Spm ang innkjøring av akvarie/pumpe (side 2)

Enig med det ovenfornevnte, Tetra sin nitritt-test er ikke nøyaktig nok. Den er rett og slett for dårlig. 0.3 i nitritt er laaangt inne på farlige veier og mange fisk ville stryke med av et slikt nivå.
Jeg ville kjøpt JBL sin test og fått et mye mere nøyaktig resultat! Anbefaler den på ph også, for den også er mer nøyaktig. Mens Tetra viser ph-resultatene med 0.5 grader, så har JBL 0.2.

Jeg kan egentlig ikke få understreket nok hvor viktig det er at man har tester for vannverdier hjemme når man driver med akvarium.
Hvis man blåser i fiskene sine og egentlig ikke syns noe spiller noen rolle, så har man det kanskje ikke, men hvis man er interessert og bryr seg litt om tilstanden i karet/karene, så har man en rekke nødvendige tester i hus.

Da jeg var nybegynner ble jeg helt i fyr og flamme når jeg begynte å teste - det var jo så utrolig spennende! Det var så lærerikt å f.eks. følge nitrittsyklusen fra 0 til toppen og så 0 igjen mens et akvarium var under innkjøring. Istedenfor å bli lei eller synes det var "mye styr", var det motsatt med meg, jeg ble bare enda mere gira på akvarium!
Takker for supre svar!

Visste ikke at tetra testene var dårlige, jeg som har kjøpt et labsett =(.
Uansett har bestilt jbl ph og nitritt fra aquamanias. For å være helt nøyaktig hvordan testen var, så er den lys orange, altså mellom
Bare for å rette opp en liten misforståelse; Tetra settene er jo ikke direkte dårlige. Men de er mindre nøyaktige enn JBL Kvaliteten er bra nok, det er ikke det. Men jeg (og sikkert mange andre også) liker å vite litt mer eksakte svar enn "sånn ca..."
Har du kjøpt Tetra sett, så bruk dem for all del, men trenger du mer nøyaktige svar ville jeg føyd til kanskje en JBL test også. F.eks. hvis du lurer på om det er nitritt der eller ikke, da er ikke "en eller annen plass mellom 0 og 0.3" svaret til Tetra godt nok.
hmm, skrev langt mer i posten i sted, enn det som blir vist :S
Da var vannet målt med jbl nitritt test, denne var langt enklere å tolke enn tetra sin.
Det var ikke akkuratt hyggelig det jeg fikk se, resultatet ble tolket til å være 0.9mg/l!!!
Tetra viser rundt 0.5 vil jeg tippe, litt mørk orange.

Første reaksjon var å bytte 33% av vannet, så får jeg måle igjen i morgen.

Det er verdt å nevne at jeg spurte dyrebutikken om jeg kunne få litt slam/bakterievann fra filteret til et godt innkjørt akvarie, men neida, fikk bare forslag til hvilke tilsetninger jeg kunne kjøpe som kunne fjerne nitritten og eventuelt amoniakken.

Fantastisk service. Først kommer jeg ned med en vannprøve for å undersøke om jeg kan tilsette mer fisk, svaret jeg får er jada bare kjøp litt fisk du. Jeg kjøper litt fisk, dagen etter er nitritt verdiene skyhøye. Men de vil overhode ikke hjelpe meg å løse problemet de i utgangspunktet forårsaket. Utrolig bra service. Er rett å slett forbanna.

Jeg skal ikke generalisere kjeden jeg har kjøpt akvarieutstyr av, men stedet jeg har gått, har vært...

Jeg har forresten et spørsmål:
Vil litt visne planter ha noe innvirkning på nitritt verdien?
Hvis jeg bytter 1/3 av vannet hver dag (eller skal jeg kjøpe middelet som visst nok skal fjerne nitritt og amoniakk på magisk vis?), vil jeg unngå fiskedød da? Litt merkelig at de 10 ynglene jeg har, ikke har skjedd noe med. Alle fisk virker forøvrig helt fin, virker like kvikk som da jeg fikk de.
Mulig at dette har noe med akvariesaltet jeg har tilsatt? skal visst redusere sjansen for å bli nitritt - forgiftet. Har hatt et par te-skjeèr per 10l vann (også ved vannbytte)



Beste du kan gjøre i denne situasjonen er daglige vannbytter.
Daglige vannbytter er tingen. Det er så godt som gratis også.
Hva gjør jeg med allt for høyt nitrit i vannet??
Jeg har nettopp fått aquarium for 3 uker siden og da var vannet mitt perfekt, men nå ser jeg at nitriten ligget på 3,3, den ble knall rød, hva gjør jeg da, kan jeg putte oppi aquarie salt eller ???? Noen andre forslag ??? Jeg har 20 neontetra, 2 palettciklider og 6 bånnspisere. Pleeeeeaaassssee hjelp ??
Denne tråden er nesten to år gammel.

Uansett er svaret det samme: Bytt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© MalawiThomas
Reklame for plussmedlemskap