Hjelp - kan ancistruser slåss så de skader hverandre?? (side 2)

Har desverre opplevd lignende tilfeller tidligere også. Har hatt grupper av vanlig Ancistrus, L144 og Super Rot (i hvert sitt kar ja ), hvor det har vært 1 hanne med 2-3 hoer. Dette har gått helt greit, og det har ynglet jevnlig.

Men så har jeg vurdert å utvide gruppene, og har da anskaffet en ny hanne av hver art, og satt den sammen med de andre i gruppen, slik at det har vært 2 hanner og 2-3 hoer. Det har alltid vært 1-2 flere huler enn fisker så det skulle egentlig ha vært mer enn nok plass for dem alle, men nesten hver gang så har det desverre endt med at en av hannene har dødd i løpet av noen få dager. Enten så har den "gamle" hannen strøket med, eller så har den "nye" hannen gjort det.

Første tilfellet dette skjedde var med min L144-gruppe, så trodde jeg at jeg kanskje satte den oppi litt tidlig, og at tilvenningen ble litt for kort. Den nye hannen døde etter 2-3 dager. Men når dette skjedde igjen seinere da jeg satte i en ny L144-hanne, og morgenen etter var den "gamle" hannen død, mens den nye hannen låg i hulen med egg (allerede etter ei natt), så skjønnte jeg at disse fiskene kan sloss til en av dem dør ja.....mye som kan skje når lyset slukkes!

Nesten det samme skjedde i min Super Rot-gruppe. Hadde dette leksparet mitt (som jeg fortalte om i forrige innlegget), og dette lekte jevnlig. Ble så jeg anskaffet meg en hanne til, og var i veldig tvil om jeg skulle sette denne sammen med dette leksparet, nettopp fordi at det bare var 1 hoe der fra før. Men ettersom det var flere huler der, så håpet jeg det skulle gå bra. Men desverre så gikk det lik som med L144......den nye Super Rot hannen levde ikke mange dagene. Han er en skikkelig stor og flott Super Rot hanne jeg har, men han har tydeligvis ikke noe til overs for sine artfrender.
Nå skal han få være alene ei stund og "skjemmes", før jeg skal prøve å skaffe han damebesøk igjen.

Så jeg har smertelig fått erfart at man skal "Never change a winning team". Heretter så blir det leksgrupper med bare en hann og flere hoer på meg.....i hvert fall for Ancistrus-artene mine. Har jeg flere hanner, så vil disse gå i et eget kar, eller jeg vil sette i hop par i ulike kar.

Jeg har nå to store hanner og to hunner i et kar, 3 huler. Ingen bebiser her, så kanskje de ikke liker hverandre

Og 2 hanner i et kar med to huler.

Da kan det altså bli trøbbel om jeg tilsetter hunner i det karet med bare hanner? Bør jeg velge to hunner, eller tre? Eller bare la de være hanner, kanskje like greit
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap