Hjelp! har kjøpt akvarium og fisk i julegave, daue de hvis de må vente til i morgen? (side 2)

Det du også kan gjøre er å dra på butikken og spør om filtergugge, siden de solgte fisk og kar til deg uten å spørre om du hadde noe innkjørt kar fra før.

Butikker er som regel åpen juleaften men begrenset periode. Aner ikke hvilken butikk du kjøpte fra så vanskelig og få sjekket det ut.

Er dessverre utilgjengelig så får ikke hjulpet deg. Håper noen fra Trondheims området som ser posten og kan hjelpe deg.

Hvis du ikke har gjort det, kjøp vanntester som nevnt ovenfor. eneste som jeg vet selger JBL tester er maritzoo, men de har kun NO2 og PH test på lager. (veldig stiv pris) Ellers har de jo tetra tester på zoobutikken på solsiden, tam lade og akvasia. Resten av tropehagen butikker selger prodac men hold deg unna de siden de ikke er noe bra og unøyaktig. (Hvis ikke det er veldig hast og nødvendig)

Beste er vel (hvis du såfremt ikke har fått tak i filtergugge) å levere tilbake fiskene, få tilgode lapp og kjøpe fiskene når karet er innkjørt.

P.S gratulere med nytt kar og håper du får det til!
Inaktiv bruker
Det er viktig at du ikke bruker varmt vann fra kranen, Skift vann ofte ellers så oppstår det gift i akvariet. Ikke ha lyset for lenge på. (10-12 timer holder)
Les disse trådene:
1: Veiledning
2: Akvarium for fiskenes skyld?
3: Oppstart av akvarium
4: Vannverdier.
5: Fór og fóringsrutiner.
Finn ut om butikken er åpen i morgen, og isafall leverer du tilbake fisken der på rappen. Her har du fått altfor lite informasjon om akvarium fra butikken, dessverre noe som er normalt. Ta gjerne med deg et par flotte planter som er litt hardføre også. Planter gjør det ingenting å sette inn med én gang.

Så tar du og starter innkjøring av akvariet, uten fisk. Mot slutten av Januar skal akvariet være klart til de første fiskene.

Lag gjerne et slags "gavekort" på fisk til damen også.
Hvor bor du hen i Trondheim da? Veit at jeg må! ut å kjøre en tur imorgen, og kan sikkert fikse litt filterguffe til deg. Har et karr med to pumper som durer og går, og er rimelig sikker på at det er en dose bakterier oppi der til deg, så du får kickstarta akvariet. Sende meg en epost med tlfnr og adresse via profilen min her inne, så skal vi se hva vi får til.
Om du slipper løs fisk og alt oppi karet imorgen, og så følger alle andre råd du har fått nå, og i tillegg er flink å bytte 50-60% vann hver dag, så kan vi fikse filtergugge en dag det ikke er så travelt som imorra.
2. eller 3. juldag burde passe greit.
Ble litt sent, men har fisk i vannet og alt er vel hittil!! Takker så meget for all respons! Satser på hyppig vannskifte inntil videre!

@Wargtass: Utrolig! Sender PM!
Åh, NÅ slo det meg hva jeg ønsker meg til jul, en utrolig snill kjæreste som kjøper akvarium til meg ! :oD

Syns du har fått en fantastisk start, sånn etter forholdene. Om du forer minimalt, bytter litt vann daglig inntil du får litt oppstartsguffe ( og kanskje noen plantestilker også), så er du kommet mye bedre i gang enn de fleste av oss andre var da vi begynte :o)

Akvarium og fisker er en flott og givende hobby, bare man kommer over den første nybegynnerkneiken. og du er godt i gang allerede.

En riktig god jul ønskes til deg, den heldige kjæresten og fiskene :o)
Ja, da er akvariet i drift! Og det falt i smak!

Pga veldig sporty innstilling av Wargtass, ble det på lille juleaften en aldri så liten utveksling, der jeg til slutt sto igjen med filterguffe! Dette ble så tilsatt og alt ser nå omsider å ha samlet seg i filteret igjen. Takktakk!!
Jeg skifter ca halvparten av vannet hver dag. Hvor lenge skal jeg fortsette med det tror dere?
Jeg hadde opprinnelig to slamsugere. En gul, og en hvit. Den hvite fant jeg dessverre død under filteret i går. Aner ikke hvorfor den døde, men den er altså ikke med oss lengre... Den var ganske liten dog, har det noe å si?
Uansett var det 7 dagers garanti på den, så jeg får bare dra tilbake med den igjen. Og kanskje kjøpe noen planter, og flere stimfisk.
På det ene bildet står en rød liten fisk oppå glassteinen, jeg har en formening om at den er litt territorial av seg, stemmer det? Den jager andre rundt om, og har nå funnet plassen sin oppå der. Spesiel kar...

Når vet jeg at akvariet er "trygt"?


Inaktiv bruker
Det du kaller slamsuger er nok en algespiser ;0) Disse tåler som regel ganske lite og kan lett dø, spesielt under så ugunstige forhold som dette.

HansAA
Når vet jeg at akvariet er "trygt"?


Når det er null utslag på nitritt så er det trygt som du sier. Da har det kommet nok filterbakterier til å ta seg av nitritten.
Akvariet kan egentlig regnes som innkjørt om podingen med gugge er vellykket. Dessverre så hender det at det slår feil så jeg ville fortsatt med den vannbyttingen til du har fått tak i dråpetester for nitritt. Da kan du teste en stund framover og se om det er nødvendig å bytte vann oftere enn det anbefalte 25-30% i uken.

Om det er ancistrus du har som algespiser så er små ancistrus, under 4-5 cm, mer ømfintlig enn de større så det kan være en medvirkende årsak til at den bukket under.

Jeg vil anbefale deg å fylle på litt med planter. Da unngår du at enkelte hissigpropper okkuperer hele karet. Det man ikke ser kan man ikke jage Dessuten er hurtigvoksende planter med på å forbruke nitrat og kan hjelpe på å holde algeveksten nede.

Lykke til!
Så fint at det har ordnet seg. Som tante astrid sier så er mere planter veldig lurt.

Du kan trykke på profilbildet hennes og gå inn på siden og se hennes kar. De er noen av de mest gjennomførte karene på dette forumet syns jeg.

Da ble det noen planter også gitt!! Fisken er nå svært aktiv i forhold til tidligere, og og denne nitrittesten (NO2) var lysegul. Betyr det at jeg kan slutte å bytte vann like hyppig som tidligere?
HansAA
Da ble det noen planter også gitt!! Fisken er nå svært aktiv i forhold til tidligere, og og denne nitrittesten (NO2) var lysegul. Betyr det at jeg kan slutte å bytte vann like hyppig som tidligere?


Nei Bytt vann til den ikke gir utslag i det hele tatt ! At fiskene er aktive kan bety at de begynner å føle seg hjemme i karet ditt.
Hvis den er lys gul så er det ikke nitritt i vannet og du trenger ikke bytte vann daglig. Men sjekk med noen dagers mellomrom om fargen endrer seg .Hvis den gjør det ,så må du bytte vann igjen. Men enn så lenge ,la fiskene få ro uten vannbytte.
Synes dette lover veldig bra ,du er kjempeflink til å følge opp rådene du får
En Tetratest vil gi gult utslag på alle nivåer under 0,3ppm. Det er ikke mulig å få den til å vise "ingenting". Lys oransje er 0,3ppm og mørkere med verdier over.
Er akkurat i avslutningen med innkjøring av et kar og Tetratest er egentlig best til det.
Det kan hende at alt er i orden..
Prøv og lag en tråd! Blir artig og følge med
Det er jo en tråd dette da ,mener du personlig tråd ?
Synes ellers at dette er en grei tråd for å samle opplysninger om problemer rundt akkurat dette og ikke i en personlig tråd.
Ja, men jeg synes det hadde vært artig og følge med hvis han hadde en personlig tråd.. Om det var feil og spørre om det så unnskylder jeg..
Du kan jo følge med på denne tråden da og om hvordan det utvikler seg,det tror jeg mange av oss er interessert i
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap