Helt ny (side 2)

Spock
[QUOTE=cara79]Tenkte "NEII" jeg også faktisk, hehehe :o) Ta deg gjerne en tur innom en dyrebutikk, se på fiskene og finn ut hvilke fisker du liker. Noter ned navn, og sjekk de opp i basen her på akvaforum når du kommer hjem. Finn ut fiskene du liker passer i ditt kar, og om de passer med andre fisk du liker. Hvis ikke, bestem deg for en av de, se hva som evt. passer sammen med de. Jeg syns f eks [URLBLOCK1] er en enkel, fargerik og fin nybegynnerfisk :o) De kommer i mange forskjellige farger, og føder levende unger. Bare sørg for å unngå "ballongplaty" og andre fremavlede misfostre.

Jeg gjør det så enkelt at jeg tar med meg Ipaden (Eller mobil) når jeg er i dyrebutikk.
Så slipper jeg og kjøre 12Mil bare for og sjekke sånn at jeg kan handle neste gang jeg er der. Måtte bare tipse om det.

Det var en god ide.. får vel forumet opp på iphone kanskje.. i allefall google =)
Inaktiv bruker
Angående snegler, så mener jeg og ha lest at noen sa med sine kloke ord at sneglenes motto er, ingenting kan stoppe meg, eller noe sånn
Så da antar jeg at grus går fint for dem.
Men sand er jo veldig dekorativt da, men smaken er som baken.
Inaktiv bruker
Bjørg Kråkemo
[QUOTE=Spock][QUOTE=cara79]Tenkte "NEII" jeg også faktisk, hehehe :o) Ta deg gjerne en tur innom en dyrebutikk, se på fiskene og finn ut hvilke fisker du liker. Noter ned navn, og sjekk de opp i basen her på akvaforum når du kommer hjem. Finn ut fiskene du liker passer i ditt kar, og om de passer med andre fisk du liker. Hvis ikke, bestem deg for en av de, se hva som evt. passer sammen med de. Jeg syns f eks [URLBLOCK1] er en enkel, fargerik og fin nybegynnerfisk :o) De kommer i mange forskjellige farger, og føder levende unger. Bare sørg for å unngå "ballongplaty" og andre fremavlede misfostre.

Jeg gjør det så enkelt at jeg tar med meg Ipaden (Eller mobil) når jeg er i dyrebutikk.
Så slipper jeg og kjøre 12Mil bare for og sjekke sånn at jeg kan handle neste gang jeg er der. Måtte bare tipse om det.

Det var en god ide.. får vel forumet opp på iphone kanskje.. i allefall google =)
Det kommer i garantert opp på nettleseren til Iphone
Google er din beste venn

Det er veldig hyggelig å kunne hjelpe til når noen er så villige til å suge til seg informasjon.

Her er en liten link til info om eplesnegle i allefall. Fint å ta utgangspunkt i dens behov og velge fisker deretter.

http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1101


Det er et underforum her om snegler og skalldyr. Øvers til høyre så ser du forum, så velg alle forum også finner du riktig. Kan stå mye nyttig informasjon som er verdt å ta med seg,

Som jeg håper du har fått med deg så har akvaforum en fiskebase også. Står under kunnskap til venstre.
Spock
Angående snegler, så mener jeg og ha lest at noen sa med sine kloke ord at sneglenes motto er, ingenting kan stoppe meg, eller noe sånn :) Så da antar jeg at grus går fint for dem. :D Men sand er jo veldig dekorativt da, men smaken er som baken. :)


Vi har grus i nå siden det fulgte med akvariet, så jeg har ikke noe å sammenligne med i grunn...

Vet ikke om det er grus eller stein eller grov sand vi har engang jeg.. den ser sånn ut :

Ja, har trykket på litt av hvert her inne... har blitt hekta på denne siden.. til og med facebook må vike plassen nå.. hehe. Det positive med at det tar 4-5 uker å kjøre inn akvariet er at jeg har masse tid til å lese meg opp om temaer og finne / få svar på ting jeg lurer på.
Snegler er ikke nøye på underlaget. Jeg har eplesnegler i forskjellige farger, og de er veldig dekorative, i tillegg så spiser de alger. Morsomt å se når de vandrer over glasset og smatter på algene :o)

Eplesnegler vil ha pH over 7 og hardt vann. Hvis du ikke har hardt vann der du bor, så må du tilsette f eks GH+ for å få ønsket GH. Nå går du sikkert litt i surr med disse begrepene, men det er helt vanlig ;o)

Jeg ( og mange andre) bruker sand fra Biltema i karene våre. Den er billig, veldig pen og godt egnet for fisk som må ha sandbunn. Ellers er Rådasand å få kjøpt i de fleste dyrebutikker.

Fiskemat og utstyr blir mye billigere hvis du bestiller via en nettbutikk i stedet for å kjøpe på dyrebutikken. Du vil bl.a. trenge vanntester. De aller mest nødvendige er test for nitritt (NO2) og pH. Hvis du må spare, så prioriter disse to. Merke JBL er best, særlig på NO2. Videre kan det være greit å ha en test for GH (særlig om du vil ha snegler), ammoniakk (NO4) og nitrat (NO3). Det må være såkalte dråpetester, sånne strimmeltester er så unøyaktige at du like gjerne kan gjette selv.
Inaktiv bruker
Bjørg Kråkemo
[QUOTE=Spock]Angående snegler, så mener jeg og ha lest at noen sa med sine kloke ord at sneglenes motto er, ingenting kan stoppe meg, eller noe sånn :) Så da antar jeg at grus går fint for dem. :D Men sand er jo veldig dekorativt da, men smaken er som baken. :)


Vi har grus i nå siden det fulgte med akvariet, så jeg har ikke noe å sammenligne med i grunn...

Vet ikke om det er grus eller stein eller grov sand vi har engang jeg.. den ser sånn ut :



Er vell grus. Biltema har veldig fin sand som man kan bruke.

Ser sånn ut når man bruker det. (Se bilde)
Bjørg Kråkemo
Vet ikke om det er grus eller stein eller grov sand vi har engang jeg.. den ser sånn ut :


Det ser ut som engelsk elvestein. Jeg har denne typen bunnlag i planteakvariet mitt, plantene trives veldig godt med dette underlaget - og eplesnegler vil ikke ha noe imot det heller.

Men ... det er vanskelig å holde bunnlaget rent. All skitten synker ned imellom småsteinene og må fjernes med slamsugeren. Jeg har biltemasand i tre av de andre akvariene mine og er mye mer fornøyd med det, lettere å holde ren - og penere å se på er det også. Og man kan velge friere mellom hvilke fisker man vil ha i akvariet. Så om du vurderer å bytte ut bunnlaget er biltemasand virkelig å anbefale! Billig og bra.
Tusen takk for alle tips og råd, skal sjekke ut sand, for det er jo ikke noe problem å bytte det nå, er vel bedre nå enn når fisken er kommet :p

Er jo en fordel å ha et "enkelt" akvarium nå siden det er første gangen, greit å gjøre det lettholdt
Anbefaler også biltema-sand. Ser veldig fint ut og lett å holde rent.
Bare pass på at du tar rett varenummer hvis du går for den.
Art.nr. 175425 skal det være.
Hadde grus i mine kar tidligere men bytta til denne sanda. Det åpenbarte seg rett og slett en ny verden i akvariene.
Og ikke minst, man har jo mye mer fisk å velge i.
Supert.. vi skal dra å kjøpe denne sanda på mandag. Kan den puttes rett i akvariet eller må den skylles og eller kokes først?
Bjørg Kråkemo
Supert.. vi skal dra å kjøpe denne sanda på mandag. Kan den puttes rett i akvariet eller må den skylles og eller kokes først?


Putt sanda rett i akvariet. Det støvet som evt. kommer, legger seg raskt igjen. Evt. så kan du safe med å skylle sanda litt før du bruker den. Karet blir veldig lyst og pent med biltema sanden, syns jeg :o)
Hadde den rett oppi jeg også, og var forsiktig med å fylle vann så det ikke virvlet opp så mye. La en tallerken i bunnen og hadde vannet på den når jeg fyllte i. Og som Cara79 sier, det legger seg fort.
Lykke til.
Ser på JBL tester nå, det er en som går fra 6,0 til 7,6 på PH, er den grei?
hehe ja snegler som leker taxi er morsomt. Jeg er utrolig fasinert av sneglene mine. Og så får man dem i så mange utrolig vakre farger.

Her er et bilde av Lille Gul - som egentlig er stor, som er pirat taxi for to kompiser :

Og så går de rett på, kjenner ikke til begrepet å gå rundt:

Bjørg Kråkemo
Ser på JBL tester nå, det er en som går fra 6,0 til 7,6 på PH, er den grei?


I det aller fleste tilfeller så passer denne, ja. Enkelte fisker vil ha høyere pH, f eks fisk fra Malawisjøen, men regner ikke med at du starter med disse :o)

Edit: spør vannverket som leverer vannet du har i krana om hvilken pH de har i vannet. Dette kan variere noe, men de fleste bruker pH 7.

Vi har egen brønn så må nok sjekke med ph måler hva ph er, men vi har veldig godt vann og det smaker veldig bløtt.. vet det høres litt rart ut, men det merker man på det man kjøper på butikken og Isklar er et veldig bløtt vann, mens imsdal er ganske hardt :p

Vi kjøpte biltema sand i dag og har byttet det ut.. så nå er det en del støv, men det legger seg vel. Hvor mye sand skal man egentlig ha oppi? prøvde å google og gubben kom fram til ca 5 cm, men det er jo ganske høyt opp på karet syns jeg... men må man så må man..
Jeg har et spørsmål til. Hvilken pumpe anbefaler dere til et 60 l akvarie? Vi har en pumpe nå, men den er stor og tar stor plass.. dessuten kunne vi tenkt oss en som var mindre og nyere.. har dere anbefalinger og kanskje pris på en helt grei pumpe? Regner med de på dyrebutikken mener jeg trenger det dyreste og mest fancy...
Det kan være smart å legge et par cm tykt lag sand helt foran og så øke på bakover til 5 - 6 cm. Det er gjerne bak man har de største plantene med størst rotsystem og særlig stengelplanter som vokser fort og langt. De siste er vanskeligere å plante i et tynt lag sand enn i et tykkere. (Har vanligvis, når man kjøper dem, ikke utviklede røtter. Når man stusser og setter de avklippede toppene ned i sanda, har disse ingen røtter.)

Innkjøringen kan du gjøre slik at akvariet er klart til å ta imot så mange fisk du vil/kan ha. Hemmeligheten består i å gi de voksende bakteriekulturene tilstrekkelig næring og da gjerne mer enn den mengden avfallsstoffer de fiskene du vil ha gir fra seg. Kikk på artikkelen Fiskeløs innkjøring eller tråden Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig. Om du velger andre metoder er ok, men du får en del info om selve innkjøringen og hva som skjer med vannverdier som kan være greit å tamed.
Lykke til med flott hobby. Dessuten, den skal tidlig krøkes.... gjerne fra 6 måneder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap