Mitt første akvarium, og jeg er like grønn som plantene i karet! (side 2)

De tre testene for ph, ammoniakk og nitritt holder for en nybegynner, ja
Det er ikke vanskelig. Les bruksanvisningen bare, mål opp det angitte antall ml akvarievann i målebegeret, tell og drypp oppi antallet dråper som skal til, rist lett på måleglasset og sjekk fargen. Sammenlign fargen med et målekart, der er det ruter med farger og et resultat påført ved hver fargerute.
Når du holder måleglasset over målekartet, vil du se hvilken farge måleglasset er mest lik, og kan lese av testresultatet på målekartet.
khm
Skjønte fortsatt ikke stort av disse vanntestene. Hvis teststrimlene er upålitelige, så må man altså kjøpe flere forskjellige? En for ph, en for amoniakk, og en for nitritt? Holder det?

Virker vanskelig til du får settene i hus. De er selvforklarende.

Ja, men gjerne for nitrat også om noen uker.

Varmekolbe?

De kan bo der, men du må velge fisk som ikke trenger sand (dvergciklider, corydoras, kuhliål).
Har en varmekolbe oppi, den skulle stå på 25 grader sa damen i butikken?
Hvilken temperatur du bør ha kommer helt ann på hvilken fisk du skal ha.
Kampfisk = 27-29 grader
Gullfisk = 19-22 grader (?)

Akvaforum har en egen fiskebase du kan sjekke hvilken temperatur de forskjellige fiskene krever.
Et nytt tips:

Når tiden er inne for innkjøp av fisk ikke fall for fristelsen og kjøpe:
Gullfisk (slørhale)
Dette grunnet disse trenger STOR plass.

Bare se her:

Ja, jeg lurer litt på dette med å velge ut fisk. Jeg ble litt nervøs av at kunnskapen til de ansatte i dyrebutikken tydeligvis er så mangelfull. Ikke lett å være grønn, da...Jeg ante jo ikke at det også hadde betydning om man har sand/grus oppi.

Men, det kan vel være greit med en damekampfisk, da.

I dyrebutikken svømte kampfisken rundt i hver sitt lille rødvinsglass, halvfullt med vann...
Vet ikke hvor mange fisker jeg kan ha i, heller jeg. Hadde jo vært fint med litt farger.

Det er bare to dyrebutikker her jeg bor, og den jeg var i, i dag, tror jeg ikke at jeg skal prøve når jeg skal handle fisk...

Her har jeg gjort et søk på fisker som passer i kar fra 20 til 80 liter, og som blir max 10 cm store.

Kan du titte litt på hva du liker og lese deg opp litt.

Å bytte til sand evt er ikke den største jobben når du har grus i nå. Så kan være verdt å gjøre hvis du finner en fisk som må ha sand.

Husk også at butikkene kan bestille inn det meste. Så selvom de ikke har fiskene du ønsker så får de nok tak i de til deg.

Det finnes masse spennende fisk som er egnet for et kar på den str.

Lykketil. og velkommen inn i denne akvarieverden. Det er en veldig koselig og givende hobby.
Det er godt jeg har litt god tid på meg før fisken skal i, så jeg kan få gjort dette skikkelig, og samlet nok informasjon til et fornuftig akvariehold.
Kattene mine synes det er veldig interessant, men karet er såpass unna dem og lokket plassert godt på, så det ikke skal bli noe fisking.
Ikke den store forskel!
Lyder ikke til at der er den store forskel på hvordan man gør i Norge og i Danmark.
Hvad er PH værdien i vandet i Norge?
Bjarne Dahl
Lyder ikke til at der er den store forskel på hvordan man gør i Norge og i Danmark. Hvad er PH værdien i vandet i Norge?

Veldig variert. Fra 6.5 til 8 vil jeg tro. Det er blitt mere vanlig å øke pH så ikke vannet blir så aggresivt mot rustdannelse i ledningsnettet
Som sagt øverst så er guppy platy og molly veldig finne og lette fisker og håndtere så anbefaler dem sterkt
men det gjør ikke jeg. siden disse skal ofte ha hardere vann enn vi har i krana vår. levendefødere trenger høyere gh.

lettest å finne noe som kan gå i vannet rett fra krana som nybegynner.
Okey hva med ildhale super finne fisker
530
De kan bo der, men du må velge fisk som ikke trenger sand (dvergciklider, corydoras, kuhliål).

Ser at dette nesten må misforstås. Meningen var å skrive at du ikke må kjøpe nevnte fisk dersom du skal ha grus. Alle disse krever sand.

blackdawn
Okey hva med ildhale super finne fisker :)

Fin fisk, men du bør se etter i fiskebasen før du kommer med anbefalinger som dette. Ildhalen er sterkt territoriell, blir ca 15 cm og bør ha et akvarium på 200 liter. Altså egner den seg svært dårlig her.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap