Jeg puttet noe jeg trodde var en stein i akvariet, etter to timer var den borte! (side 2)

Kommer fra Saltgruvene i Krakov, Polen
Sabrina M
Hvis du har lyst på fine steiner og slikt å innrede med, så kan du gå deg en tur i fjæra å finn stein og skjell og slikt. Vask og kok (ikke med såpe) å ha i karet :) Ingenting er så fint som naturlige stener man har funnet selv :)


Om du har tenkt å ha fisker som vil ha bløtt vann og lav pH, og du samler ting fra fjæra, så bør du unngå skjell, skjellsand og kalkstein. Landet er fullt av granitt i vakre varianter som er ideelt til akvariebruk. Unngå også all stein med metallisk skimmer.
Disse kan inneholde diverse metaller som løses ut i vannet.

Stephan
Nei, "steinen" jeg puttet oppi så ikke slik ut. Det første jeg har tenkt å gjøre nå, er å kjøpe flere planter. Jeg vet jo ikke hvor mange planter jeg bør ha heller på 54 liter. Jeg delte de to plantene jeg kjøpte opp litt, og plasserte de litt rundt omkring. Jeg kjøpte noe plantenæring på Aquamanias, la oss håpe det gjør susen. Ikke at jeg aner hvor ofte eller mye jeg skal ha i sånt, men det finner jeg nok ut med litt mer research.

Det blir sikkert bra når vannet har riktige verdier og fisken kan oppi der, vel og merke når jeg ser at den overlever, for dette virker jo litt mer komplisert enn jeg hadde noen anelse om.
Da er bare utfordringen å finne riktig fisk, jeg er mest interessert i noen fargerike eksemplarer, men dette får jeg finne ut av etterhvert.
Får vel få meg en timer så lyset kan regulere seg selv også. 10, 12, 14 timer?

Er det dumt med den grusen jeg har? Den er jo litt fin å se på, og den var ikke akkurat billig. Mener dere jeg bør bytte ut grusen med Biltemasand?
khm
Får vel få meg en timer så lyset kan regulere seg selv også. 10, 12, 14 timer?


10-12 timer er bra. Dersom det kommer alger, er det bare å korte ned på tiden.
Tipper den var laget av salt eller kalk, trolig det første, siden det smakte salt. Så gratulerer med nytt saltvannsakvarie. Det enkleste og tryggeste er nok å bytte alt vannet og gi det oppi karet en vask, ja.

Nitritt er selvsagt en problemstilling i et nyoppstartet kar, men det er jo ikke det som er det umiddelbare problemet her. Saltet vil ikke bli borte uansett hvor riktig man gjør ting i forhold til nitrogensyklus.
khm
Det første jeg har tenkt å gjøre nå, er å kjøpe flere planter. Jeg vet jo ikke hvor mange planter jeg bør ha heller på 54 liter. Jeg delte de to plantene jeg kjøpte opp litt, og plasserte de litt rundt omkring. Jeg kjøpte noe plantenæring på Aquamanias, la oss håpe det gjør susen. Ikke at jeg aner hvor ofte eller mye jeg skal ha i sånt, men det finner jeg nok ut med litt mer research. Er det dumt med den grusen jeg har? Den er jo litt fin å se på, og den var ikke akkurat billig. Mener dere jeg bør bytte ut grusen med Biltemasand?


God plantevekst er latskap satt i system, så jo fler, jo bedre. Velger du noen hurtigvoksende stengelplanter og noen med kraftig rotsystem som tar næring fra bunnen går mye etterhvert av seg selv. Gode startplanter er for eksempel

Limnophila sessiliflora, småbladet uten å drysse så fælt, flott skjulested for yngel
Cryptocoryne av noe slag, gjerne plantet i en gruppe, skjulested for bunnfisk
Echinodorus har kjemperøtter og trenger næring i bunnlaget, f eks JBL kuler

Litt mose på en rot er også fint skjulested for evt. småtterister som måtte komme, i tillegg til at det er vakkert...

Når det gjelder planter generelt er veldig mange produsert med bladene over vann, så ikke få akutte smerter i selvfølelsen hvis de skulle se pjuske ut en stund etter planting. De bare skifter vekstform og kommer sterkt og vakkert tilbake hvis røttene er fine og friske, det er nemlig røttene du egentlig betaler for. Og ikke alle planter liker seg over alt, det blir som med potteplanter...

Nettopp på grunn av den etableringsfasen er det fint å få dem på plass så fort som mulig, visner de ned bidrar de bare med bakterienæring, og det er jo bra. Flytende næring trengs, men begynn veldig veldig forsiktig, det er "kosttilskudd" vi vanligvis tilsetter og da må det være noe (nitrat og fosfor) å gi tilskudd til. Algene blir superglad hvis du gjør som flasken sier, en tredjedel er helt sikkert mer enn nok før plantene får fart på seg.

Grus er greit det, men du har mye større valgfrihet når det gjelder fisk hvis du velger sand. Mange arter siler bunnlaget gjennom gjellene på leting etter snacks, og det kan de jo ikke hvis kornene er for store...
Jaja, da er det bare å kjøpe sand, da.

Når jeg byttet ut det meste av vannet i går, brukte jeg en ti liters bøtte, er det enklere metoder?
Inaktiv bruker
Du må huske og passe på at det må ikke være såpe i den bøtten ikke før eller etter bruk.
khm
Jaja, da er det bare å kjøpe sand, da. Når jeg byttet ut det meste av vannet i går, brukte jeg en ti liters bøtte, er det enklere metoder?


Europris har noen 30-liters gjæringsbøtter med lokk, de er greie. Selv bruker jeg "lang-slange-ut-av-vinduet"-metoden der det er mulig, for den store bøtta er tung. Andre sverger til "lang-slange-til-nærmeste-sluk"-metoden. Lar vannet renne ut i en 30-liter ute, og redder rekebabyer og annet smått som sniker seg til en heisatur.

Det går bedre når du har funnet metoden som passer deg! Og for å forsikre deg om at dette er en morsom hobby anbefaler jeg en tur innom 1001 måter å søle vann på. Vi har et stykke igjen, gøyale bidrag mottas med takk ;o)
Nå har jeg byttet ut alt vannet, spylt karet, tørket det, tatt ut grusen, skylt den, hatt i nytt vann, vasket både varmekolbe og pumpe og puttet i alt på nytt. Jeg lurte litt på det med såpe ja, men jeg lot være. Tok ingen sjanser på såperester.
Hadde bare i litt grus for å holde plantene i gang. Den ene planten forsvant på mystisk vis, det er nok bare å kjøpe ny. Håper ikke plantene stryker med før plantenæringen kommer i posten.

Nå smaker i hvertfall ikke vannet salt, så da er det bare å vente til butikkene åpner, så jeg kan få fylt på med biltemasand isteden, vet ikke hvor mange sekker jeg trenger til 54 liter akvarium? Må jeg skylle den?

Søle vann ja, det skal jeg si jeg har gjort...

Nå må det da bli bra, så denne fisken skal trives, for det skal den.
Blir lenge å vente på at vannverdiene er bra, men det er jo bare å smøre seg med tålmodighet.

Jeg syntes de hadde så dårlig utvalg både av fisk og planter i dyrebutikken, og når jeg ikke har greie på det så blir det jo litt på måfå.
Jeg leste at kampfisk og neontetra ikke går så godt sammen, og at begge trengte minst 60 liters kar. Jeg har jo 54, så da går vel ikke det. Vi kan jo ikke risikere mistrivsel. Synd, for det er nesten de eneste fiskene jeg vet hva heter, bortsett fra slørhale, og det vet jeg at jeg har for lite akvarie til.
Da aner ikke jeg hva slags fisk jeg skal ha i, det jeg bekymrer meg for nå er at jeg finner noen fine fisk i dyrebutikken og de sier at jada, det går så fint så, også kommer jeg hjem, også er det helt feil fisk til sand, eller altfor liten plass, eller fisk som egentlig ikke går sammen.
Mange feller å gå i, egentlig.

Jaja, får ta en ting av gangen.

Sand er ikke feil for noen fisk. Alle kan ha det. Er grus som ikke passer for alle.

Her er et tips. Dra til dyrebutikken, se hva du liker, skriv ned hva de heter, se her om du kan ha dem.
Det holder med en sekk sand til et 54-liters akvarie. Jeg skyller aldri Biltema-sanda. Er litt forsiktig når jeg fyller vann, så den ikke virvler opp så mye. Men den legger seg fort. Pass på å få rett sand. Varenummer 175425.
Lykke til.
Er det noen sak? Takk for hjelpen. Det var jo litt av en prisforskjell, 65-, mot nesten 300,- i dyrebutikken for grus. Jaja, litt svinn må man vel regne med.
Da må jeg komme med enda et spørsmål: Finkornet, eller grovkornet?

Vil noen si meg hvor mange planter jeg bør kjøpe?

Så skal jeg ikke spørre mer på en stund.
Det står grovkornet på sekken, men den er ikke særlig grov. Den finkorna har annet varenummer. Står på at den kan brukes i akvarier. Bare husk varenr så blir det riktig.
Godt nytt år forresten.

Planter ja. Jeg har en 54-liter selv, og har vel 4-5 stk. Blant annet javabregne festet på rot. Har et par som vokser veldig fort så de må jeg knipe topper av ganske ofte. Hva de heter aner jeg ikke, men hurtigvoksende er bra.

Bare spør i vei du, Jeg har lært utrolig mye siden jeg fant dette forumet. Mange her med veldig mye erfaring.
synd du har fått en litt heisann hoppsann start på hobbyen. Men alt kan fikses.
Biltemasanden er veldig fin ja. Du trenger 1 sekk. Legg gjerne en tallerken der vannstrålen treffer i karet når du skal fylle på vann. da slipper du så mye virvel.

Det er masse masse fin fisk du kan ha en 55-60 liter. Om basen sier 60 liter så går det helt fint. Husk også at dyrebutikken kan bestille inn omtrent det du ønsker deg.
Jeg har to 60 litere og mener dette er den perfekte karstr for småfisk. Men det lønner seg å begrense seg til et par arter.

Småciklider som apistogramma, f.eks sommerfuglciklide, rød kurvciklide, kakadueciklide, macmasters ciklide osv er veldig fine fisker. Har selv sommerfugler og kakaduer i hus.

Jeg liker ciklider jeg skjønner du.
Men jeg tok et raskt søk i basen her om fisker som passer fra 20-60 liter. Så kan du gå inn og lete litt. Finner du noe interessant så titt litt, spør litt også kommer du i mål.



Jeg ville ha kjøpt godt med planter, valisneria f.eks er en god plante. gulerotgress.
Et godt tips er å sjekke rubrikkforumet her, da får du mer planter for en billigere pris, og er det mildt hos deg også nå så kan de nok sendes ganske trygt.

her er fiskelinken som er en pekepinn.

[URL=http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=60&tsizefcm=40&tsizetcm=300][/URL]
Hei.
Gå inn på mitt Akvarie å sen hva jeg har oppi mitt.
De lange plantene er hurtivoksende og de på røttene vokser sakte.

Ottocinclus er fine algespisere for små akvariet.
Tidligere hadde vi masse guppyer men de fikk avbitt hale av Dvergbothia.
(Botiaene burde ha større Akvarie men de skulle liksom passe fint i dette akvariet sa de i butikken. Og d skulle også gå fint men guppy....... Jada.....)

Neontetra kan gå sammen med kampfisk. Men guppy eller andre fisk med slør kan man ikke ha sammen med kampfisk.

Sebrafisk(danio reiro) er en ganske livlig fisk.de er litt større enn neontetraene.
Det er bratt læringskurve i denne hobbyen, men som en klok mann sa til meg da jeg var helt fortvilet nybegynner: Det er jo ingen vits i en hobby som går helt av seg selv! Det er hele tiden noe nytt å lære, og da går man ikke lei. Bare hold ut over denne første forvirrende kneika, så er du hekta!

Fiskevalg er forferdelig vanskelig, det er jo så mye fint å velge i og rådene er så mange. Ett tips er akvarieklubb, på auksjonene der er det ofte mye gøy og hjelp å få. Et annet er rubrikkannonsene her inne, da får du fisk som har reist kort, og ofte til en helt annen pris enn i butikk. 54 eller 60 liter spiller ikke all verdens rolle forresten, de karene er ganske like i bunnareal, og fyller du en 60-liter til randen med røtter og stein blir det fort 54 av det...

Og som Jonas76 sa: Se på fisken i butikken, gå hjem og les, og gå tilbake og kjøp hvis den passer. Det selges for eksempel bittesmå kjempesøte Praktbotiaer som blir ufattelig store, må gå i stim og spiser alt mulig annet i tillegg til sneglene de er så berømte for å fjerne. En fisk som ender opp størrelse XL er XL i hodet helt fra de er bittesmå er min erfaring, kom for eksempel slepende hjem med en "pleco" (den ville ikke klart å snu seg i 160 liter hvis den hadde vokst opp) som raserte hele karet før den la seg ned og døde i frustrasjon. Har handlet en del snodigheter, og er fortsatt ikke ferdig med nybegynnerfiskesuppa her ;o)
Pleco solgte de til oss også når vi startet opp vår 60 liter. På ett år vokste den fra 3/4-20/25 cm. Den røsket da opp alle plantene daglig så vi ga den til en akvariebutikk. Den var lenger enn skrå veggen foran i akvariet vårt.
Takk for så mange fine svar Det skal nok gå bra til slutt
En kampfisk som hovedfisk passer helt supert i en 54 liter, så om du har lyst på kampfisk, så syns jeg du skal gå for det :o)

Kampfisker liker ganske varmt vann (26-28 gr), ikke for mye strøm, og mange planter som den kan svømme rundt og gjemme seg i.

For å finne gode samboere til kampfisk, så må du tenke på at kampfisken kan angripe andre fisker med mye slør, i den tro at det er en annen kampfisk ( derav navnet :o))
Kampfisken må heller ikke bo sammen med fisker som liker å nappe finner.

Hva synes du om kuhliål? Disse går utmerket sammen med kampfisk. De skal ha sandbunn for å trives, biltema sand passer veldig bra. De er stimfisk, så du bør ha 6-10 stk.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap