- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- For lav ph - 30l akvarie (side 2)
For lav ph - 30l akvarie (side 2)
Postet 30.12.11 kl 21:28
Postet 31.12.11 kl 11:20
Det så ut til at jeg jublet litt for fort...
Når jeg måler GH (Tetra dråpetest), blir vannet normalt sett rødt først, før det skifter til grønt.
Nå blir det grønt med en gang, noe som jeg tolker som karbonathardheten er for lav.
Tilsatte litt Gh/TH + i går, men samme måleresultat i dag.
Hva gjør jeg da?
Når jeg måler GH (Tetra dråpetest), blir vannet normalt sett rødt først, før det skifter til grønt.
Nå blir det grønt med en gang, noe som jeg tolker som karbonathardheten er for lav.
Tilsatte litt Gh/TH + i går, men samme måleresultat i dag.
Hva gjør jeg da?
Postet 31.12.11 kl 16:50
Postet 31.12.11 kl 16:57
Postet 01.01.12 kl 01:49
PlazaTilsatte ikke mere enn 1/8 måleskje med gh/th+ Da tilsetter jeg litt til og ser om det blir endring. :-) Gh har sikkert sunket litt pga mye vannbytte.
Jeg ville prøvd meg på en halv ts og så se hva verdien blir. Er den fremdeles lav så tilsetter du en halv ts til.
Jeg bruker en måleskje i mine 30 litre. Jeg vet ikke hvor mange teskjeer det tilsvarer men mulig det kan være 3 ts. Man må bare prøve seg frem.
Postet 01.01.12 kl 02:15
Postet 01.01.12 kl 11:09
Ja gjør det.
Jeg sjekket hvor mange strøkne ts det gikk oppi min måleskje og det gikk 7 stykker...så du har mye å gå på. Jeg tilsetter vanligvis 1 måleskje og noen ganger mer hvis jeg har mange nyklekte snegler men vanligvis 1 måleskje. Så du får bare tilsette litt hver dag til du har den verdien du vil ha. husk og holde telling på hvor mange ts du ender opp med og at du tilsetter dette ved hvert vannbytte.
Jeg sjekket hvor mange strøkne ts det gikk oppi min måleskje og det gikk 7 stykker...så du har mye å gå på. Jeg tilsetter vanligvis 1 måleskje og noen ganger mer hvis jeg har mange nyklekte snegler men vanligvis 1 måleskje. Så du får bare tilsette litt hver dag til du har den verdien du vil ha. husk og holde telling på hvor mange ts du ender opp med og at du tilsetter dette ved hvert vannbytte.
Postet 01.01.12 kl 13:28
Postet 01.01.12 kl 17:48
Postet 05.01.12 kl 21:35
Postet 05.01.12 kl 22:46
Postet 06.01.12 kl 08:48
Det er litt tungtvindt for deg, og en smule ubehagelig for innvånerne i akvariet, at ph stiger og synker hele tiden og at du må drive med tilsetninger med bare noen dagers mellomrom.
I sånne tilfeller bør man egentlig satse på en mer permanent ordning : å legge nedi en kalkstein.
Siden akvariet ditt er så lite, ville jeg satset kun på en liten kalkstein, og sjekket ph hver dag i en lengre periode for å se effekten. Er den for høy, kan man ta hammer og meisel og dele kalksteinen. Kalkstein er veldig porøs stein og lett å dele ifht andre steinarter.
I sånne tilfeller bør man egentlig satse på en mer permanent ordning : å legge nedi en kalkstein.
Siden akvariet ditt er så lite, ville jeg satset kun på en liten kalkstein, og sjekket ph hver dag i en lengre periode for å se effekten. Er den for høy, kan man ta hammer og meisel og dele kalksteinen. Kalkstein er veldig porøs stein og lett å dele ifht andre steinarter.
Postet 06.01.12 kl 13:07
PlazaNå sjekker jeg ph ganske ofte, og så snart jeg ser at den synker ned mot 7, så tilsetter jeg litt natron. Tar bare tuppen på en ts og tilsetter, og da er den raskt oppe i 7,5 igjen.
Hva har du ellers i karet? Rart at PH synker så fort. Jeg tror du tilsetter for lite slik at det ikke holder lenge nok. Jeg tilsetter 1 måleskje som tilsvarer 7 strøkne ts hver 10 dag når jeg bytter vann. Jeg måler vannverdiene før jeg bytter vann og ser hva verdien er da. Så hvis den er 7,5 som den bruker å være så tilsetter jeg 1 måleskje for da vet jeg at det holder seg på den verdien til neste gang. Jeg tror du tilsetter for lite og det er ikke bra som Mona sier å holde på å tilsette ofte. Du kan prøve med en kalkstein og se om det kan hjelpe. Jeg har det i mine kar men det hjalp ikke så jeg må tilsette pulver i form av natron og GH/TH+ for å få de verdiene jeg bør ha. Men det skader ikke å prøve. Når du kjøpte GH/TH+ pulveret var det med en måleskje da? Det er i tilfelle en slik en jeg tilsetter pr gang.
Postet 06.01.12 kl 13:35
Jeg er enig med dere begge, og dette var i grunn tankene jeg hadde fra starten da jeg oppdaget problemet.
Jeg tenker at det må være noe som i akvariet som senker ph-verdien, siden den sank såpass mye (helt ned til 5), så jobbet jeg den opp igjen til 7,5, hvor den etterhvert begynte å synke igjen.
Oppi akvariet er det 4 planter, 12 eplesnegler (2 store, resten er på 1-2 cm), noen posthornsnegler (de legger massevis av egg, så er kommet litt ut av tellingen her), og noen sandsnegler.
Jeg byttet vann ca. annenhver dag i starten, da jeg hadde hørt at det var vanskelig å holde stabile verdier i et så lite kar. Så jeg tenkte at dette var løsningen på fine verdier.
Nå er det 10 dager siden jeg byttet vann, og det tenker jeg å gjøre i dag. Da tapper jeg ut 10l (ca 40% av vannmengden). I akvariet er det stabilt 26 grader.
Jeg sjekker nittritt, ph og gh. Bruker Gh/th+ for å øke gh (som nå ligger på 15, og da bruker jeg måleskjeen som ligger oppi), og natron for å øke ph. I går hadde ph sunket ned til 7, og jeg tilsatte tuppen av en ts for å øke ph til 7,5 igjen. Når jeg skal øke ph bruker jeg teskje.
Da ph var helt nede i 5, tok det en toppet ts for å få den opp igjen i 7,5. Bruker tetra dråpetest.
Gjorde tilleggsinfoen dere klokere?
Jeg tenker som Mona sier, at det er ikke bra med så ustabile verdier. Jeg ser at det nok er litt mange snegler oppi karet, men ønsker veldig å ha det slik om det kan gå.
Skal sjekke ut kalkstein.
Jeg tenker at det må være noe som i akvariet som senker ph-verdien, siden den sank såpass mye (helt ned til 5), så jobbet jeg den opp igjen til 7,5, hvor den etterhvert begynte å synke igjen.
Oppi akvariet er det 4 planter, 12 eplesnegler (2 store, resten er på 1-2 cm), noen posthornsnegler (de legger massevis av egg, så er kommet litt ut av tellingen her), og noen sandsnegler.
Jeg byttet vann ca. annenhver dag i starten, da jeg hadde hørt at det var vanskelig å holde stabile verdier i et så lite kar. Så jeg tenkte at dette var løsningen på fine verdier.
Nå er det 10 dager siden jeg byttet vann, og det tenker jeg å gjøre i dag. Da tapper jeg ut 10l (ca 40% av vannmengden). I akvariet er det stabilt 26 grader.
Jeg sjekker nittritt, ph og gh. Bruker Gh/th+ for å øke gh (som nå ligger på 15, og da bruker jeg måleskjeen som ligger oppi), og natron for å øke ph. I går hadde ph sunket ned til 7, og jeg tilsatte tuppen av en ts for å øke ph til 7,5 igjen. Når jeg skal øke ph bruker jeg teskje.
Da ph var helt nede i 5, tok det en toppet ts for å få den opp igjen i 7,5. Bruker tetra dråpetest.
Gjorde tilleggsinfoen dere klokere?
Jeg tenker som Mona sier, at det er ikke bra med så ustabile verdier. Jeg ser at det nok er litt mange snegler oppi karet, men ønsker veldig å ha det slik om det kan gå.
Skal sjekke ut kalkstein.
Postet 06.01.12 kl 15:14
PlazaJeg er enig med dere begge, og dette var i grunn tankene jeg hadde fra starten da jeg oppdaget problemet. Jeg tenker at det må være noe som i akvariet som senker ph-verdien, siden den sank såpass mye (helt ned til 5), så jobbet jeg den opp igjen til 7,5, hvor den etterhvert begynte å synke igjen. Oppi akvariet er det 4 planter, 12 eplesnegler (2 store, resten er på 1-2 cm), noen posthornsnegler (de legger massevis av egg, så er kommet litt ut av tellingen her), og noen sandsnegler. Jeg byttet vann ca. annenhver dag i starten, da jeg hadde hørt at det var vanskelig å holde stabile verdier i et så lite kar. Så jeg tenkte at dette var løsningen på fine verdier. Nå er det 10 dager siden jeg byttet vann, og det tenker jeg å gjøre i dag. Da tapper jeg ut 10l (ca 40% av vannmengden). I akvariet er det stabilt 26 grader. Jeg sjekker nittritt, ph og gh. Bruker Gh/th+ for å øke gh (som nå ligger på 15, og da bruker jeg måleskjeen som ligger oppi), og natron for å øke ph. I går hadde ph sunket ned til 7, og jeg tilsatte tuppen av en ts for å øke ph til 7,5 igjen. Når jeg skal øke ph bruker jeg teskje. Da ph var helt nede i 5, tok det en toppet ts for å få den opp igjen i 7,5. Bruker tetra dråpetest. Gjorde tilleggsinfoen dere klokere? Jeg tenker som Mona sier, at det er ikke bra med så ustabile verdier. Jeg ser at det nok er litt mange snegler oppi karet, men ønsker veldig å ha det slik om det kan gå. Skal sjekke ut kalkstein.
Ja her er nok problemet at du har mange snegler, men jeg har flere snegler enn deg i mine kar så jeg tror du må tilsette en måleskje med natron og bruk den måleskjea som er med Gh pulveret. Til sett i måleskje av både natron og GH/TH + så vil du se at det vil bli mere stabilt. Gjør dette ved hvert vannbytte.
Postet 06.01.12 kl 21:18
Inaktiv bruker
Vil bare nevne at diverse røtter også kan senke pH verdien, spesielt når de er nye. Så HVIS du har røtter i karret kan det være en årsak. Tror ihvertfall at mangroverøtter er det som senker pH mest av alle røtter. Men, når man har brukt dem en tid så har de vel neppe særlig innvirkning på pH.
Cappatablad senker pH drastisk med en gang, men vil senke minimalt etter et par-tre uker. Jeg bruker 3 blader i 180 Literen for å senke pH fra 8 til 7. Jeg bare skyller bladene i litt varmt vann før bruk i et så stort akvarium. I et mindre akvarium bør man bruke maks 1/2 blad av gangen.
Jeg nevner det, selv om du ikke har disse Cappatabladene lenger fordi kanskje andre også leser tråden og trenger å få et varsel om disse bladene. De er veldig gode å ha, men uten riktig kunnskap kan man drepe alt liv i akvariet på et blunk.
Dette med at snegler er med på å senke pH var faktisk nytt for meg. Gjelder det også sandsnegler, pestsnegler og alle typer snegler? Da er det jo kanskje en fordel å ha snegler i akvariet for meg som har høy pH i vannkranen her? Jeg har dog noen få pestsnegler, og sist jeg så etter, også en enslig sandsnegle, som sikkert har greid å formere seg nå, da de er tvekjønnet. Jeg har praktbotia i karret, men de rører jo faktisk ikke sneglene. Jeg ville egentlig bli kvitt de ekle sneglene, men nå har jeg vennet meg til dem.
Cappatablad senker pH drastisk med en gang, men vil senke minimalt etter et par-tre uker. Jeg bruker 3 blader i 180 Literen for å senke pH fra 8 til 7. Jeg bare skyller bladene i litt varmt vann før bruk i et så stort akvarium. I et mindre akvarium bør man bruke maks 1/2 blad av gangen.
Jeg nevner det, selv om du ikke har disse Cappatabladene lenger fordi kanskje andre også leser tråden og trenger å få et varsel om disse bladene. De er veldig gode å ha, men uten riktig kunnskap kan man drepe alt liv i akvariet på et blunk.
Dette med at snegler er med på å senke pH var faktisk nytt for meg. Gjelder det også sandsnegler, pestsnegler og alle typer snegler? Da er det jo kanskje en fordel å ha snegler i akvariet for meg som har høy pH i vannkranen her? Jeg har dog noen få pestsnegler, og sist jeg så etter, også en enslig sandsnegle, som sikkert har greid å formere seg nå, da de er tvekjønnet. Jeg har praktbotia i karret, men de rører jo faktisk ikke sneglene. Jeg ville egentlig bli kvitt de ekle sneglene, men nå har jeg vennet meg til dem.
Postet 06.01.12 kl 21:54
Postet 06.01.12 kl 22:22
Postet 07.01.12 kl 12:24
Postet 07.01.12 kl 14:22