Internett vs dyrebutikk (side 2)

Selv kjøper jeg både fra internett og den lokale dyrebutikken her.
Jeg kjøper fisk, planter og småting og slikt på dyrebutikken her.
Men for og utstyr kjøper jeg som oftest på nettet.
Slik som et termometer som man klistrer på glasset kostet 16,- på nettet og koster nesten 70,- i dyrebutikken.

Men det er også viktig å støtte den lokale dyresjappa.

Det er skjipt den dagen filteret ditt går og du ikke har dyrebutikker i nærheten fordi de har gått konkurs og du må bestille nytt fra nettet.

Så det er viktig å ta vare på disse butikkene også, men jeg har ikke råd til å betale 1000,- for et filter når jeg får det for 500,- selvfølgelig
Inaktiv bruker
Visse ting handler jeg kun i dyrebutikk; nemlig sånt som lett kan gå istykker i posten eller som man kanskje må reklamere på. For hvis du feks får en varmekolbe som det er noe galt med, så får du byttet den uten problemer i dyrebutikken, mens du på nett må sende inn, betale porto osv og kanskje må vente i evigheter før du får en ny.

Når jeg feks kjøpte en lampe til akvariet i dyrebutikk, viste det seg å følge med feil type pære, som var en produksjonsfeil på disse, (solar duo boy lampe) Jeg fikk ny pære uten noe problem der Da den ikke varte så lenge som den skulle ( den skal vare i 2 år) så gikk jeg igjen og reklamerte i dyrebutikken, og fikk en helt ny pære uten noe om og men. Det hadde man neppe fått på nett. ( Disse pærene er dyre). Noe man ikke tenker over er at man kan fint bestille ting i nærmeste dyrebutikk; de tar inn det du sier du vil ha, så om de har dårlig utvalg og du vet hva du vil ha, så er det bare å si fra (som regel).

Så, selvfølgelig er det mye som er rimeligere på nett, selv iberegnet portoen, men, det er jo mye koseligere å gå og handle i en dyrebutikk, og se ting i virkeligheten, enn å bestille ting på nett, synes nå jeg Og, det er rart med det, men hvorfor skal man absolutt spare og tenke på å snu kroner og øre når man handler noe så viktig som akvarieutstyr og fisk - mens man ikke tenker en tanke omtrent, når man handler inn andre helt unødvendige ting til heimen?

Støtt din lokale dyrebutikk! De er tross alt avhengig av å ha kunder for å kunne eksistere. Og, noen hundrelapper fra eller til, er denne hobbyen virkelig verdt.




Internett eller zoo butikk
Det lønner seg se pris hos flere leverandører selv om man kjøper på nett.

Sammenligning mellom dette nett stedet http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456924&prodid=2839 og Webzoo, så er det halve prisen på sistnevnte.
Først nevnte har priser som er sky høye
Dyrebutikker / zoo butikker har ofte en høyere pris en nettbutikker og det er pga at dyrebutikkene / zoo butikkene har høyere kostnader.
Nå skal det jo være slik at man i den dyrebutikk / zoo butikk skal kunne får faglige råd og støtte om det man kjøper , selv om det i våre dager viser seg ikke å holde stikk for mange av butikkene.

Vi handler mye på nett av de ting som kan sendes i posten og det er stort sett alt unntatt fisk og planter ( vinterstid)

Handler man i norske nettbutikker er det jo ingen grense for beløpet man kan svi av men det er det derimot hvis man benytter en nettbutikk eks i Danmark.
Da må man holde seg til satsene for toll og innførsel og her er det mange som har brent seg.
hanlder man for mer enn tollsatsen får man moms på summen i tillegg og da ble det man trodde var billig faktisk dyrere enn å kjøpe det her hjemme på bjerget

En sak som vi handler utenlands er artemia egg og klekkeutstyr. I utlandet er dette mye billigere enn en her hjemme og med posten tar det 5-7 dager og det meste koster under kr 200.- inkluder frakt så vi slipper toll.

Men før du handler i utlandet via Internett sjekk om det finnes i Norge og se så på valutakurs og frakt så du kan sammenligne.

Men det vi virkelig anbefaler er at du blir med i din lokale akvarieklubb!
Der har de en auksjon av planter og fisk en gang i måneden og prisene der er mye mye lavere enn både nettbutikkene og dyrebutikk / zoo butikkene.
I en akvarieklubb får du tilgang til et levende og trygt miljø der du kan utveksle fisk og erfaringer med andre medlemmer og får tilbud om ( noen steder) rabatter i de lokale dyrebutikkene

cara79
For meg er en av de "lokale" nettbutikken aquamanias, og får jeg tak i det jeg vil ha der (og det gjør jeg som regel), så handler jeg der. Dyktige reale ildsjeler skal taes vare på ! Eneste minuset med å hente varene selv er at jeg da ikke får pakke med smørbukk i...


Gjør som meg og stjel en smørbukk eller to Ligger alltid i en fiskeposeholder på enden av det brede karet ved røttene. En annen ulempe med å hente varene selv er at det tar så himla lang tid. Har dog funnet løsningen; dra med deg en gjeng med-akvarister og sitt på med en av dem. Da kan man skravle i timesvis med god samvittighet, i motsetning til de gangene mor eller far sitter ute i bilen og venter...
Helt enig med at man må støtte sin lokale dyrebutikk. Jeg er ofte innom min lokale dyrebutikk og pleier å handle div utstyr derfra. Bare nå i det siste jeg har bestillt litt utstyr fra nettet,og syntes det også fungerer veldig bra.
Tror nok mange av oss benytter begge deler. Prisforskjellene særlig på teknisk utstyr og for er så store at det virker ufornuftig å handle det i vanlig butikk. Av praktiske grunner blir det gjerne planter og fisk jeg handler i dyrebutikken. Siden det bare er 20 min. kjøretur til Kløfta og åpent i helga blir det den naturlige nettbutikken for meg, selv om det kanskje blir mer som en vanlig butikk, bare med lavere priser når man henter selv. Hender også det blir med fisk hjem derfra hvis han har noe jeg har lyst på inne. Som også Stine Sofie har oppdaget henger poseholderen med Smørbukk slik at man passerer den på vei ut, og da blir det gjerne en i lomma til niste på hjemturen. Han sparer jo pakking og forsendelse, så da synes jeg nesten jeg fortjener den.
Begge deler.....men mest min lokale butikk som for meg er Dahls dyrerike i Moss
Det er rene godtebutikken , snille priser både på fisk og utstyr-
kunnskapen de innehar betyr utrolig mye, og en god kopp kaffe i ny og ne hører også til
JonnyB
Samme test, men laaangt i fra samme pris.

Herremoses! 749,- kr for Tetra Laborett i zoobutikk???
Det settet koster UNDER halvparten hos Aquamanias; kr 349,- !

Ja, det sier seg selv i grunnen hvorfor jeg kjøper 95% av akvarierelatert utstyr via nettet.
Det eneste jeg kjøper i butikk er om jeg er gått tom for noe jeg ikke har tid å vente på postgang på; f.eks. en vanntest og trenger den kjapt. Da må jeg krype til korset og betale ågerpris i vanlig zoobutikk...
Det andre jeg kjøper i vanlige zoobutikker er mangroverøtter. Det må man nesten, så man får se form og fasong på dem før man kjøper.

Det er altså innredning som røtter jeg kjøper i butikk. Jeg kjøper mangroverøttene i vanlig butikk fordi jeg må SE dem først. Kjøper forresten røtter hos Aquamanias også, men jeg får lov å se dem først før jeg bekrefter at jeg vil kjøpe dem, eller ikke
Støtte lokalbutikker vs. lavere pris på nett er vel et moralsk dilemma for mange.

Jeg bestilte et armatur og lysrør (550mm, T5) fra Aquamanias. Da jeg fikk pakken var dessverre lysrøret knust. Kjipt å måtte vente på en ny postsending, så jeg tok turen innom en TAM-butikk for å kjøpe et nytt der. Sjokket var ikke lite da jeg så at prisen for lysrøret var 559,-. På Aquamanias koster det 205,-. Det kalles å prise seg ut av markedet. Argumentet fra butikken var at de måtte ta utgangspunkt i sin innkjøpspris, og at det ikke var mulig å sammenligne seg med nettet. Jeg trodde hele poenget med kjedebutikker var å minimere slike kostnader for å bli mer konkurransedyktig på pris. Nettpris kan man aldri forvente, men nesten en tredobling i pris synes jeg er horribelt. Vanligvis ser man 20-30% høyere pris, ikke 180%.

Nisjebutikker med glødende engasjert betjening og god service? Ja takk, der legger jeg gjerne igjen noen kroner (ekstra). Kjedebutikk med stive priser og uopplært/kunnskapsløs betjening som bare tenker profitt? Nei takk
Jeg må nok si at jeg handler kun på nettet. Nærmeste butikk ligger 2,5 mil herfra (20-25 min til parkering hjemmefra og haugevis med svinger). Butikken eier ikke kunnskap og har ikke tester eller særlig med utstyr inne. Stæsj har de, men det er det eneste og det trenger jeg virkelig ikke. Neste butikk ligger da 1 time og 10 min kjøring hjemmefra og 7-8 mil en vei. Prisene er billigere enn mange andre plasser så om jeg skal ha fisk så handler jeg der + at jeg evt da ser på utstyr jeg evt trenger. Men uansett hvor jeg velger blir det ikke dyrere med frakt enn bensinpenger/bompenger/parkeringspenger. Så jeg tjener på å handle på nett uansett hvordan jeg snur og vender på det.
Lett blanding for min del. Handler større ting via internett. Fisk, planter og delvis fôr kjøper jeg via butikk. Klart butikker ikke alltid kan konkurere på pris med dem som selger over internett, men man betaler også for service.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap