Megalechis thorcata -hoppende Hoplo (side 2)

Ja de er flotte og artige. Jeg har mye mer glede av de etter at de kom ut av stor karet og de har fått etablert sin egen koloni.
Mine er vel ca 15 cm vil jeg gjette på.

Har lest at folk har problem med at de spiser yngel, men de lar hvertfall kirsebærrekene i fred her.
Artig når de skal følge med på hva som skjer selv om det betyr en tur over vannoverflaten.  Ikke alle fisker som er like sosial som disse. Fruen håndforer våres med frossenfor, da ligger de seg inni hånden hennes og spiser for harde livet.

Ble det noen nye lekstendendser på dine nå etter det kraftige vannbytte? Hadde vært artig om dj fikk til et kull som vokste opp i samme kar. Ser for meg det karet, noen store feite voksne og 100-150 småtroll. Da tror jeg du hadde fått et skikkelig livlig kar...
Ja hehe det hadde blitt "livlig" tror jeg. De er jo nesten som seler der de holder på å kikke over vannet når det er noe som skjer. Mye plopp plopp lyder da.
Skal ta kveldsmating nå så får vi se om hannen har våknet etter kaldusjen.

Min største bekymring akkurat nå er at jeg får en gruppe vf altifronser på tirsdagskvelden som jeg gjerne skulle hatt i karantene, mulig Hoploene må flytte til en 325 liter med et ciklide par oppi. Tror det skulle være plass til alle oppi der og så er det Lotus plante som lager fine blader over vann om jeg ikke klipper ned skuddene så det burde passe perfekt.
ohr
Det hender at jeg driver litt oppi dette karet for å sjekke temperatur og planter osv. Jeg er fortsatt ikke vant til hvor nysgjerrige de er og skvetter litt til når det kommer en bart borti fingrene mine eller det stikker et nærsynt hode langt over vannet for å se hva som skjer.

Høres akkurat ut som de svarte coryene dette ;D
Jeg har mitt par i en 300l fylt opp med coryer, et stort voksent lekspar med BlåAcara og en del maller pluss stimfisk…. God nok plass, men yngel vokser ikke opp i karet (én har vokst opp bak bakgrunnen som jeg klarte å fiske over for en tid tilbake)…

Vil du ha oppdrett på dem i 325 literen så ville jeg klekket eggene i en EasyBreading box eller i eget kar….
Det er godt mulig at det blir til det Lars; men jeg hadde nå lyst til å se denne hoppende sinte pappaen da
Det er ikke noe mål i seg å få opp et svært kull da markedet er temmelig magert for svære pansermaller. Dette gjør jeg bare for å kose meg med å observere naturen og forundre meg over alt evolusjonen har kommet opp med. For å si det med Jo Gjende "de e rart kor de e laga allt".
Sant det, ikke det helt store markedet for pansermaller av denne størrelsen. Du kan jo selge unna en 20-pack for en femtilapp, he he.

Lar du eggene ligge i hovedkaret i 2-3 dager så får du oppleve en hoppende sint hoplo og det er fortsatt god tid å ta ut eggene for manuell klekking.
Jeg har satt inn to små par Satanoperca pappaterra jordspisere i 250 literen sammen med Hoploene, solgte et par hoploer på julemøtet i går så det er 4 igjen her nå. En ting de har til felles med jordspiserene er at de begge liker blader i forbindelse med lek så jeg håper de kan trives sammen. Det betyr nok at jeg må drette eventuelle Hoplo yngel på kunstig måte etter å ha hilst på den hoppende sinte pappaen da.
Det andre de har til felles er at de liker relativt små matbiter, håper å få gitt de litt levendefor etterhvert. Noe som beveger seg saktere enn reker da tydeligvis.
Har også oppgradert luftfilteret i karet så nå er det ganske stor kapasitet der inne til å rense vann og lage infusorier til yngel på svampene etterhvert.
Da har Hoplo-paret mitt lekt igjen etter gårsdagens kaldtvannsbytte innimellom gulrotgresset som flytter rundtom.

Skjønte det var noe på gang når Hoplo-pappen begynte å sloss med en stor Panaque jeg har. Vurderer om jeg skal klekke disse og starte 2012 sesongen med et bronseoppdrett...

Skulle likt å sett disse i sitt naturlige habitat under lek. Dette hadde vært noe.

Hvordan går det dine resterende i det nye karet deres?
heldiggris med egg Lars, håper du klekker de. God start på det nye akva-året det da.

Hvor varmet er det i vannet ditt før/etter vannbytte? Mine blir katatoniske sånn som sommerfuglciklider om de syns det blir for kaldt.

Hadde vært artig med bilder fra dees naturlige leveområder.

Det går fint med de et parene mine, jordspiserene er snille og mye mindre enn Hoploene.
Tempen ligger på 27-28 grader i 300 literen og jeg bytter ca 1/3 med iskaldt vann rett fra springen. Ingen som blir katatonisk her, de blir vel heller veldig livlig. Tror vannet er nede i ca 20-22 grader. Men det varmes raskt opp vha to stk 300w kolber.

Må se om jeg har tid til å klekke dem, litt hindret pga langtidssykdom. Får vel kanskje teste litt Esha medisiner på meg selv snart, ha ha...
Da skal jeg skru opp varmen litt i morgen, har de på 25 grader her og da synker det rett under 20 ved kaldtvanns bytte. Jeg har en varmekolbe på 250 watt og det er ca 25 grader i rommet. Jeg synes det ser ut til å stige relativt fort igjen.
Blitt noen nye Hoplo forsøk på deg i løpet av året så langt?

Hos meg leker de jevnt og trutt men litt mindre nå på somerstid virker det som. Men det har dukket opp noen par stk i 300 literen som mot alle forutsetninger har vokst opp på forsiden av bakgrunnen sammen med alle de andre fiskene.... Her går det unge Krobia og Heros for pardannelse så de burdejo vært snacks for dem allerede.

Fikk fanget og flyttet ut 10-15 stk som hadde gjemt seg under en rot.... De er ca en god centimeter nå, men nesten prikk lik foreldrene. Med unntak at man ser hva de har spist, knallrød mage etter Moina til frokost... Disse skal få vokse opp på farmen vår når de er store nok til å tåle å bytte vannverdier...

[External Image]
Her har det blitt familieforøkelse, så det brukes langt mer tid på bleieskift enn oppdrett.
Jeg fikk aldri skikkelig fart i paret mitt, men håper de skal få til å leke etterhvert.

skikkelig inspirerende bilder
Noe nytt?
Sett paret hos Lars samt yngel.
En flott malle som jeg en eller annen gang må få tak i når jeg skal starte opp akvarier igjen.

Espen
Her i huset er det også familieøkning for tiden. Men dog med ca 300 Hoploer...
Det er godt du ikke trenger og ta bleieskift på alle de Lars...
Hoploene begynner å ta form nå...helt uten bleieskift...

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap