Innkjøring av akvarie (side 2)

Det er dessverre en vanlig misforståelse at man tror antall liter pumpen klarer å pumpe pr time er det som er "god filtrering" eller "god filterkapasitet".Det er ikke antall liter i timen som avgjør dette. Det er det hvor mye filtermedie man har og filtermedienes overflate-areal som avgjør.

Har du to-tre små svamper i et stort kar, er det ikke særlig til filtrering, selv om selve pumpene pøser på med tusenvis av liter i timen. Du får ikke noe mere filterbakterier av det.
Faktisk er det slik at hvis vannet tillates å passere forbi filtermediene (og derved filterbakteriene) i et noe roligere tempo, ikke fullt øs, så får filterbakteriene bedre tid til å rense vannet skikkelig biologisk.

Les litt mer om hva den tyske ingeniøren O. Dieter skriver om "flow rate" og filtermedie. Herr Dieter skriver dessverre kun på tysk, men her er en engelskspråklig oversettelse.
da har jeg kjekka liit mere ut om det utvendige filteret, det pumper faktisk 1200l/t og innvendige pumper 300l/t så da er jeg oppe i 1500l/t.. har veldig lyst til å avbestille det nye filteret til 2500,- og har også mottat det feilbestillte filteret i dag som var på 600l/t, det har jeg allerede lagt ut for salg her på forumet..holder ikke 1500l/t til 550liters kar da??
Et innvendig filter med kapasitet på 300 liter pr time, (hvis det er det det er snakk om og ikke at filteret har en kapasitet tilsvarende et kar på 300 liter, hvilket vel neppe er tilfellet) så vil filtrerigen det gir være neglisjerbar i et 530 liters kar.

Det utvendige filteret som pumper 1200 liter skal normalt være tilstrekkelig, og er det hos meg, men det avhenger av hva slags fisk og hvor mange fisk du ønsker å ha. Noe fisker krever mer strøm i vannet enn andre og det må du ta hensyn til, om ikke ved større pumpekapasitet på filteret, så ved en innvendig powerhead - pumpe hvis misjon er å skape bevegelse i vannet.
Dessuten vil mange fisk eller fisk som krever mye for og derved er en stor biologisk belastning i forhold til karets størrelse tilsi ett større filter eller to store.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap