Har man klage rett på fisk som døde etter bare 6 timer? (side 2)

Synes du uansett bør klage på fisken. Frisk kampfisk skal klare langt meir enn 6 timar i eit akvarium som står i stuetemperatur.
Stuetemperatur kan være så lav som 18 grader. Man kan ikke nødvendigvis forvente at en stresset kampfisk skal overleve mange timer i 18 grader. Er den ung, sterk og ved god helse, kan den overleve en stund, men det presser grensene. Hvis fisken er vant til å ha det ti grader varmere, og er stresset over å bli flyttet rundt på, vil den ikke ha store sjansene uansett hvor god form den er i.

Dessuten står det ingen steder at kampfisken ble sluppet i stuetemperert vann. Bendik Berg skrev "jeg hadde ingen kontroll på temperaturen på vannet". Han forteller ikke om vannet har stått og temperert seg over natta, eller om det ble tappet fra krana noen minutter i forveien. I tilfelle det siste kan vannet ha hatt betydelig lavere temperatur enn 18 grader.

Du skriver at "Frisk kampfisk skal klare langt meir enn 6 timar i eit akvarium som står i stuetemperatur." Siden stuetemperatur er et dårlig definert temperaturområde kan det teknisk sett være sant i noen tilfeller, men jeg syns uansett det i beste fall er misvisende. Den varmeste enden av det området vi kaller stuetemperatur er på 20-22 grader. Dette er etter min erfaring fortsatt for kaldt for at kampfisk kan trives (eller overleve lenger enn noen dager eller få uker). De trenger 26-30 grader for å trives ordentlig, hvor 28 grader er ganske nært det optimale.
Man skal jo ikke bare kjøpe en fisk, og så putte den opp i en beholder med vann, og tro at alt er som det skal !

Vann og filter må innkjøres, og det kan ta noen uker.

Å kjøpe levende dyr, også fisk skal aldri være en impuls.
Inaktiv bruker
Hvordan gikk dette?
Inaktiv bruker
Jeg fikk aldri tid til det, jula tar på. men har snakket med de og de sa jo at jeg bare kunne komme med vann prøve osv.
Vannprøve? Må du bevise at vannet ikke var dårlig, etter at du kjøpte fisken i en beholder som er så liten at vannet umulig kan holde seg bra i mer enn noen timer? Eller misforstår jeg deg helt nå?
Inaktiv bruker
jeg måtte vist det. den dyrebutikken har jeg kun gått inn i får og klage på fisken. jeg har tenkt og dra tilbake og ta med meg argumenter jeg har fått fra dere her på forumet. jeg har hatt lyst på kampfisk over lengere tid, men i med at jeg ikke har hatt penger osv har jeg lagt det død. det var jo som sakt noen av mine venner som har hørt at jeg har snakket om akverium, å da kjøpt dette til meg. tar gjerne i mot noen argument tips og hva jeg burde gjøre, så mye jeg har blitt fortalt osv, vanskelig og holde styr på jeg virkelig burde si osv, btw har lest mye på siden din. liker den veldig godt. litt dumt det med denne lille "koppen" som den blir kalt her i bygda( altså 2liters akvriumet).
Bendik Berg
tar gjerne i mot noen argument tips og hva jeg burde gjøre

Mine tips:
* Styr unna sånne dyrebutikker som selger kampfisk i beholdere som kampfisk ikke kan leve i (de fortjener ikke pengene dine).
* Start med et "ordentlig" akvarium på 60 liter eller helst større.
* Les deg opp på hvordan ting gjøres (akvariebøker finner du på biblioteket, bokhandelen og på nettet - og det er jo mye du kan lese direkte på nett også)
* Ta det sakte og rolig. Tålmodighet i begynnelsen lønner seg i akvariehobbyen. Best å sjekke to ganger, og tenke seg om tre ganger, før man bestemmer seg for noe.

Følger du disse tipsene, tror jeg du vil komme godt i gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap