- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Sturisoma aureum egg (side 2)
Sturisoma aureum egg (side 2)
Postet 24.11.11 kl 05:16
Postet 24.11.11 kl 14:28
Leste mye runnt om på nettet. B.la. Planet Catfish. Og kom frem til: Spirulina pulver, og noe fint tørfor bladet opp i eggehvite, og smurt på lerpotter, var godt. Det skulle selvfølgelig tørres før bruk. De spiser og vokser flott. Men så plutselig etter 3-4 uker, så dør, nesten, alle på en dag? Har prøvet å skifte mye vann, men er ikke sikker på dett hjelper?
Dett var en på Planet catfish, som hatte drettet masse Sturisoma. Han brukte et for som het Ken`s Premium spirulina sticks, og Ken`s premium Earthworm sticks, begge synkende. Har ikke fått kjøpt noe endda, tar åpenbart lang tid å få godkjent mit Pay Pal konto?
Dett var en på Planet catfish, som hatte drettet masse Sturisoma. Han brukte et for som het Ken`s Premium spirulina sticks, og Ken`s premium Earthworm sticks, begge synkende. Har ikke fått kjøpt noe endda, tar åpenbart lang tid å få godkjent mit Pay Pal konto?
Postet 24.11.11 kl 15:58
Hei, Roland
Jeg kan liksom ikke helt klare å forestille meg at det er fôring som kan være årsaken til at du ikke har klart å få opp noen av dem. Veldig rart at ikke en eneste yngel har overlevd, selv om du ikke skulle ha foret med helt riktig fôrtype. De fleste grenmaller vil beite litt på alger og mikroorganismer i karet, og klart å ha overlevd av den grunn?
Som min Farlowella vittata, er din Sturisoma aureum også en grøntspiser. De spiser alger og bør få et vegetabilsk tilskudd i kosten. Har du prøvd å forvelle salat til dem?
Jeg kan liksom ikke helt klare å forestille meg at det er fôring som kan være årsaken til at du ikke har klart å få opp noen av dem. Veldig rart at ikke en eneste yngel har overlevd, selv om du ikke skulle ha foret med helt riktig fôrtype. De fleste grenmaller vil beite litt på alger og mikroorganismer i karet, og klart å ha overlevd av den grunn?
Som min Farlowella vittata, er din Sturisoma aureum også en grøntspiser. De spiser alger og bør få et vegetabilsk tilskudd i kosten. Har du prøvd å forvelle salat til dem?
Postet 24.11.11 kl 23:51
Postet 25.11.11 kl 10:35
Jeg har foret opp flere kull med Rineloricaria eigenmanni som er veldig sart i begynnelsen, min erfaring er at hyppig (4x daglig) men ekstremt små mengder spirulinapulver er best i begynnelsen, etter ca 4 uker gir jeg dem små mengder forvellet salat samt spinat. Sørger også for at karet deres er overgrodd av alger…
Vannskifte gjør jeg ikke den første mnd da fyller jeg bare på med temperert vann med tilsvarende ph som karet. De gangene jeg har utført vannbytte de første 4 ukene så har det vært store frafall, til tross for at det er små vannbytter.
Vannskifte gjør jeg ikke den første mnd da fyller jeg bare på med temperert vann med tilsvarende ph som karet. De gangene jeg har utført vannbytte de første 4 ukene så har det vært store frafall, til tross for at det er små vannbytter.
Postet 25.11.11 kl 11:45
Idag er det 5 stk bittesmå SA som ligger i nettet, Jeg kommer ikke til og flytte de før plommesekken er nesten borte så de rekker og bli litt større før de flyttes, Har satt igang et 45 liter for noen dager siden som har stått med lyset på siden.. Prøver og få frem litt alger, Har hatt oppi litt filter guffe og og en flyteplante pluss noe wondersaft Så får vi se...
Postet 25.11.11 kl 22:57
Her var dett mye.
