Skjønner ikke dette med innkjøring, det står jo så mye forskjellig!! (side 2)

Inaktiv bruker
Gjør det så enkelt som mulig. Det trenger ikke være så komplisert! Jeg bruker ikke aquasafe, jeg tror det er litt hysterisk. Eventuelt klor i vannet forsvinner av seg selv når det luftes noen timer med pumpa på i vannet.

Når jeg selv startet opp for noen år siden målte jeg hverken ph, nitritt eller ammoniakk og jeg satte inn fiskene etter bare noen dager. Men, jeg skiftet 30% vann ofte og fulgte med på fiskenes oppførsel. Jeg startet med et temmelig stort akvarium, 180 liter, så kanskje derfor jeg hadde flaks (?) Jeg kunne ikke noe som helst om dette dengang, jeg trodde faktisk at det bare var å ha vann i et karr, så ville fiskene overleve:P

Man kan jo bli gal av å drive på å måle vannverdier i akvariet!:0) Det eneste jeg måler av og til er ph verdien, slik at jeg vet sånn omtrent hva den ligger på i forhold til hva fiskene skal ha. Her ligger ph i krana på 8, litt for høyt, men merkelig nok er ph allikevel alltid 7 i akvariet. Selv uten at jeg gjør noe for å senke. Ps. Fisker er veldig følsomme for ph-fall/senkning. De tåler derimot mye bedre at ph øker litt. Så, det å drive på å senke ph verdien på ulike vis, kan ta livet av fiskene det også.

Filterbakterier kan man jo aldri vite om man har nok av, uansett hvor stort filter man har, for de formerer seg etter hvor mye avfallsstoffer som er i vannet, og det er avhengig av hvor mye mat man gir og hva slags fisker man har. Og, så er det avhengig av hvor fort vannet renner igjennom filteret. Desto saktere det renner igjennom, desto bedre får filterbakteriene fest...

Noen fiskeraser skal tåle nitritt bedre enn andre, men jeg opplevde faktisk fiskedød for første gang i min akvaristid for litt siden, nettopp en garra, som er en rase som skal tåle mye. Grunnen til at jeg fikk nitritt/ammoniakk selv med en pumpe som var GODT innkjørt i 6 måneder, var at jeg hadde hatt alt for sterk vannstrøm gjennom pumpa. Jeg hadde også skiftet 30% vann hver 5e dag og kanskje var det for ofte til at det kunne bygge seg opp en god bakteriekultur.

Jeg burde sett faretegnene før det skjedde, for fiskene var ikke like aktive som tidligere. Men, jeg tenkte bare at de hadde blitt større/voksne og dermed litt slappere. Gudskelov overlevde de andre siden jeg fikk skiftet 50% vann ganske raskt når jeg oppdaget det.

Så, selv vi "erfarne" akvarister kan gjøre feil, eller være uheldige.

Lykke til ;D


Sissimor
Lanzin: filterbakteriene trenger oksygen for å leve, og det får de ikke i ei lita flaske. [B]Det er en grunn til at akvarister får panikk ved strømstans, og det er fordi filterbakteriene da kan dø[/B]. Det er det pumpene er til for; sirkulere øksygenrikt vann rundt i karet...


Litt off topic kanskje: Vi er absolutt livredde for strømstans. Likevel kan man ha flaks, og liv står til å redde. Jeg hadde ifjor sommer en ufrivillig strømstans, over ukjent tid. Mest sannsynlig rundt ei uke, mens vi var på ferie. En kompis av meg var innom og etterfylte fordampet vann mens vi var borte. Dette gjorde han Lørdag ei uke før vi kom hjem, da var alt i orden. Når vi kom hjem Lørdagen etter, hadde varmekolben tatt alvorlig kveld, kortslutta og slått ut sikringene på den kursen. Jeg hadde flaks, mista ikke en eneste fisk. Ble selvfølgelig litt jobbing med vannbytter osv osv. I to akvarier, som gikk på samme kurs. Eneste fisken jeg mista, var den fine to kilos ørreten som lå i frysern, som tilfeldigvis også var på samme kurs:P (denne kursen er nå oppgradert)

On topic: Jeg er enig i det 530 og sissimor sier, sett igang innkjøring uten fisk, gjerne med salmi, eller flakfor om du finner det lettest. Det viktigste er uansett at du får fulgt med på vannverdiene og testet disse. Med dråpetester, ikke strips. Og at du venter lenge nok før du slipper fisk oppi. Hvis butikken sier to tre dager, så lat som om du ikke hørte det. Tålmod er vår beste venn i denne fasen

Sissimor
Lanzin: filterbakteriene trenger oksygen for å leve, og det får de ikke i ei lita flaske. Det er en grunn til at akvarister får panikk ved strømstans, og det er fordi filterbakteriene da kan dø. Det er det pumpene er til for; sirkulere øksygenrikt vann rundt i karet...


Nå har det seg sånn at bakterier faktisk kan gå i dvale og overleve ganske så ugunstige forhold feks radioativitet,varme, kulde, tørke m.m. Men om de så får de forholdene de skal ha, så vil dem våkne til liv og formere seg. Så helt usansynelig at dette i teorien kan fungere er det ikke.

Men om de bakteriene vi er avhengig av i vår hobby har mulighet for dette, skal jeg ikke si så mye om.
Tom K
[QUOTE=Sissimor]Lanzin: filterbakteriene trenger oksygen for å leve, og det får de ikke i ei lita flaske. Det er en grunn til at akvarister får panikk ved strømstans, og det er fordi filterbakteriene da kan dø. Det er det pumpene er til for; sirkulere øksygenrikt vann rundt i karet...


Nå har det seg sånn at bakterier faktisk kan gå i dvale og overleve ganske så ugunstige forhold feks radioativitet,varme, kulde, tørke m.m. Men om de så får de forholdene de skal ha, så vil dem våkne til liv og formere seg. Så helt usansynelig at dette i teorien kan fungere er det ikke.

Men om de bakteriene vi er avhengig av i vår hobby har mulighet for dette, skal jeg ikke si så mye om.

De tåler i alle fall ikke strømstans over tid ;o)
Janne
Hvordan finner du ut at filteret kan takle 40 malawi i forhold til en guppy? Man må vel teste og bytte vann dersom nødvendig etter innsetting av fisk?


Jeg har aldri hatt malawi, men går ut fra at 40 stk betinger et kar på la oss si rundt 700 liter. Anta at de skiller ut 4 milliliter ammoniakkholdig væske hver i løpet av et døgn, tilsammen 160 milliliter. Konsentrasjonen setter vi til 0,5% som nok er for høyt. Det vil tilsvare ca 10 milliliter Salmi. Fortsett innkjøringen til du kan sette inn 10 ml Salmi og måle null ammoniakk og nitritt neste dag. Da er filteret klart for fisk, mange fisk, etter ett eller flere vannbytter for å redusere mengden nitrat.

Selvsagt må en teste for ammoniakk og nitritt også etter at man har satt inn fisk og bytte vann når det er nødvendig.

Til trådstarter:

Som du skjønner er akvarister en diskusjonsglad gruppe mennesker, med ulike syn på hva som er fornuftig, enkelt, lurt etc. La deg ikke forvirre av oss. Linda W
kommer med et beroligende innlegg og hun vet hva hun snakker om.

Det er sikkert flere veier som fører til mål, her som i andre forhold. Det gjelder å velge én, og gjerne en som er skånsom for fiskene, da har de det bedre og du dem lenger.

Noen ganger går det galt også for de mest drevne, det er jo levende liv vi holder på med. Det er når man møter litt motgang at man kan lære hva som faktisk skjer i akvariet. Hobbyen er fascinerende og kan fort føre til ønsket om flere arter, flere kar, kanskje en reol eller to og....

I alle fall, lykke til med en flott hobby. Ikke la deg skremme av oss, vi mener det godt, så spør igjen.
Hilsen
Sigmund

Men om de bakteriene vi er avhengig av i vår hobby har mulighet for dette, skal jeg ikke si så mye om.

De tåler i alle fall ikke strømstans over tid ;o)

Poenget her er jo at bakteriene som er i disse flaskene og ampullene man får kjøpt for å kikkstarte akvarier mest sansynelig er allerede i en dvalesitusjon.

Men helt klart levende bakterier trenger O2, eller så dør dem. Det er vi ikke uening om.

Så skal jeg beklage til trådstarter for at man sporer litt av:P
mona o
Jeg vil heller ikke råde noen til å gå og be om filterguffe fra hvem som helst eller en butikk, for det kan følge med mer enn bare filterbakterier, det kan følge sykdomssmitte med også.
Dette er meget kloke ord! Slikt blir et sjansespill som man ikke bør utsette fisker for. Det er kjent at noen fisker er immune mot det som dreper andre fisker. Som et eksempel; man kjøper VF-fisk, og det er friske fisker i karet som dør, mens de nyankomne lever livet i fullt monn. Så filterguffe låner man ikke fra andre hvis man driver "seriøst".

Eg synes det står respekt av et slikt standpunkt fra Mona, så ivrig hun er til å komme i gang med hobbyen igjen. Salmimetoden vil jo unektelig utsette fiskeholdet hennes ytterligere en periode, og eg må innrømme at eg ikke hadde hatt disiplin nok til det.

Selv kunne eg funnet på å sette en leksgruppe H. zebra i et "scratch-kar" uten å føle angst. Det populære begrepet "innkjøringsfisk" er ikke synonymt med "død fisk", selv om det tydeligvis er veldig i tiden å mene det særlig av forholdsvis ferske akvarister.

Mål verdier, bytt vann, korriger, mål verdier, bytt vann, korriger...

Tråder som dette engasjerer forumfolk så det holder, og det er fascinerende. Hvorfor blir vi så gira på noe som egentlig er helt irrelevant? Selvfølgelig er det ikke irrelevant i seg selv, men det er nesten ingen akvarister (%-messig) som er på forum, og dem som er her har nesten samtlige kar i gang. Dermed krangler vi med oss selv om noe som egentlig ikke vedrører oss.

Scenarioet "54-liter hos Dahls og salmikuren" høres feil ut for meg
Sissimor
akvarister får panikk ved strømstans, og det er fordi filterbakteriene da kan dø.
Det er ingen grunn til panikk ved normal strømstans.

Ved varslet strømstans, eller hvis man er usikker på varigheten, bør man vurdere om et filter bør tømmes for vann. Fuktig filtermedie i et oksygenrikt miljø lever "godt nok" i flere dager.
Du er en erfaren akvarist Donald, så for deg er ikke "innkjøringsfisk" det samme som for en som er helt fersk, og ikke aner hva man holder på med. Og det er for nybegynnere vi snakker om her.

Og jeg brukte salmi-metoden på mitt aller første kar, en standard 63-liter fra Juwel, fordi jeg fant dette forumet før jeg kjøpte fisk. Så senarioet "54-liter hos Dahls og salmiinnkjøring" høres helt riktig ut for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap