Discus på hjernen! (side 2)

Vanskelig å få tatt skikkelige bilder med dårlig kamera, men bilde1 er iallefall ett bilde der gjengen er samlet.


Coryene er igang med egglegging igjen idag, og jeg har fått plukket ut endel. Tror jeg har kommet opp i 13-14egg, men kommer nok fler iløpet av dagen.
Noen av eggene kan dog bli i vanskeligste laget å få plukket opp :p
Tar med bilde av ancistrusynglene til guttungen som går i en 54liter, de er vel ca 2uker gamle nå og de vokser nokså fort!


Værre med sterbaiynglene som er like gamle, bittesmå men har endelig fått litt farge så det er mulig å se dem
Da har jeg lært meg noe "nytt":

Aldri rot rundt i akvarie når en er dausliten. Gjelder forøvrig alt mulig annet teknisk som krever oppmerksomhet og... Plukka sterbaiegg igårkveld, og sliten som jeg var orka jeg ikke ta av begge armaturene i karet.. Resultat; sprengt lysrør og glass over "hele" bunn. Heldigvis sandbunn så enkelt å se det men alikevel :@

Velvel, da blir iallefall oppgradering av lysrør en realitet og skal nå prøve juwels color rør istedet for nature, for mer farger på discusene.. blir spennende å se om det hjelper på! Lysrør hentes på aquamanias etterpå

Fra Juwel:
High-Lite® Colour tube enhances natural colours with a colour temperature of 6800 Kelvin . It intensifies red and blue colours..

For Freshwater we recommend following combinations: Colour + Day. .

The 1200 mm / 54 Watt High-Lite Tube can be used in a 150 cm light unit. Following aquariums can be fitted with this Tube: Rio® 400 and Vision® 450.

High-Lite Tube Colour 54 W (1200 mm)
Nye bilder
Litt nye bilder av gjengen!

Ryan er forresten i godt slag om dagen og har kulemage minst 4ganger per dag De vokser bra i karet om dagen, sånt liker man!
Flere bilder.

2x Colorlys på 6800kelvin samt skikkelig luking i Pistiaen gjorde susen mht farger!
Litersyka har tatt tak i meg!
Var å hentet ett Juwel Rio180 kar fra en hyggelig forumbruker for ett par uker siden. Dette manglet lysarmatur, stag, og måtte silikoneres på nytt før bruk. Aldri prøvd meg på dette før, men var interessant å ha noe å bryne seg på, samt morsomt å se prosjektet gå fremover. Kommer til å bli ett flott kar, som er tenkt som oppdrettskar til discus.

Stag og silikon var visst ikke lagervare så karet er ikke klart ennå, men fisk fikk jeg jo tak på! Var å hentet ett discuspar fra en meget hyggelig forumbruker igår, så da måtte jeg jo avgårde for å finne meg enda ett nytt kar!

Hentet derfor ett 128l akvastabil fra nok en hyggelig forumbruker igår, stua begynner å bli faretruende full av kar nå!

Legger med ett par bilder av de nye beboerne hjemme hos meg. Etter nå ett halvt døgn har hannen begynt å bukke og riste foran hua så kan bli interessant å følge med på hva resultatet der blir med tiden! Kanskje jeg bare skulle la de gå i akvastabilen, så setter jeg opp enda ett oppdrettskar når 180litern er ferdig oppusset.

Får megle litt med kona, så får vi se hvordan det blir!
Bildene som ikke kom med i forrige innlegg:

Disse ble det forklart skulle være F1 grønn Tefé
Diskus
Nydelig kar og fisker Lykke til med nye paret!
Takk takk

De er litt trauste etter flyttingen foreløpig ser det ut til og ville ikke ha hverken oksehjerte eller bits tidligere idag. Venter til imorgen og prøver med litt mygglarver og ser om det gjør susen.

Ellers har jeg vært å hentet 4stk Cyrtocara Moorii (blå delfin) av en forumbruker idag. Forelderene var store og flotte så malawikaret kommer til å bli bra fremover! De går sammen med Golden, Rød Sebra (flotte farger på foreldrene), Elongatus Chewere og Blå Ahli.


Ser forøvrig ut som det er stopp på fler kar i hus, fikk nettopp beskjed om at foten er satt ned og at det er slutt på morroa. Så nå får en klare seg med de som er :p Fikk samtidig en god nyhet og det er at staget er klart for henting så 180litern blir nok oppegående rimelig snart!
Lars Petter Eriksen
Takk takk :) . Ser forøvrig ut som det er stopp på fler kar i hus, fikk nettopp beskjed om at foten er satt ned og at det er slutt på morroa. Så nå får en klare seg med de som er :p Fikk samtidig en god nyhet og det er at staget er klart for henting så 180litern blir nok oppegående rimelig snart!


Du må ta hu med deg ut en lørdagskveld å fore'a med mye god mat å drikke, kansje en blomsterkvast eller to også. Dette burde fungere. Hvis ikke så har du ikke trent hu opp riktig.
Ser ut til at de små blå får det fint hos deg
Kai Hansen
Du må ta hu med deg ut en lørdagskveld å fore'a med mye god mat å drikke, kansje en blomsterkvast eller to også. Dette burde fungere. Hvis ikke så har du ikke trent hu opp riktig.

Hehe ja, får nok det. Har tøyd strikken ganske langt allerede så må hardere skyts til fremover nå

Nykommerne ser ut til å ha tatt flyttingen ved godt mot selvom de ikke er veldig interessert i maten ennå, svømmer og kommer å hilser på hver gang jeg er i nærheten. Prøver mygglarver til frokost og får ta meg en tur på XXL og kjøpe inn litt mark, så blir det nok fart på matlysten

Flotte farger/mønster på de, skal se å få tatt fler bilder snart.
Malawifan
Ser ut til at de små blå får det fint hos deg :)

Jada, de skal nok få det bra her og har jo og allerede kommet i godt selskap av jevnaldrende småttiser. Foret med knust discusbits istad og det gikk ned på høykant

Ble forresten litt plukk av Sterbai-egg her istad når jeg kom hjem igjen og, rakk å få med meg 3stk ut av karet før discusene spiste de som kveldssnacks. Får sjekke imorgen tidlig om det har dukket opp fler.
Hehe, vi fikk jo med oss jomfru leken hjemme hos meg på mine sterbaier De holdt på hele kvelden Crabroene ble flyttet fra breeding boxen til yngel karet også i kveld
Malawifan
Hehe, vi fikk jo med oss jomfru leken hjemme hos meg på mine sterbaier :) De holdt på hele kvelden :) Crabroene ble flyttet fra breeding boxen til yngel karet også i kveld :)

Morsomt at det skjedde akkurat da jeg var innom ja Du får holde ett øye med de idag og, plutselig ligger de der i T-posisjon igjen Mine bruker iallefall som regel ett par dager på å gjøre seg ferdig når de setter igang.

Eggene her har fått seg en tur over i ett 5liters plast-terrarriekar med luftestein oppi, så vil de ble gjenforent med søskene sine i ynglekaret når de er klekt. Breedingbox så ut som en sikker vinner, må nok bestilles til senere!
Hmm, søndag kveld har discusparet jeg overtok enda ikke spist.. De får 20% nytt vann hver dag, dog kan ikke skilte med omvendt osmose, tilsettning av salter mm. som de fikk i det flotte anlegget til tidligere eier. Ved sjekk av vannverdier er det som de skal være, så det skal da ikke være det som er årsaken hvertfall! Har sett hannen nappe så vidt i discusbitsene en gang, men det er alt. Ingen interesse hverken av mygglarver eller oksehjerte.

Får gi det litt mer tid, men nesten så jeg er fristet å sette de opp i hovedkar med de andre så de lærer seg å spise med resten av gjengen. Eneste aberet der er at _hvis_ det skulle være noe spor av gjellemark i hovedkaret får de det jo sikkert i det øyeblikk de kommer i kontakt med vannet.. Når det er sagt kan jeg ikke se det noe som helst tegn til sykdom i hovedkar da alle fiskene er friske, spiser godt og ikke viser ubehag, men man vet jo aldri da en til stadighet hører/leser om tilfeller av faenskapet.

Lar de gå litt til i eget kar, har jo kjøpt inn egne håver, bøtter, hageslanger mm så de ikke kommer i kontakt med noe av utstyret i resten av huset så enn så lenge vet jeg 110% at de er så friske de bare kan få blitt sånn at det ikke er det det måtte stå på! Vet jo at discus kan bruke lang tid på å bli vant med nytt kar, og ser for meg at jo eldre fisken er, jo særere blir den :p

Mulig det og er endel mer støy i huset her som forstyrrer de litt, bor jo 2små røvere som lager mye lyd her, og selvom kar er strategisk plassert borterst innerst i hjørne på spisestuen hører de nok bråket til ungene til tider..
Har forøvrig tatt den ukentlige storrengjøringen i akvariene ikveld der jeg fjerner alger på ruta og bytter 2/3 av vannet i karene. Beboerne i hovedkar tar det hele med knusende ro som vanlig, og er klare for foring igjen etter 5min. Hadde det bare vært så greit med de 2nye!!
Da er det endelig bestemt! Har jo lenge tenkt på hva jeg skal gjøre med Ryan nå som hovedkar nesten kun består av viltfanget discus.

Men, han har så stor personlighet så jeg har ikke sjangs til å kvitte meg med han! Hver kveld kvart på 11 går han inn i nattmodus og roer tempoet, og kl11 når lyset skrur seg av steller han seg nøyaktig samme sted i karet for å sove. Måtte smile da jeg fulgte med på han ikveld, samme rutine, dag etter dag. Diggern!

I tillegg til det spiser han mest av alle i karet, bulemage etter hver foring, dvs 4-5ganger per dag. Kommer til å bli en diiiiger discus!
Litt drakamp om dagen ang alle karene som står i drift, må nok forhandlinger til for å beholde alt. Har jo i tillegg anskaffet enda 2nye kar som nå står i boden, klare for vårens rumpetroll-sesong! Gleder meg nesten like mye som guttungen til å sette de opp og dra ut å fange egg! Kanskje er vi heldige og får med oss noen fiskeyngel og, hadde jo vært morsomt å prøve seg på for så å sette de ut igjen til høsten.

Discusparet har begynt å småspise litt av discusbits, men stadig null interesse for mygglarver og oksehjerte. Mas fra frua om at det er for mange kar i hus, samt at de er småspiste frustrerer litt så tenker litt på hva som skal gjøres her! Kanskje det beste hadde vært om de fikk møte resten av gjengen, hadde jo da blitt 10stk discus i samme kar, fin liten stim det..

De står jo uansett nå og har direkte innsyn til hovedkaret, må jo være bra kjedelig å kun ha en kjegle som invetar i hjemmet sitt når de ser alle plantene og røttene de andre kan skilte med :p

Nei, litt mer megling og fundering så fårn se hva det ender opp med!
Flotte discus du har Lars, følger med!
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap