Kaja's coryastiske verden (side 2)

Idag skal vi virkelig på fisketur....
Antagelig derfor jeg våknet altfor tidlig og føler meg skikkelig rastløs med sommerfugl-tendeser i magen.
De siste Malawiene får nytt hjem, hos ei dame jeg vet verdsetter den typen fisk og det er godt og tenke på for litt vemodig blir det...
Mine 3 gjennværende Adolfi'er skal flytte til en større gruppe hos Marita og leve lykkelig med sine artsfrender.
Men en gang i fremtiden....når jeg sikkert har klart å få plass til flere kar,
(noe akvarister er flinke til, er finne plass til flere kar )
da kommer det nok en ny gruppe Adolfier i hus igjen.
Så skal mine kjære lever en haug maller og da samtidig blir det med 2 nye grupper Cory hjem
jaja da ble det ikke som planlagt men alikevel....
Siden jeg ikke kaller 1 cory av en art en gruppe ble det fort ikke noe av den gruppen og når den andre gruppen på 10 aldri dukket opp ja da ble det heller ikke noe av den.
Men aldri så galt...
Blir jo flere tilskudd til Sp. Blackene til uka og det skal bli kos å få en stor samlet gruppe der igjen.
Og Adolfiene skal bo her litt til alikevel men de er jo ikke akkurat i veien her da og da kan jeg nyte skjønningene litt til.

Kom hjem til egg hos Venezuelasene idag da etter få dager i nytt kar, jeg trodde nesten de ikke ville ha lekt å med mindre sirkulasjon men der lurte de meg.
Nå venter jeg bare på at green lazerene skal sette igang for da med 4 arter som egger kan jeg starte selvplukk av egg her...

Så noen vakre skapninger idag som het blonde undersword guppy og tinget barna når de er store nok til å flytte, nydelige var de!

Hadde en snarvisitt av Kristine som skulle hente Sterbaibarn fra Marita som mellomlandet hos oss, og gjett hva ho sa når ho kom inn på kjøkkenet?
Åååhhhh oxo mistet vi kontakten med ho
Plussmedlem
He, he, he.... Fikk ikke så mye fornuftig ut av ho på en stund da nei...
Da er endelig det nye året kommet litt igang og den mest hektiske jul,nyttår og 1bursdag unnagjort.
En kan kan roe ned 4 hakk og se tilbake på året som var og planlegge året som kommer...
11 av 12 kar i reolen er igang, den reolen som sånn egentlig skulle ha 8 akvarier helt til jeg fant ut at....
hm har jo plass til 4 på toppen oxo.
Men med så mange fine arter en bare måååå ha får en jo aldri nok akvarier.

Klarte å sette inn feil bilde sist her men selvom det er ett utrolig dårlig mobilbilde (med en mobil fra 18 pil&bue) så er det to killi australe i lek.
Vet jo at de ikke er verdens vanskeligste å få lek på men artig var det når det dukket opp søte små babyer i javamosen.
Ikke fullt så artig når jeg fant ut at de voksne glatt hopper ut av foringsluka hvis den står oppe, men en lærer...

Har sitte med oppdrettsliste fra ifjor og litt vemodig skriver jeg ned artene malawi som jeg hadde småtasser av.
Resten av artene, cory, killi, guppy og maller ordnet alt selv og barna dems vokste opp i foreldre-karet.
Var jo lissom først på slutten av året jeg begynte med den store egg pellingen...
Og det er artig å se småtassene vokse opp og trives.

Natt til i går fødet ene sunset sverddrager hoa mi og siden ho har gått sammen med hanne av samme fargevariant var det litt spesielt og se at hun fikk 50% naturfargede babyer og 2 svarte i tilleg til 50% av sin farge.
Den ene svarte har orange hode og hale, noe jeg aldri har sett før.
Det har blitt endel barn av Endlers/guppy'ene mine her også av de tre vakre artene jeg har skaffet meg og variantene jeg har er:
Full red, kobolt blue og blonde undersword.
Litt sjokkert over meg selv at jeg har endt opp med noe levendefødere igjen,
men det er nå slik at noen ganger får en ikke til barn på de artene en vil,og da er det innspirerende og se at det er noen småtasser som dukker opp i alle fall...

Har desverre hatt endel frafall på de minste Cory yngelen, av en eller annen merkelig grunn begynte rekene i karet å dø og så Yngel.
Tror kanskje at jeg overbefolket det litt for selvom vannkvaliteten var bra så vokser tassene fort og det blir trangt.
Har byttet til større yngelkar nå og flyttet de gjenlevende, så alt klart for nye eggplukkinger og første oppvekstfase.
De største corybarna, gold lazeren,har jeg derimot ikke hatt stort frafall på selvom jeg har puttet de rundt omkring i alle akvarier jeg har plass i.
De største er oppi i 2.5 cm nå og begynner å farge ut.
I løpet av uken skal den første gruppen på 35 av de få ett nytt hjem

Noe annet som facinerer meg stort og har gjort det siden de kom i hus er det Gul/grønne rekene jeg fikk fra Linda.
Har sett at 2 av de 7 har gått med egg flere ganger men umulig å se barn pga fargen og beplantningen i akvariet men jeg lever i håpet om at de blir flere...
Fordi de er utrolig frekke! Svømmer rundt og viser seg frem hele tiden og spesielt når vi har besøk slik at de besøkende blir like facinert av de som jeg er.
De eier også karet og er alltid først på maten selvom de deler 'bolig' med en gruppe green lazer og noen mallebarn.
Jeg digger de bare!
Alle som kjenner meg vet at jeg har litt noia når rekene krabber på fingrene mine og sånt.
Vanligvis hyler jeg stygt og roper på samboeren de få gangene rekene har hoppet ut av akvaboksen til klekking.
Jeg må jo innrømme at jeg har blitt myyyye flinkere nå, takket være rekene fra Linda
Ordner en i det akvariet må en regne med at det tar 2sec fra du får hånda oppi til de skal undersøke den.

Kjøpte meg 10 stk rili reker før jul og overraskende nok har de rekebarn i 3 størrelser allerede.
De største barna har farget ut og fått helt riktige tegniger og er veldig frempå der de bor sammen med sterbaiene mine.
De er ryggsittere...
Ser alltid minst ett par som omtrent bor oppå ryggen til sterbaiene som ikke ser ut til å bry seg noe om å leke hest....
Må være noe med meg siden til og med rekene mine oppfører seg merkelig.

Skal få lagt ut bilder på akvariene,men ikke verdens beste fotograf desverre.
Og fisken er absolutt ikke alltid fotogen heller!
Eneste akvariet her med linselus er karet med rekene fra Linda:d

Kaja
Alle som kjenner meg vet at jeg har litt noia når rekene krabber på fingrene mine og sånt.

Kjenner igjen dette fra min første tid med rekene, nå synes jeg det bare er stas når de klatrer på meg
Viftereka kom svevende og krasjet i hånda mi en dag jeg rotet i mosen, det syntes jeg absolutt ikke noe om og var raskt oppe med hånda da, det ble litt for sånn edderkopp-aktig *grøss*

Kaja
Skal få lagt ut bilder på akvariene,men ikke verdens beste fotograf desverre. Og fisken er absolutt ikke alltid fotogen heller! Eneste akvariet her med linselus er karet med rekene fra Linda:d

Gleder meg til bilder, det er alltid gøy å se hvordan andre har det i karene sine
Der var du jo! Kom på at første mail kom via AF. Forstår ikke hvorfor abonnementet har blitt borte, men nå er jeg på igjen!

Og det må være noe i vannet hos deg, rekene her er ikke supersky, men ikke helt håndtamme heller. Nå går de sammen med Amano, da kan du snakke om noia! Har ikke et hår igjen på armene, det er visst nammenam. Grøss...
Re linda
Ja er noe rart med dyra mine sånn generelt, innkludert samboer...

At de napper hår er jo bare til å få helt noia av og jeg kan garantere at det IKKE blir amano reker hos meg!
Plussmedlem
Kaja
Ja er noe rart med dyra mine sånn generelt, innkludert samboer...

Jeg napper da ikke hår på deg jeg!!!
Hehe...Nå så jeg for meg muligheten av å ha et kar med bare amanoreker og plass til to legger oppi
Effektiv hårfjerning er jo ikke å forakte :b
Hmmm jeg vet jo at innbarka akvarister stadig finner unnskyldninger for å sette opp flere akvarier men denne var ny...
Og de plantene jeg fikk fra deg har vokst veldig og gleder alle rilireke barna som 'bor' i de, når de ikke sitter på sterbairygg da
Så nok en gang takk.

Jeg har nå endelig funnet en som kan selge meg N.heteopoda sp gul reker og jeg regner med at det nok blir noen få cr, cb og snowwhiter også.
Skal lese meg grønn, slik at forholdene virkelig ligger til rette for disse skjønnhetene når de annkommer.
Skal tredele det siste karet i reolen så de får egen plass sammenmed red og blackbee fra samme stammen, jeg tror i alle fall de kan gå sammen og krysse seg som de vil men har spurt oppdretteren om det så venter spendt på svar.
Med tanke på temperaturen jeg får i de øverste akvariene så kan jeg ikke ha Cory der desverre men det er perfekt for reker og guppy.

Nå er det på tide med vannbytter her og se om jeg kan trigge litt egging for har plass til flere små søte bartefranseer svinsende rundt nå som barna begynner å dra.

Hei Kaja du må huske på att red og blackbee ikke må over 24 grader
Erik Johansen
Hei Kaja du må huske på att red og blackbee ikke må over 24 grader

Det var bra du sa ifra om for jeg har lest 28 som max men da blir det bare å la de få det tredelte karet som skal stå nederst.
Jeg fikk forresten med en plantebit fra deg som jeg synes å huske du sa var ferskvannstang, vet du hva den heter for den er ulik alle bilder jeg har funnet på den type planter (sikkert 40 forskjellige typer av den arten oxo)

Det ble 4 rød, 4 sorte og 4 snowwhite fra stamme med kk-rr-annlegg på meg pluss en haug blue pearl og gule.
Kanskje noen c. babaulti ssp blå oxo selvom de er veldig ustabile i fargen vistnok, men hadde vært gøy å sett om jeg kunne fått til en pen stamme.
Og gleder meg som ett barn.....

Legger ut noen få bilder av kar'ene, noen tatt medd mobil men...
Disse er av det ene green lazer akvariet hvor de gule rekene fra Linda bor.
Men måtte slette alle bilder de kom med på for blir såmt når det plutselig kommer en rekene svømmende forbi...
Hm... ble litt feil i midterste bildet og får ikke fjernet det heller.
Det er bilde av 'svartingene' mine før de kom til meg og skulle ikke havnet her...
Dette er riktig bilde...
Sterbai artskar
Her er noen bilder fra Sterbaiene.
Prøver å få tatt bilder av rilirekene jeg har her med ett bedre kamera for ikke lett med mobil.
På det ene bilde er det rekebarna som beiter på blåmatta.
Fine bartefisk
Og blir det yngel på disse rili-rekene så står jeg gjerne på liste over interesserte
Rili
Hehe seff skal du få rekebarn!
Og det er allerede barn der i tre strl etter hva jeg har sett,
hvor de største begynner å få fargene og tegningene sine.
Skikkelig søte småtasser er de.
Det har blitt godkjent 2 nye fargevarienter av rili reker nå selvom de ennå kun finnes i Tyskland etter hva jeg fikk med meg på redbee.se
Men den orange arten har jeg sett til salgs i sverige selvom det sto under vanlig rili så er vel en mer naturlig variasjon det enn den vlå de har fått frem.
Bare gleder meg til reke annkomst i slutten av neste uke.
Bilder
Legger ut en haug bilder til fra akvariene
Første bilde er Kristine og meg, hvorav ho var oppslukt av yngelkaret på kjøkkenet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap