Breeding box (side 2)

mona o
Jeg vil bare minne på at varer som har en verdi over 200 norske kroner, vil det komme moms på under fortollingen inn til Norge. Altså 25% moms + gebyret som norske tollpost skal ha.

Fullstendig klar over det, Mona Men er det noe jeg får for meg at jeg vil ha, synes jeg det er helt greit å forholde meg til norske tollregler og betale det jeg må. Har faktisk opplevd flere ganger at det ikke kreves toll når varen er under 200, men blir over med porto. Så skjønner ikke helt hvordan de gjør det heller.... Jeg bare betaler det jeg får krav om! Og prisen med frakt på amazone var faktisk lavere enn uten frakt på eBay så da bestilte jeg der.
Regnestykket til Tollvesenet og Posten er lett…

Fri import: Om varen eks. frakt koster under 200,- så er slipper den inn helt gratis.
Gebyrbelagt: Koster varen over 200,- så brukes varens pris og porto som MVA/tollgrunnlag.

Så da betaler du MVA + 110 i gebyr så lenge totalprisen er under 1000,- tror jeg det er, over dette er det et høyere fortollingsgebyr. Akvaristisk utstyr er tollfritt så her tilkommer kun MVA.

Bøker er helt fri for MVA/toll uansett pris, men ikke om bøker sendes sammen med andre varer.

Dinside.no hadde nylig en veldig grei artikkel om dette nå som folk begynner å handle inn til jul og gjerne fra utlandet.... Les den her
Lars Jamne
Det er lett å unngå fortolling på slike varer fra eBay, de fleste selgere på eBay setter den verdien du selv ønsker på tolldeklarasjonen. Dette skriver jo denne selgeren selv nederst på siden sin, så oppgir du $25 som verdi så slipper du unna fortolling samt at det ikke er urimelig at én slike faktisk kan koste $25 fra Asia….


Nettopp.
Jeg ba selgeren om og sette prisen slik at den kom under 200 kr, så da regner jeg med at pakken kommer rett hjem til meg uten mva og fortolling.
Går det å henge disse ned i akvariet også, eller må de henge på utsiden?
mej
Går det å henge disse ned i akvariet også, eller må de henge på utsiden?


De er designet for og henge på akvariet på utsiden med kun et rør som stikker ned i akvariet, men om du har dobbelsidige sugekopper, så går det vel an og henge de på glasset på innsiden også.
Innvendig breeding box
Det er også fult mulig å kjøpe tilsvarende "breeding boxer" som brukes innvendig i karet som kan være praktisk for endel rammekar. Har en tilsvarende som på bildet og linken her...fungerer bra.
Lisa-S
Nettopp. :) Jeg ba selgeren om og sette prisen slik at den kom under 200 kr, så da regner jeg med at pakken kommer rett hjem til meg uten mva og fortolling. :)

Det går selvsagt an å be dem om å være uærlige, men ikke alle selgere vil gjøre det. De kan havne i trøbbel.
Anita
Fullstendig klar over det, Mona:-)

Bra!
Men jeg har sett det flere ganger her på AF, folk kaster seg over det og bestiller fra linker de får til utenlandske nettbutikker.... og så kommer det fortørnede innlegg når kravet fra tollpost kommer! Da blir det brått dyrere enn de trodde.

Anita
Men er det noe jeg får for meg at jeg vil ha, synes jeg det er helt greit å forholde meg til norske tollregler og betale det jeg må. Har faktisk opplevd flere ganger at det ikke kreves toll når varen er under 200, men blir over med porto. Så skjønner ikke helt hvordan de gjør det heller.... Jeg bare betaler det jeg får krav om! Og prisen med frakt på amazone var faktisk lavere enn uten frakt på eBay så da bestilte jeg der.


Er varens verdi under 200 kr, er alt gratis å innføre.
Er varens verdi over 200 kr, beregnes det norsk moms av totalsummen (frakt og vareverdi tilsammen) og man må altså betale 25% moms av frakta også.

NOEN ganger gjør imidlertid posten feil og beregner moms på en pakke som har vareverdi under 200 kr. De blingser og ser på totalsummen inkl frakt, og tar gebyr og moms. Da må man si fra, og dokumentere at kostnaden på varen er under 200 Nkr, f.eks. med ordrekvitteringen man fikk på email eller link til nettsiden man kjøpte varen fra. Når tollpost får dette, fjerner de gebyret og momsen igjen, og varen utleveres gratis slik den skulle.
Jeg har bestilt fra utlandet så sinnsykt mange ganger i mange år nå, og jeg kan de reglene der ut og inn. Jeg må i blant si fra om feil de gjør, og det lar seg alltid rette opp. Det lønner seg å følge med, så man ikke betaler gebyr og moms på noe man ikke skal! DET nekter jeg
mona o
[QUOTE=Lisa-S] Nettopp. :) Jeg ba selgeren om og sette prisen slik at den kom under 200 kr, så da regner jeg med at pakken kommer rett hjem til meg uten mva og fortolling. :)

Det går selvsagt an å be dem om å være uærlige, men ikke alle selgere vil gjøre det. De kan havne i trøbbel.

Jeg har faktisk ikke gjort det før, men denne selgeren hadde en notis nederst i annonsen sin om at hvis man ville ha annen verdi skrevet på pakken, så var det bare og sende han mail om det.
I dette tilfellet var det bare 2 GBP det var snakk om, så jeg spurte høflig, og fikk et like høflig svar tilbake hvor han bekreftet at han ville gjøre det.

Ja, da får vi håpe det går bra for deg, da Selv har jeg ikke nerver til sånt! :p

Jeg tenker bare på at tollere tar stikkprøver av innkommen post, og de har faktisk internett de også, og et veldig kjapt søk på nett vil avsløre en sånn bløff-pakke. Avsender og innhold i pakken forteller jo alt tolleren trenger å vite for å søke seg frem til korrekt pris på nett. Stikkprøver for å sjekke at deklarasjonen på pakka er korrekt tas rett som det er. Og er de i tvil kan de be deg om dokumentere varens faktiske verdi, det holder at de bare er mistenksomme, så kan de avkreve det før de gir fra seg pakken.

Har en venninne som har jobbet på tollpost hele sitt liv, og det kan jeg si; det er ikke et eneste triks i boka som tollerne ikke vet om De er ikke dumme, for å si det sånn, selv om mange pakker som ankommer ser ut til å gå ut fra det...
hvis jeg kjøper 2 easybreeding box som tilsammen koster over 200kr må jeg da betale 25% moms ?
Aksel
hvis jeg kjøper 2 easybreeding box som tilsammen koster over 200kr må jeg da betale 25% moms ?

Ja, selvsagt. Pakkens verdi er jo over 200 kroner, som du sier.
Plussmedlem
Aksel
hvis jeg kjøper 2 easybreeding box som tilsammen koster over 200kr må jeg da betale 25% moms ?


Da må du betale moms av prisen på breeding box'ene + frakt. Pluss gebyr på 110.-
I går bestilte jeg fra Chemistdirect. Ba dem om å føre på at den var verdt under 200kr.

Det er alt for vanskelig for tollvesen å få bekreftet at en så verdiløs pakke er verdt mer enn 200kr. De vet for eksempel lite/ingenting ang tilbud.. eller individuelle tilbud.

Når jeg kjøper dyre ting (1000kr+), så får jeg dem til å skrive at det er et prøveprodukt, eller en gave.. Man betaler ikke moms på det heller.

Jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg skal tvile for at jeg kommer til å nyttegjøre meg av alle gebyrene og avgiftene som jeg har betalt til staten
Fikk et fint brev her om dagen om at sminken jeg har bestilt må fortolles. Dette har jo alltid gjort seg selv før, men det var nå i alle fall et skjema jeg måtte fylle ut der jeg godkjente at de kunne åpne pakken. I tillegg måtte jeg sende med faktura eller kvittering som viste inneholdet, så det er kanskje der problemet ligger.

Men, uansett, poenget var at tollgebyren ifg brevet er på 117kr nå. Så vet man det også!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap