Scalarene har lagt egg!!! panic button! (side 2)

Ørjan A
er det noe jeg har glemt, eller har jeg oversett noe?

Jeg vet ikke om det er det, men det var kanskje litt mye med to hele spiseskjeer salt i bare en halvliter vann...?
Jeg bruker vanligvis 3 teskjeer + natron for å få opp ph. Det gir veldig god klekkeprosent. Mengden vann til de tre teskjeene salt er ca 7-8 dl.
leste tråden din om artemia igjen i dag tidlig, og så jeg hadde brukt litt mye salt, men det har visst dukket opp en del BBS likevel, så jeg har vel hatt flaks antar jeg, setter stor pris på at du følger med på tråden min igjen

men det er yngelen jeg er litt bekymret for akkurat nå... dem er så trege sammenlignet med andre som har skrevet om oppdrett av scalaren, hehe.

lyset skrus av automatisk om ikke så lenge, så jeg håper jeg får sjansen til å fore dem i kveld før jeg tar natta vel imot.
ivrige små yngel
yngelen virker mye mer ivrige nå på utforske litt. foreldrene gjeter dem febrilsk for å holde dem samlet. kan det hende at foreldrene overdriver litt?
yngelen er nå frittsvømmende og kun en time unna dems første artemia foring, synd at jeg har bare en shot med artemia til dem i dag, satser på at de fleste overlever til i morgen

takk for strålende artikler.

fant en herlig video som kanskje noen vil se ang. oppdrett av scalarer, hjelper på å få litt "visuell hjelp"

DEL 1:http://www.youtube.com/watch?v=BBF4CfUCVpY


DEL 2: http://www.youtube.com/watch?src_vid=BBF4CfUCVpY&v=3Fs6lhBn6V0&feature=iv&annotation_id=annotation_488052
Nei, det er helt normalt fra de er "wigglers" til de blir "frisvømmere".
Det tar nok enda mer av etterhvert som det er fler og fler som svømmer.
Til slutt gir foreldrene opp med å sammle dem, og en stim av fisk vil sverme rundt mamma og pappa .

Du bør se disse to klippene :

Oppdrett av Scalare del 1


Oppdrett av Scalare del 2

Her er det sinnsykt bra med tips!

Det beste videre for deg, er hvis du venter rundt 10-14 dager etter at yngelen er frittsvømmende, og flytter yngelen over i et eget kar.
Karet bør ikke ha noe sand i bunn. 112 liters akvariet vil være perfekt å starte med.

Lag deg skikkelige vannbytterutiner, og støvesug bunn for avføring og matrester etter hvert eneste måltid.

Det er også viktig av du skraper bunn for "slimlag" og alger en gang i uken.

Stikkordet nå er : eget kar, VANNBYTTE, og masse mat! (Artemia nyklekket)

Lykke til

Edit : hehe ja, der fant du filmen selv!

Men du kan ikke slurve med vannbyttingen og matingen.
Det er kritisk viktig!!
Ha minst 2 batcher med artemia gåendes av gangen.
Den ene setter du i gang om morgen, og den andre setter du i gang på kvelden.

Da har du ferske artemia morgen og kveld!
Et annet tips, er å skaffe deg avskallede artemiaegg.
Disse er veldig næringsrike, men ikke for med dette før etter de har spist levende artemia en ukes tid.

Avskallede artemiaegg forurenser veldig, så det er viktig med vannbytterutine!
Vannbytte må du bare finne det i uansett hva du mater med, ellers vil det bli en dårlig vekst på yngelen, og vannkvaliteten vil rase ned etter hvert måltid
Kikkan
Et annet tips, er å skaffe deg avskallede artemiaegg. Disse er veldig næringsrike, men ikke for med dette før etter de har spist levende artemia en ukes tid.

En uke? Er ikke dette litt vel tidlig å innføre annen mat? Etter min mening ville jeg ventet til yngelen var langt mere utviklet og på god vei med levende, nyklekt artemia, før jeg begynte med fôr som avskallede artemiaegg. Man har ikke noen garanti for at de vil spise det overhodet så tidlig, så mest sannsynlig forurenser det bare.

Bedre å vente med og fôre med annet inntil yngelen er godt på vei utviklingsmessig. Jeg ventet til de var rundt fire uker, mener jeg å huske. Da tåler de å sulte noen timer om de rynker på nesa av "dødt" fôr som avskallede artemiaegg. Sulten vil da få "overtalt" dem til å spise likevel til slutt.
Gjør man dette for tidlig, er det fare for at sulten dreper dem istedet for å skjerpe appetitten, da de tåler ikke stort så tidlig som ved en ukes alder.
Du har kanskje rett Mona, 1 uke er kanskje litt lite min feil (sjekket loggen min)

Men etter nesten en måned, skal det fungere veldig bra.

Av over 180 scalarer døde 2 stk for meg.
Den ene av ukjennt grunn, og den andre....Selvmord.
Beviset svømmer i monsterakvariet de har inne i veggen på Liertoppen kjøpesenter (alle sammen)
fint at dere hjelper meg med dette, men jeg har ingen spesielle forhåpninger til å få til oppdrette på første forsøk, jeg håper på kankje 10 toppen.
Klekking av BBS hørtes mye lettere ut enn det var i praksis.

forresten, karet mitt er på 125 liter, isj, høres det nok ut at renser og bytter 10 liter vann, morgen og kveld hver dag?
Det er egentlig i minste laget til scalarer.

Mente du at du har det voksne paret der og yngelen skal vokse opp der?
Husk at når det først klaffer, og du får til oppdrettet av scalare, så sitter du fort med et par hundre ungfisk som skal ha plass til å vokse seg pene (ikke krokete og bøyde pga plassmangel)...! Scalarer legger utrolig mange egg, så det blir fort utrolig mange yngel.

Når yngelen er ca en måned gammel, og du begynner å bli sikker på at du får det til, kan du reise en runde til alle zoobutikkene du vet om i distriktet ditt, og spørre sjefen; "Kjøper du inn scalarer av lokal oppdretter?" Da kan du gjøre avtaler med butikkene om å selge scalarer til dem så fort de blir salgsklare (jeg solgte scalarene når de var 7-9 uker gamle, men størrelsen avhenger hva du gir dem av mat og av vannbytter)

For du er nødt til å alliere deg med en butikk eller to, hvis du skal klare å få solgt og bli kvitt alle sammen...! Du klarer ikke få solgt alle de scalarene til privatpersoner (og det blir litt av et mas).
Forhåpentligvis vil en butikk ta inn mesteparten av deg. Men...ikke regn med at butikkene gir noe særlig betaling, den er symbolsk, så det er mer i erfaring du blir rikere enn i penger
Jeg solgte scalareoppdrett i... 2006 tror jeg det var, og da fikk jeg 10 kroner pr ungfisk. De var ca på størrelse med en tjuekroning i kroppen da jeg solgte de.

Hvis du vil, kan du jo spørre butikken(e) om å få betalingen din i varer i stedet, f.eks. et større akvarium!
hehe, sant.. jeg vil bruke det karet til yngel ja, det på 125 liter. men jeg tror jeg liksågodt gir opp forsøket akkurat nå.

kom hjem fra "nissemarsj" i barnehagen nå og fant karet tomt for yngel, vanskelig å si om det var av sult eller dårlig sikring av filteret :/
da jeg dro ga jeg dem en real shot med artemia, og dem må jo ha spist, ettersom magene til yngelen ble mer oransje. men som sagt så var de borte da jeg kom hjem igjen.

skal vurdere kjøp av et nytt kar med "hang-on" filter, og kanskje 2-3 sverdblad planter. takk for alle "commentsa", er bedre forberedt til neste kull nå tror jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Marius S. Lier
Reklame for plussmedlemskap