- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Mitt første akvarium, og jeg er like grønn som plantene i karet! (side 2)
Mitt første akvarium, og jeg er like grønn som plantene i karet! (side 2)
De tre testene for ph, ammoniakk og nitritt holder for en nybegynner, ja
Det er ikke vanskelig. Les bruksanvisningen bare, mål opp det angitte antall ml akvarievann i målebegeret, tell og drypp oppi antallet dråper som skal til, rist lett på måleglasset og sjekk fargen. Sammenlign fargen med et målekart, der er det ruter med farger og et resultat påført ved hver fargerute.
Når du holder måleglasset over målekartet, vil du se hvilken farge måleglasset er mest lik, og kan lese av testresultatet på målekartet.
Det er ikke vanskelig. Les bruksanvisningen bare, mål opp det angitte antall ml akvarievann i målebegeret, tell og drypp oppi antallet dråper som skal til, rist lett på måleglasset og sjekk fargen. Sammenlign fargen med et målekart, der er det ruter med farger og et resultat påført ved hver fargerute.
Når du holder måleglasset over målekartet, vil du se hvilken farge måleglasset er mest lik, og kan lese av testresultatet på målekartet.
Postet 28.12.11 kl 22:03
khmSkjønte fortsatt ikke stort av disse vanntestene. Hvis teststrimlene er upålitelige, så må man altså kjøpe flere forskjellige? En for ph, en for amoniakk, og en for nitritt? Holder det?
Virker vanskelig til du får settene i hus. De er selvforklarende.
Ja, men gjerne for nitrat også om noen uker.
Varmekolbe?
De kan bo der, men du må velge fisk som ikke trenger sand (dvergciklider, corydoras, kuhliål).
Postet 28.12.11 kl 22:09
Postet 28.12.11 kl 22:10
Hvilken temperatur du bør ha kommer helt ann på hvilken fisk du skal ha.
Kampfisk = 27-29 grader
Gullfisk = 19-22 grader (?)
Akvaforum har en egen fiskebase du kan sjekke hvilken temperatur de forskjellige fiskene krever.
Kampfisk = 27-29 grader
Gullfisk = 19-22 grader (?)
Akvaforum har en egen fiskebase du kan sjekke hvilken temperatur de forskjellige fiskene krever.
Postet 28.12.11 kl 22:20
Endret: 28.12.11 kl 22:21
Postet 28.12.11 kl 22:29
Ja, jeg lurer litt på dette med å velge ut fisk. Jeg ble litt nervøs av at kunnskapen til de ansatte i dyrebutikken tydeligvis er så mangelfull. Ikke lett å være grønn, da...Jeg ante jo ikke at det også hadde betydning om man har sand/grus oppi.
Men, det kan vel være greit med en damekampfisk, da.
I dyrebutikken svømte kampfisken rundt i hver sitt lille rødvinsglass, halvfullt med vann...
Vet ikke hvor mange fisker jeg kan ha i, heller jeg. Hadde jo vært fint med litt farger.
Det er bare to dyrebutikker her jeg bor, og den jeg var i, i dag, tror jeg ikke at jeg skal prøve når jeg skal handle fisk...
Men, det kan vel være greit med en damekampfisk, da.
I dyrebutikken svømte kampfisken rundt i hver sitt lille rødvinsglass, halvfullt med vann...
Vet ikke hvor mange fisker jeg kan ha i, heller jeg. Hadde jo vært fint med litt farger.
Det er bare to dyrebutikker her jeg bor, og den jeg var i, i dag, tror jeg ikke at jeg skal prøve når jeg skal handle fisk...
Postet 28.12.11 kl 22:41
Postet 28.12.11 kl 22:49
Postet 28.12.11 kl 22:51
Postet 28.12.11 kl 23:04
Ikke den store forskel!
Lyder ikke til at der er den store forskel på hvordan man gør i Norge og i Danmark.
Hvad er PH værdien i vandet i Norge?
Hvad er PH værdien i vandet i Norge?
Postet 29.12.11 kl 21:14
Postet 29.12.11 kl 21:20
Postet 29.12.11 kl 22:05
Postet 29.12.11 kl 22:07
Postet 29.12.11 kl 22:15
Postet 29.12.11 kl 22:24
Postet 29.12.11 kl 22:26