten så kan det gå bra.
Akvarium er mye jobb og tolmodighet. Men når de går godt, så går de GODT.
Men da må man passe på å bruke den tiden det tar.
Få pappaen din med på Akvaforum så kan han hjelpe deg med å velge det som er best for fisken. (To hoder tenker bedre en et) å 11+43=54
Plussmedlem
Hadde du et akvarium til? Da kan du ta noe guffe/møkk fra det gamle over i det nye filteret, da er sannsynligheten mye større for at ting skal gå bra.
Martin Tilrem
Ja pappa sa en halvtime gikk bra, og han hadde akvariet siden han var 11, og nå er han 43 :P

Jeg tror at du og faren din burde sette dere ned sammen og lese om den biologiske balansen i et akvarium.

Start med denne tråden som forklarer MYE rundt innkjøring av bakteriekulturen i et filter. Filterbakteriene bryter ned og omarbeider giftige stoffer som nitritt og ammoniakk til mer harmløse stoffer som nitrat. Dette er elementær og viktig viten når man skal drive med akvarium.
Hvis man ikke syns det er helt "normalt" og "greit" at fiskene dør hver uke og sånn da...
pappa har gjort akkurat det jeg gjør og han har hatt fiskene sine i ÅR, på the høyeste hadde han 12 akvarier.
Og på gullfiskene.net sier de at 20-60l pr gullfisk er nok, avhenger av størrelsen på fiskene, mine fisker trenger 30 liter hver, og akvariet 74 l, så hvem skal jeg høre på? akvaforum eller gullfiskene.net som handler om gullfisker.
Og er det noe "god" tilbake melding å komme med, hadde det vert fint...
Plussmedlem
Hvor på det forumet leste du det med gullfiskene?

Det er sant det som blir sagt til deg. Har hatt gullfisk selv, så vet litt om det.
Inaktiv bruker
Martin Tilrem
Og er det noe "god" tilbake melding å komme med, hadde det vert fint...

Det er godt at fiskene har vann.
Spock
[QUOTE=Martin Tilrem]Og er det noe "god" tilbake melding å komme med, hadde det vert fint...

Det er godt at fiskene har vann.

haha!
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap