Dette blir litt uklart synes jeg. Slik jeg oppfatter TS, senkes vannstanden for å øke oksygeninnholdet i vannet. Altså er det øket oksygeninnhold hun ønsker, ikke redusert vannstand per se.
Det økede oksygeninnholdet skal, i følge artikkelen det linkes til av Mona, lette oksygenopptaket noe for fiskene, men det står ikke noe i artikkelen om at det bidrar til raskere nedbryting av nitrit. Altså kan vi gå ut fra at dette har beskjeden effekt sammenlignet med kraftige vannbytter. (Det vil jo også kunne øke oksygeninnholdet i karet.)
Nå vet jeg jo ikke hva som førte til høyere nitritkonsentrasjon i første omgang, men om det skyldes for lite oksygen i vannet, kan det kanskje hjelpe å øke oksygeninnholdet. Ikke fordi det skjer noe i selve karet, men fordi nedbrytingen av nitritt (og ammoniakk) i filteret krever oksygen. Om det er for lavt nivå på dette, kan nedbrytingsprosessen gå saktere og nitrittinnholdet stige. Muligens vil også ammoniakkonsentrasjonen øke, men det vet jeg ikke om dere tester for i løpende drift. De fleste gjør nok ikke det, etter mange innlegg på AF å dømme, selv om fiskene viser tegn til mistrivsel.