L144 med brune unger??? (side 2)
LOFFAGalskapen tar fort over lol At fisk også har sine egenskaper og måte å være på er sikkert og er blir faktisk "glad" i dem. Minner meg faktisk på at jeg burde oppdatere tråden min litt med blant annet litt bilder Hva angår foring er det opp og ned hva dem forer med og hvor ofte. Voksen fisk blir her foret 1x om dagen med en forings fri dag i uken i snitt. De gjør ikke noe av å være uten maten en dag inni mellom. Om du har intresse for apistogramma har jeg en apistogruppe jeg driver på FB. Faktisk største apistogruppa på FB med 1100 medlemmer. Her er en link om du vil se mer =) [URLBLOCK1]
Hvis man studerer fiskene, så er det mye å legge merke til. I karet her er det Papegøyefisken som er politiet. Han rydder opp i krangling, og passer på. Den laget tom. skjul til Kardinaltetraene i grusen! Den er ogsp meget god venn med en av praktbotiane, sordi det bare er 3 av de, og den fjerde blir utstøtt på en måte. Da har den selskap med papegøyefisken. Svømmer helt tett intil hverandre.
Hadde noen Flaggtetra i, men de spiste opp alle finnene og PLANTENE mine! Det var en flott stimfisk, men altfor glad i grønt.
Artig med akvarie. Man lærer noe nytt hele tiden. Og, jeg har god tid!
Har lagt meg til som medlem i den gruppa. Du må godkjenne det.
Snakkes! Det var hyggelig!
Hilsen Dan
Postet 09.11.13 kl 02:27
Endret: 09.11.13 kl 02:29
LOFFAGalskapen tar fort over lol At fisk også har sine egenskaper og måte å være på er sikkert og er blir faktisk "glad" i dem. Minner meg faktisk på at jeg burde oppdatere tråden min litt med blant annet litt bilder Hva angår foring er det opp og ned hva dem forer med og hvor ofte. Voksen fisk blir her foret 1x om dagen med en forings fri dag i uken i snitt. De gjør ikke noe av å være uten maten en dag inni mellom. Om du har intresse for apistogramma har jeg en apistogruppe jeg driver på FB. Faktisk største apistogruppa på FB med 1100 medlemmer. Her er en link om du vil se mer =) [URLBLOCK1]
Da har jeg meldt meg inn i gruppa di. Spennende fisker! Minner meg litt om Prinsessen av Burundi jeg hadde. De døde begge to nå...Den ene hakket den andre halvdød over natta. Og den siste døde nok av for lav PH.. Skjønner ikke det helt...Var jo ikke lavere enn 6,7..Hmm.. Alle andre verdier var fine.
Postet 19.11.13 kl 11:03
DanluvikDa har jeg meldt meg inn i gruppa di. Spennende fisker! Minner meg litt om Prinsessen av Burundi jeg hadde. De døde begge to nå...Den ene hakket den andre halvdød over natta. Og den siste døde nok av for lav PH.. Skjønner ikke det helt...Var jo ikke lavere enn 6,7..Hmm.. Alle andre verdier var fine.
Jeg anbefaler deg å lese om hver enkelt fiskeart FØR du anskaffer deg den, i Fiskebasen her på Akvaforum. Det er altfor mange som kjøper fisk etter innfallsmetoden, fordi den så fin ut i butikken eller hadde et kult navn. Folk tenker overhodet ikke over hvilken del av verden fisken stammer fra, hvilket fôr den trenger, og ikke minst; hva slags vannverdier den må ha.
Prinsessen av Burundi er en afrikansk ciklide. Den stammer altså fra et helt annet kontinent enn de sør-amerikanske ciklidene (Apistogramma) som Loffa forteller om her i slutten av denne tråden. Noe helt annet! Apistogramma lever i små bekker, dammer og elver i Sør-Amerika, Amazonas. De liker surt vann med ph langt under 7, og en hardhet på 0.
Prinsessen av Burundi kommer fra en Afrikansk innsjø som heter Tanganyika, hjemmet til mange endemiske ciklide-arter. Der er ph svært høy og vannet veldig hardt, så i akvarium må man etterligne dette og bl.a. sørge for gh over 8 og ph på rundt 8 eller litt mer).
Med andre ord, det stikk motsatte av hva du ga fiskene i akvariet ditt.... (du skriver ph på 6.7). Antar de døde av feil stell og feil forhold. Dette håper jeg vil gi litt lærdom, sånn at du neste gang du kjøper fisk, leser om dem på forhånd og sjekker om du har forhold som passer fisken.
De sære kravene til vannverdier enkelte fisk har, gjør at man også må tenke godt igjennom hvilke arter man setter sammen, sånn at man kun holder fiskearter med like krav til vannet i samme akvarium. Du kan f.eks. ikke ha Prinsessen av Burundi sammen med Apistogramma. Det går ikke, de har for ulike krav til vannet.
Det er veldig interessant å "spesialisere" seg på en bestemt del av verden, og kanskje også en bestemt fiskeslekt. Kanskje holder man kun disse i akvariene sine, og ikke særlig mye annet. Da er det også lettere å holde fiskene i rette vannverdier og under ideelle forhold.
Som Loffa ovenfor; de fleste fiskene hans er Apistogramma. Han holder vel litt annet også, men det er fisk som trives under samme forholdene, som han kan tilby. Godt gjennomtenkte valg av fisk.
Jeg f.eks.holder bare Corydoras /pansermaller. Det er fordi disse interesserer meg mest. Og skulle en annen art fått innpass, er det selvfølgelig KUN en art som ikke slåss eller skader fiskene jeg har fra før, og som trives i vannet som Corydoras har
Sånn må man tenke når man holder fisk i akvarium
Postet 20.11.13 kl 16:35
Endret: 20.11.13 kl 16:41
mona o[QUOTE=Danluvik] Da har jeg meldt meg inn i gruppa di. Spennende fisker! Minner meg litt om Prinsessen av Burundi jeg hadde. De døde begge to nå...Den ene hakket den andre halvdød over natta. Og den siste døde nok av for lav PH.. Skjønner ikke det helt...Var jo ikke lavere enn 6,7..Hmm.. Alle andre verdier var fine.
Jeg anbefaler deg å lese om hver enkelt fiskeart FØR du anskaffer deg den, i Fiskebasen her på Akvaforum. Det er altfor mange som kjøper fisk etter innfallsmetoden, fordi den så fin ut i butikken eller hadde et kult navn. Folk tenker overhodet ikke over hvilken del av verden fisken stammer fra, hvilket fôr den trenger, og ikke minst; hva slags vannverdier den må ha.
Prinsessen av Burundi er en afrikansk ciklide. Den stammer altså fra et helt annet kontinent enn de sør-amerikanske ciklidene (Apistogramma) som Loffa forteller om her i slutten av denne tråden. Noe helt annet! Apistogramma lever i små bekker, dammer og elver i Sør-Amerika, Amazonas. De liker surt vann med ph langt under 7, og en hardhet på 0.
Prinsessen av Burundi kommer fra en Afrikansk innsjø som heter Tanganyika, hjemmet til mange endemiske ciklide-arter. Der er ph svært høy og vannet veldig hardt, så i akvarium må man etterligne dette og bl.a. sørge for gh over 8 og ph på rundt 8 eller litt mer).
Med andre ord, det stikk motsatte av hva du ga fiskene i akvariet ditt.... (du skriver ph på 6.7). Antar de døde av feil stell og feil forhold. Dette håper jeg vil gi litt lærdom, sånn at du neste gang du kjøper fisk, leser om dem på forhånd og sjekker om du har forhold som passer fisken.
De sære kravene til vannverdier enkelte fisk har, gjør at man også må tenke godt igjennom hvilke arter man setter sammen, sånn at man kun holder fiskearter med like krav til vannet i samme akvarium. Du kan f.eks. ikke ha Prinsessen av Burundi sammen med Apistogramma. Det går ikke, de har for ulike krav til vannet.
Det er veldig interessant å "spesialisere" seg på en bestemt del av verden, og kanskje også en bestemt fiskeslekt. Kanskje holder man kun disse i akvariene sine, og ikke særlig mye annet. Da er det også lettere å holde fiskene i rette vannverdier og under ideelle forhold.
Som Loffa ovenfor; de fleste fiskene hans er Apistogramma. Han holder vel litt annet også, men det er fisk som trives under samme forholdene, som han kan tilby. Godt gjennomtenkte valg av fisk.
Jeg f.eks.holder bare Corydoras /pansermaller. Det er fordi disse interesserer meg mest. Og skulle en annen art fått innpass, er det selvfølgelig KUN en art som ikke slåss eller skader fiskene jeg har fra før, og som trives i vannet som Corydoras har
Sånn må man tenke når man holder fisk i akvarium
Hei Mona. Takk for dine gode tips.
Jeg kjøpte dette akvariet fra en som hadde hatt dette ett par år. Det var med disse fiskene. Han hadde kjøpt de, ikke jeg.
Jeg har ikke så mye greie på alle fisker rundt omkring i verden, og siden han hadde skaffet disse regnet jeg med at det skulle gå bra. Han hadde nok fått disse burundiene like før han solgte, mener jeg å huske.
Først da disse ble syke og døde, var det allerede for seint å berge dem.
Leste da om disse, og da skjønte jeg hvorfor de strøk med. Har nå lært av dette. Har jo sjøl lest om hva slags fisk jeg kan kjøpe til mitt akvarie i forhold til vannverdier.
Hadde du Mona, lest innleggene mine i min egen tråd ville du fått vite at hva slags fisker som fulgte med akvariet. Har kun supplert med fisker JEG vet går an. Syns jo selvfølgelig at det var trasig at dette skjedde med fiskene..Hadde ikke fått lest om alle fiskene som var der.
Jeg har heller ikke tenkt i det hele tatt på å ha apisto i akvariet. Vet jo at det ikke går.
Men igjen, takk fir ditt innspill.
Postet 20.11.13 kl 21:45
Endret: 20.11.13 kl 21:46