1. Marius, undskyld jeg fyller så mye i din tråd.
2. Jeg har noen få, som lever lengere, når jeg flytter de till andre kar. Men de vokser ikke noe særlig. Forer de ikke spesieltt, da jeg jo er nervøs for foret.
3. i følge flere på planet catfish, så er Sturisoma ikke bare vegetarer. Men beiter på algerne for å få mikroorganismer. At de faktisk må ha, organisk for. F.eks. Earthworm sticks, at de trenger "skallerne" fra desse organismer.
Men; jeg tror, at du Lars har noe av dett rigtige. Har selv overvejet dett. De siste 2 gange. Hvor jeg har hatt full kontroll. Har jeg netopp skiftet en stor del vann, dagen før, eller 2 dage før de døde.
1. Marius, undskyld jeg fyller så mye i din tråd.
2. Jeg har noen få, som lever lengere, når jeg flytter de till andre kar. Men de vokser ikke noe særlig. Forer de ikke spesieltt, da jeg jo er nervøs for foret.
3. i følge flere på planet catfish, så er Sturisoma ikke bare vegetarer. Men beiter på algerne for å få mikroorganismer. At de faktisk må ha, organisk for. F.eks. Earthworm sticks, at de trenger "skallerne" fra desse organismer.
Men; jeg tror, at du Lars har noe av dett rigtige. Har selv overvejet dett. De siste 2 gange. Hvor jeg har hatt full kontroll. Har jeg netopp skiftet en stor del vann, dagen før, eller 2 dage før de døde.
Postet 26.11.11 kl 09:14
Fant en tråd på Planet Catfish og der nevner de at SA yngel beiter på biofilmen på catappa blader i begynnelsen også. I en egen oppdrettsartikkel så nevnes det at de må ha annet fôr enn kun grønntfôr for å vokse opp.
Hører også at en del grenmalle yngel fôres med artemia i tillegg til spirulina. Har testet dette selv og både mine Farlowella Vittata og Rineloricaria eigenmanni grupper hiver seg over frossenfôr som gammarusreker, artemia og mygglarver.
Hører også at en del grenmalle yngel fôres med artemia i tillegg til spirulina. Har testet dette selv og både mine Farlowella Vittata og Rineloricaria eigenmanni grupper hiver seg over frossenfôr som gammarusreker, artemia og mygglarver.
Postet 26.11.11 kl 09:33
Postet 26.11.11 kl 13:54
Roland DreinøDe spiser og vokser flott. Men så plutselig etter 3-4 uker, så dør, nesten, alle på en dag?
Aufwuchs- og grønntspisere som S. aureum lever "i" matfatet i naturen, og dette kan være en utfordring å etterligne i et akvarium.
Eg holder ikke Sturisoma, men mine Farlowellayngel er ikke flinke til å oppsøke maten, mens de voksne straks er tilstede. Yngel bør vel helst svømme i mat
Siden dine yngel spiser og utvikler seg fint til de brått dør i mengder, så kan du vel utelukke at årsaken er fôrrelatert.?
Da gjenstår forurensning og endringer i vannverdiene. S. aureum krever høyt oksygennivå i vannet, og det tyder også på at den krever rent vann.
Etterhvert som fiskene vokser blir vannet tilsatt både mer næring og avfallsstoffer, og grunnen til dødsfallene ligger kanskje i økt belastning/renslighet?
Postet 26.11.11 kl 14:03
Postet 26.11.11 kl 21:45
Postet 26.11.11 kl 21:53
E-DahlDet at fisken dør etter noen uker har med foringen å gjøre
Når et flere uker gammelt kull dør på samme dag kan årsaken umulig være fôrmangel, etter min mening. Dødsfallene ville da vært spredd over et lengre tidsrom. Eg ser bort fra introduksjon av ny fôrtype.
E-DahlJeg driver å forsker litt på mine, hva de liker og hvordan de vil ha maten servert
Hva man liker er ikke nødvendigvis hva man har godt av
Kjell Bjordal fra Jæren AK har vellykket oppdrett på S. aureum (2009). Han fôret yngelen opp på squash og Tetra TabiMin.
Postet 26.11.11 kl 23:15
Dette forklarte jeg til deg i tlf i går Terje....
Raising Sturisomatichthys fry can be problematic. Thankfully, Paul Overn had long since discovered a nice trick for raising the closely related Sturisoma panamense fry. In the aquarium, the fry of these fish can only be described as damn lazy. They won't move so much as an inch to find food. This means that you need to deliver food directly to them. Apparently in the wild, the evolutionary drive to remain still and inconspicuous is stronger than the need to seek out food. I would expect that in the wild the fry would be likely to alight on some sort of edible substrate (driftwood, plant debris, detritus, etc.) and therefore behaviorally have no need to actively search for food. Sturisoma spp. fry are much worse at finding food than the Sturisomatichthys, but, the Sturisomatichthys certainly wouldn't move very far and would still starve if food wasn't delivered to them. The fry will die off in mass at about sixty days old if sufficient food wasn't provided during the first four critical weeks.
Paul Overn's feeding method is as follows: Place a cultured sponge filter and a 10" airstone in a bare bottom raising tank. Feed the fry powdered foods such as APR (Artificial Plankton and Rotifers), crushed flake or crushed algae disks. When you feed the fry, turn the air to the sponge filter off or very low, and the airstone on full blast. This will do three things, one it keeps the foods in suspension and prevents it from rotting on the bottom of the tank. Two, it delivers the food to the fry as it drifts through the water column. And three, it prevents the sponge from simply filtering out the food where it will rot. After the fry have fed for 30 minutes or so, turn the sponge filter on high and leave the airstone on medium. This will keep the food in suspension as the sponge removes the food from the water. After the water clears, the sponge should be removed and squeezed out to prevent it from fouling the water. Using this method, the fish should be fed at least two to three times a day.
Provided the foods were delivered directly to them, the fry weren't particularly difficult to raise and in sixty days grew rapidly to just over an inch in length. After that, their growth rate slowed dramatically. The fry finally reached a breedable size of 3-4" at just under one year old. In spawns where this feeding method wasn't employed, the fish would be somewhat smaller at sixty days old and often, as mentioned above, the entire spawn of apparently healthy fry would die all within one week of each other.
Raising Sturisomatichthys fry can be problematic. Thankfully, Paul Overn had long since discovered a nice trick for raising the closely related Sturisoma panamense fry. In the aquarium, the fry of these fish can only be described as damn lazy. They won't move so much as an inch to find food. This means that you need to deliver food directly to them. Apparently in the wild, the evolutionary drive to remain still and inconspicuous is stronger than the need to seek out food. I would expect that in the wild the fry would be likely to alight on some sort of edible substrate (driftwood, plant debris, detritus, etc.) and therefore behaviorally have no need to actively search for food. Sturisoma spp. fry are much worse at finding food than the Sturisomatichthys, but, the Sturisomatichthys certainly wouldn't move very far and would still starve if food wasn't delivered to them. The fry will die off in mass at about sixty days old if sufficient food wasn't provided during the first four critical weeks.
Paul Overn's feeding method is as follows: Place a cultured sponge filter and a 10" airstone in a bare bottom raising tank. Feed the fry powdered foods such as APR (Artificial Plankton and Rotifers), crushed flake or crushed algae disks. When you feed the fry, turn the air to the sponge filter off or very low, and the airstone on full blast. This will do three things, one it keeps the foods in suspension and prevents it from rotting on the bottom of the tank. Two, it delivers the food to the fry as it drifts through the water column. And three, it prevents the sponge from simply filtering out the food where it will rot. After the fry have fed for 30 minutes or so, turn the sponge filter on high and leave the airstone on medium. This will keep the food in suspension as the sponge removes the food from the water. After the water clears, the sponge should be removed and squeezed out to prevent it from fouling the water. Using this method, the fish should be fed at least two to three times a day.
Provided the foods were delivered directly to them, the fry weren't particularly difficult to raise and in sixty days grew rapidly to just over an inch in length. After that, their growth rate slowed dramatically. The fry finally reached a breedable size of 3-4" at just under one year old. In spawns where this feeding method wasn't employed, the fish would be somewhat smaller at sixty days old and often, as mentioned above, the entire spawn of apparently healthy fry would die all within one week of each other.
Postet 27.11.11 kl 01:52
E-DahlDette forklarte jeg til deg i tlf i går Terje....
Det gjorde du, Elisabeth Men eg mente ikke det samme, og det gjør eg fremdeles ikke. Dessuten ønsker eg ikke at informasjon om private samtaler legges ut på nett
Men hva er det egentlig dette sitatet forteller som er i konflikt med hva eg har skrevet i tråden? Det står at maten må leveres direkte til yngelen ... at yngelen vil dø i løpet av en uke. I tillegg skal dette skje etter rundt 60 dager, og det er langt over 3-4 uker som det snakkes om her...
Eg har lest endel i kveld, og Ingo Seidel sier at Sturisomaoppdrett passer best for eksperter. Han lister opp masse fôr som er passende, og det meste er allerede nevnt her. Han skriver også; optimal hygiene, hyppige delvise vannbytter, og en vegetabilsk diett.
Postet 27.11.11 kl 02:25
Jeg har ikke problemer med å fore dem. Men er ikke sikker på om de får for mye/ lite av noe. Eller kanskje dett er hygiejnen? Men selv om jeg prøver å skifte noe vann hver dag, har de dødtt.
Men dett som Elisbeth skriver kan vere nyttigt.
Jeg tar altid ungerne over i et 84 L? s, med god sirkulasjon, +skumfilter. Kan vere filteret blir fyltt ?
Men dett som Elisbeth skriver kan vere nyttigt.
Jeg tar altid ungerne over i et 84 L? s, med god sirkulasjon, +skumfilter. Kan vere filteret blir fyltt ?
Postet 27.11.11 kl 09:06
After the water clears, the sponge should be removed and squeezed out to prevent it from fouling the water.Dette tyder på at yngelen er svært ømfintlig.
Ved å bruke en Easy Breeding boks på 2 liter, eller lignende, i starten tilfører man kontinuerlig vann fra moderkaret. Da er det lettere å opprettholde en god vannkvalitet.
I mine yngelkar (110 L) kjører jeg alltid 2 utvendige filtre, og gjerne en modifisert Fluval2 i tillegg. Det gir en veldig god filtrering.
Postet 27.11.11 kl 14:19
Roland DreinøJeg har ikke problemer med å fore dem. Men er ikke sikker på om de får for mye/ lite av noe.
Siterer fra Elisabeth ovenfor: "The fry will die off in mass at about sixty days old if sufficient food wasn't provided during the first four critical weeks."
Dersom det gis feil eller ikke tilstrekkelig fôr i de første fire ukene vil altså yngelen dø i masseantall.
Det høres definitivt ut som du har fôret dem feil. Hva med å droppe den eggehviten du har blandet i fôret deres, og se hva som skjer når du lar det være...?
Jeg ble litt nysgjerrig..Er det noen som har anbefalt deg å gi denne herbivore fisken eggehvite? Eller er det noe du har funnet på selv?
Egg er sterkt forurensende på vannet, og vi kjenner vel ikke helt en herbivore fisk sin reaksjon på et slikt animalsk fôr som det...?
Postet 27.11.11 kl 14:43
Endret: 27.11.11 kl 14:44
mona oEgg er sterkt forurensende på vannet
Jeg er helt enig, Mona, i at eggehvite ikke er noe man trenger å bruke.
Når et helt kull, og til og med flere kull, dør samtidig etter en måneds tid er det likevel neppe maten som har skylden, men vannkvaliteten. Artikkelen sier at det etter 2 måneder kan skje massedød forårsaket av dårlig mating, men det skjer over en ukes tid. De svakeste dør selvfølgelig først, og så videre. Massedød på en dag blir noe annet.
Postet 27.11.11 kl 15:13