Nybegynner trenger litt hjelp (side 2)

Har startet innkjøring av akvariet men ingenting skjer, lurer på om jeg har hatt i for mye salmi...?

Tilsatte ca 2 ml
Akvariet har stått i 4 dager, bruker JBL dråpetester og måler: NH4 minst 5, eller off the charts og NO2 måles til det minste på målingene (ingenting?)


Så det jeg lurer på er om det går lang tid før noe begynner å skje, eller om jeg rett å slett har hatt for mye salmi og akvariet sliter med å "starte"?


Har forresten ikke planter i enda heller, regner ikke med det skal ha så mye å si?
Edmund Johannessen
Har startet innkjøring av akvariet men ingenting skjer, ........... ...... og måler: NH4 minst 5


Hvorfor sier du at ingenting skjer, når du har utslag på ammoniakk? Det er jo riktig at ammoniakk kommer før nitritt, som ikke dukker opp før etter et par uker.
Det er for tidlig å måle noe særlig utslag på nitritt.?
Får vel det utslaget fordi jeg har hatt salmi i vannet... men lurte på om jeg har hatt for mye salmi oppi siden det ikke har blitt noe mindre? eller er det som det skal være, og jeg bare skal vente ei stund før jeg skal se noen antydning som helst på andre målinger?
Ang doseringen aner jeg ikke. Det er ikke mitt område. Men karet er jo allerede igang med å kjøre seg inn. Du har jo fått amoniakk, og det er et steg på riktig vei. Etter det så kommer nitritten. La det stå en stund, kaskje en ukes tid før du måler igjen. Da tenker jeg du får helt andre svar.
oki, skal vente ei stund før jeg måler igjen... har aldri gjort dette før, så regnet med jeg skulle få mindre utslag på NH4 etter noen dager, men skal smøre meg med tålmodighet.

Ikke lett det da, når det står en 5-åring å maser på fisk, og mora heller ikke har allverdens med tålmodighet! :p
hmm, kjenner jeg begynner å miste litt motet nå...

Fyllte akvariet og tilsatte salmi 9/12, og enda ingenting, bare NH4 som gir samme utslaget som samme dagen jeg tilsatte salmi... (54L akvarie, tilsatte ca 2ml salmi)

Vurderer idag å skifte litt vann, sette i en plante eller to og tilsette Tetra Safestart.

Hva tror dere som kan med akvarium og innkjøring om dette?

Ps, har ingen planter i akvariet nå, da jeg ble fortalt at det ikke trengtes under innkjøring...

Håper noen har innspill, vil jo gjøre dette riktig...
okey

Da byttet jeg ca 20L vann, satte i noen hurtigvoksende planter og hadde oppi litt av stoffet...

Dyrebutikken jeg var på hadde ikke Tetra safestart som jeg hadde lyst å prøve, men de hadde istede noe som heter Nitridac.

Hadde i 5ml Nitridac (noe som iflg esken skal inneholde 40 millioner bakterier pr ml) så får vi se om det har noen innvirkninger på målingene mine, om det hjelper i det hele tatt.

Er ikke spesielt optimist til disse stoffene, men har lest om varierte resultat, så blir spennende å se om det skjer noe. =)
Der har du kastet bort pengene dine. Disse flaskene med "stoffer" som du kaller det, inneholder ikke noe nyttig i det hele tatt og hjelper overhodet ikke på innkjøringen av et akvarium. Nitritt kommer det uansett hvis du har fisk i for tidlig.

Dessverre er dette en "felle" nesten alle nybegynnere går i. De svelger rått det butikken sier, de lover gull og grønne skoger, og prakker på nybegynnere flasker med totalt unyttige saker som ikke har noen som helst effekt på noe. Bare bortkastete penger.
Butikkene greier jo ikke selge disse greiene til folk som har peiling, så de kaster seg over nybegynnere og selger i bøtter og spann. Lurer dem trill rundt. Solgte de deg såkalt "akvariesalt" også, med påstander om at ferskvannsfisk må ha salt...???

Spar pengene dine. Lurer du på noen produkter, spør her på Akvaforum, hos folk som ikke lever av å selge deg ting...!
Edmund Johannessen
Ikke lett det da, når det står en 5-åring å maser på fisk, og mora heller ikke har allverdens med tålmodighet! :p

Det er bedre at ungen lærer seg å vente litt, enn at fiskene skal dø eller bli syke fremfor øynene på ungen, så det blir grining i tillegg fordi "Nemo" døde...
De bakteriene du er på jakt etter som skal bryte ned avfallsstoffer, er tilstede overalt, men nok i varierende mengde.

Hvis f.eks. vannet du får levert hos deg er mye kloret eller belyst med UV lys, kan det ta lenger tid å bygge opp så stor bakteriemengde at det gir utslag på NH3 måling.

Det du har kjøpt kan kanskje ha en viss effekt. Har lest på utenlandske nettsteder at man har undersøkt innholdet i slike "startpakker" og funnet bl.a spor avammoniakk. Om det ikke er mye annet nyttig, kjøper man salmiakk dyrt! Det kan imidlertid være endel sporstoffer i blandingen som er nyttig for å fremme bakterievekst, men det er altså trolig de bakteriene du får gratis i ledningsvannet ditt.

Sørg i alle fall for at det til enhver tid er næring for bakteriene tilstede i karet. Bytter du vann underveis, tynner du ut dette og må etterfylle, enten du bruker salmi eller noe annet.

Beste middel ved treg start av innkjøring er tålmodighet, og så er det billig!

Lykke til.

Inaktiv bruker
Mona, ikke bare dyrebutikker gir feil råd og feil kunnskap. Senest for en uke siden kjøpte jeg fisk "privat" av en akvarist som mente jeg skulle ha mye salt i akvariet for det beskyttet fiskene mot sykdom. Han solgte meg også to fredelige "algeetere" som viste seg å være alt annet enn fredelige og algeetere Og, dumme meg, gikk jo 5 på - selv etter alle disse årene og med erfaring. Jeg burde visst bedre, og undersøkt før jeg kjøpte fiskene. Men, når folk snakker overbevisende som om de har peiling og er verdensmestere, så tror man dem jo?

Vel, etter dette kommer jeg til å være LITT mer forsiktig med å stole på selv "garva akvarister"....

Dessverre, med denne hobbyen må man bare gjøre sine egne erfaringer. Vi lærer kun gjennom erfaring her. Men, det blir mer morro desto mer man lærer. Jeg koser meg mer med hobbyen nå enn jeg gjorde de første årene med prøving - og feiling. Da var alt bare frustrasjon og jeg holdt på å gi helt opp og slutte med fisk. Solgte alle akvariene mine osv. og var bare helt ferdig med dette styret (!) Men, så greide jeg allikevel ikke å holde meg unna. Og, det er jeg glad for nå. For nå først kan jeg virkelig kose meg med dette, med fiskene, hobbyen, treffe koselige mennesker osv. Det gir meg veldig mye positivt å drive med fisker/akvarier!
Nærmer meg mål nå?

Okei, da har det begynt å skje ting i akvariet og jeg tror ikke det er lenge før jeg kan begynne å sette inn fisk!

Målingene mine idag:

NH4 = 0,6 mg/l
NO2 = 0,2 mg/l (Etter leenge å bare ha vist langt utenfor skalaen til dråpetesten har det nå gått ned)
NO3 = en plass mellom 30-50 mg/l
PH = en plass mellom 5,5-6, lurer på om jeg kanskje må gjøre noe for å få PH opp igjen, eller gjør den kanskje det av seg selv?

så, hva tror dere, er litt usikker på hva jeg venter på, siden dette er første gang jeg gjør dette, men som jeg har forstått så venter jeg på at NH4/NO2 blir 0 og NO3 kommer enda litt ned og kanskje PH litt opp?

Så er vel klart for fisk om noen dager da?
NO3(Nitrat) vil ikke gå ned av seg selv. Det er sluttproduktet i nitrittsyklusen, og det stoffet som filteret ikke klarer å fjerne selv. Dette forsvinner kun ved vannbytte.

Phen var litt lav, men det kan være et resultat av forråtnelsesprosesser i akvariet ditt, og det faktum at du ikke har byttet noe vann (noe man jo ikke bør gjøre i innkjøringsfasen). Vet du hvilken ph du har i kranvannet ditt? Har du røtter, blader eller annet organisk i akvariet ditt vil det også senke ph. Hvorvidt du bør øke ph avhenger av hvilke fisk dere har tenkt å ha...

Når du har ventet så lenge er det dumt å stresse de siste dagene, med fare for å skape problemer for dere selv. Ikke sett i noen fisk før nitritt er på null. Så tar du et par kraftige vannbytter for å få ned nitrat og så er dere "good to go"! Benytt ventetiden til å lese litt om forskjellige fisk som kan være aktuelle. Gå gjerne i den lokale dyrebutikken og se hva de har tilgjengelig, lån eller kjøp en bok om akvariefisk og les litt om de forskjellige artene. Setter man seg litt inn i de forskjellige fiskene man har, får man mye igjen for det. Man klarer å se og forstå forskjellig adferd, og med en gang man "forstår" fiskene litt, så blir det mye mer spennende med en gang!

Lykke til videre med en spennende hobby!

Såvidt lav pH vil medføre en langsommere oppbygging av bakteriestammen, så det vil være lurt å øke den noe. Tenk imidlertid også på hvilken pH de fiskene du skal ha vil trives best i. Om du f.eks. skal ha Sør-Amerikanske dvergciklider som Apistogramma, vil mange av disse gjerne ha pH på 6 eller endog under.

hva kan jeg evt gjøre for å heve/senke PH? tenker å vente til jeg tar vannbytte og er klar for å sette inn fisk før jeg tar avgjørelsen om PH må noe opp eller ned, eller om den blir bra av seg selv ved vann bytte...
Du kan enten kjøpe pH+ i dyrebutikken, eller vanlig natron i dagligvarebutikken. Det siste er like bra og billigere. Bland ut en teskje i en liter vann og tilsett litt av gangen av dette til du når ønsket pH. La det gå litt tid mellom hver gang du setter til litt, slik at det får blandet seg godt i vannet.

Om du altså trenger det avhengig av valg av fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap