Martin"s guppyworld (side 2)

Ja er litt kjederlig det der, med kamera"ene, fant ut at HD kamera på Iphone4 og Sonyerixon ray, er fine kamera"er :P Bedere enn de kamera"ene ban kjøper til vanelig :P
Tenker på yngelakvariet
Tenker på å kjøpe et 43 liters yngelakvariet. Til guppy"er da :P Med more også :P KOster 198 kr, så det blir veldig bra Helglass akvariet er det Bildet kommer sikkert når jeg har kjøpt det Blir rene oppdrettet det her Guppy"ene blir gravide i selskap akvariet, og blir flyttet til 43 liter"n med en gang jeg ser tegn til graviditet Dette yngel akvariet vill også bli brukt til yngler via sverddragene og platy"ene, men alldri sammen. Hva tror dere om dette her? Vill gjærne a svar
Hvis du har MASSE planter, tett i tett av dem, i den 43 literen, så er planen din helt topp Da kan du flytte høygravide hunner dit for å føde, og så flytte dem tilbake til hovedkaret så fort de har skvist ut ungene.
Planter i bøtter og spann er imidlertid viktig, så all yngelen kommer ut av syne for fødende hunner. Ellers ender det fort med at de små bli spist...

Det er snakk om tjukt av planter altså, fra bunn til topp. Ikke bare "en eller to planter"...! Det hjelper ingenting.

Planter kjøper du billig fra annonsene her på AF, til bare en brøkdel av butikkpris Du må ha litt hjelp av mor og far da, for å få betalt for plantene (det skjer på forskudd), men du får iallefall mye mer planter for pengene stort sett enn om du skulle gå i butikken og kjøpe noe.

Anbefaler stilkplanter med små blad, for de blir skikkelig buskete når de gror til. F.eks. kan du se etter Limnophila sessiliflora i annonsene. Den er ideell til yngelkar!
Og til finbladete stilkplanter bruker man gjerne flytende plantegjødning, så de blir frodige og fine!
Takk for tips :d
Der fikk jeg noe å tenke på ja Gleder meg til å kjøpe akvariet på kløfta Aqvamanias eller noe, heter butikken, de er driitbillgige på guppy"er Så gleder meg Er også en butikk på jessheim som er veldig billige på planter, tenker på å kjøpe derfra, pappa har hatt en plante fra butikken der i flere år nå, men den planten ser du egentlig ikke lenger :P Den er så dekket med alger :P Tenker på å plasere den planten inn i akvariet mitt oppe, så får algeteren min mer mat Det trenger den Tenker også på å gi dem litt agurk, men angående det så lurer jeg på, hvordan skal jeg kjære opp agurken? Hjelp hjelp!
Plussmedlem
Skjær en tykk skive agurk, og stikk en skje eller noe inn i agurkskiven. Den synker nemlig ikke av seg selv.

En ting til; husk at hvis du kjøper deg yngelakvarium, må du huske på å kjøre inn filteret den gangen! Det er ekstremt viktig for å få friske (og overlevende) fisk
Anders: Ok, hvor lenge burde den stå? 1 uke? 2 uker? 3 uker? 4 uker? Jp lenggere jo bedere tenker jeg :P Men hvor lenge har jeg nødt?
Plussmedlem
La det stå i 4 uker, da er du vel ganske trygg.
Et veldig godt tips du lærer mye av:
Følg med på vannverdiene ved å ta daglige vannverdi-tester, så ser du med egne øyne hvordan syklusen med innkjøring av et akvarium går!
Først er det ingenting i noen dager, null på alle tester for gift-og avfallsstoffer.
Så dukker det opp ammoniakk. Dette pågår så i noen dager. Følg med og test hver dag.

Så forsvinner ammoniakken. Da kan du legge bort ammoniakktesten og ta frem nitritt-testen, for det er det neste i nedbrytnings-prosessen. Du vil se at du nå får null i ammoniakk-testene og så får du utslag på nitritt istedet. Først lavt, så stiger det oppover.
Det er råtnende plantemateriale og biologisk nedbrytbart materiale som skaper dette. Et par flak med fiskefôr som blir liggende og råtne i akvariet hjelper til på prosessen.

Nitritt-nivået vil holde seg i ca to uker, det når en topp med maksimalt utslag, holder seg der litt.... og så etter noen dager (når filterbakteriene har begynt å formere seg og øke i antall) vil du plutselig se på de daglige testene dine at nitritt-nivået går nedover.
Plutselig en dag er det på null! Dette skjer ca fire uker etter oppstart, men det kan drøye til fem uker også. Derfor pleier jeg å anbefale en fem ukers innkjøring.
For for første gang vil du nå kunne teste nitrat, som er sluttproduktet i nedbrytningsprosessen. Dette er mer harmløst og de fleste fisk tåler et visst nivå. Jeg bruker å holde nitrat på maks 15-20.

Når du får nitrat og nitritt er null, da er akvariet innkjørt, men vær obs på at det er kun innkjørt for et lite antall fisk.
Man kan ikke bare plumpe uti en haug fisk med det samme, for man har fremdeles et sårbart og relativt nytt filter som ikke har den største filterbakteriekolonien. Et par fisk om gangen med en ukes mellomrom, vil gi filterbakteriene få tid til å forøke seg i takt med den økte belastningen.

Hvis man bare husker på at filtersvampene inneholder en koloni av en levende organisme, filterbakteriene, og behandle den deretter, så vil det gå bra. For eksempel står man IKKE og vasker filtersvamper i glovarmt vann for "å rense den". Det dreper filterbakteriene og vips, så har man plutselig et nitritt-problem.

Så husk å behandle filteret som en levende organisme!
Mona: Takk for tips Skal nok klare 5 uker eller 4 :P Avhenger på resultater på tester
Guppy kids :d
Etter å ha vert borte i noen timer, kom jeg hjem, gikk opp på rommet, skulle se hvor feit guppy,dama hadde blitt, men! Henne hadde blitt tynnere"! Jeg tenkte: Hva har kjedd!"!!!!! Så etter å ha sett litt i akvariet, så jeg en bitte liten skapning En nyfødt guppy unge, etter å ha sett litt till, så jeg to på en gang, så er fast beestemt på at det er mange oppi der JEG BLE KJEMPE GLAD Så nå gir jeg heller de voksene fiskene litt mer mat så de holder seg unna babiene mine!!!
Yey :d
Etter at jeg tjente litt mer penger i dag... Har jeg bestemt meg for at det blir ikke 43 liter, men 63 Dette blir bra eller hva? YeY
Gratulerer med yngel! =)
Takk,takk, bestiller kansje yngelakvariet i dag -.- Gleder meg "_"
Blir ikke noe yngelakvariet ihvertfall Ikke i dag :P Mamma: NEI!" pappa: Slutt å mas :P
Bilder :d
Oh, enderlig, etter noe hardt arbeid, tror jeg, jeg har et greit bildet av hannen, og slenger på et bilde av hunnen som da er tynn igjen, etter fødsel Men dette bildet av hannen, tror jeg ble veldig greit, faktisk tror jeg dette bildet var "bra" Ikke veldig greit men "Bra" Så har du på andre bildet, den ene hunnen jeg har ENDRLIG har jeg noen greie bilder Hva syntest dere om denne fantastiske halen til hannen? Er veldig stolt assa! Det er en veldig fin hale han har der Kjempe fornøyd

Så:

1.Bildet: Guppy hanne

2. Bildet: Guppy hunne.
Det var en staselig hannguppy ja! Ser mye tøffere ut en min (som jeg fortsatt ikke har fått bra bilde av)
Tror de alle har fått på engelsk: Fungal infections , te skin and gill flukes, men har medesin, skal putte en dråpe oppi, etter jeg har vert på kløfta å kjøpt ygel akvariet
Der selger de også guppy til prisen 15 kr p.s/per stykk!!! Er ikke dette billig?
:(
Blir ikke noe yngel akvariet i dag heller! Nå sier de plutselig LØRDAG! Lørdag? ÅÅh"!
Noen som vet om en butikk med andre platy typer?
Ja, overskriften sier det :P Vill ha andre platy"typer sonn som den dere: Et eller annet med moon i navnet, for en billig penge :P? Hvill se om det er noe for meg, diss platy"ene, Akvariet som har stått nede i stue i 6 år, begynner å bli litt kjederlig, når vi har samme fisker hele tiden, og skal bare si dette: En Sverddrage er på sjukka Har vert det lenge SÅ gledere meg
Yey :d
Enderlig! Da er yngelAkvariet (som ble 43 l Bilde kommer i morgen/overimorgen :P Er borte nå (har pc-en min med meg) Så 43 liter Det er vell nok Blir sand bunn med Cory"ene mine nerri Da var det bare 4 uker med insjøring igjen :P Takk for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap