Pingri's pytter (side 2)

Begynt som tømmerfløter, pingri??? Men gode råd ser jeg du har fått...
Blir digg dette! Bakgrunn i 110L? Finnes mye fint i 3D!

Fylt på med røtter jeg også, men de la seg fint på bunn...

-Stein-
Tømmerfløter ja.. Det kan man si. Håper karrieren er kortvarig da.

Når det gjelder bakgrunn, har jeg tenkt å lime en bak glasset selv. Da er det lett å ombestemme seg. Jeg er en av dem som har litt vanskelig for å ta langvarige beslutninger. Så tror det er best sånn. Uff.. Nå hørtes jeg nesten syk ut. hehe.

Vurderer veldig å kjøpe meg en type danio som stimfisk til det nye karet. Leser at disse kan hoppe ut. Er det noen som vet hvor alvorlig dette er? Er det sånn at jeg må stå vakt ved hvert vannbytte? Det høres litt stress ut. Dessuten er det bare heldekkende armatur og ikke glassplate. Kan de hoppe opp å legge seg på lysrørene?

Mange ting å ta hensyn til gitt..
Pakke i posten!!
Jippi!!

Testene fra aquamanias.no har kommet!! Nå skal det testes! Fikk til og med et par smørbukk. Noe som jo var veldig hyggelig

"Litt" spent på NH3-nivået.

Tid for fiskeflytting
Nå har vannverdiene i 110 literen vært stabile en stund. Ingen nitritt, men får utslag på nitrat. Så i kveld skal vi bytte store deler av vannet og flytte over noen ancistrus fra lillekaret.

OG IKKE MINST: Rota ligger fint på bunnen!! Celebration!!

Oppdaget i dag noen snegler som må ha kommet med plantene. Vasket disse nøye, men ikke nøye nok tror jeg.

Fått knipset noen bilder av de to jeg har funnet. Antar at det er vanlig damsnegl og skivesnegl. Syns de er søte jeg..
Inaktiv bruker
hahah, de koser seg med soppen på rota.
Rensking og innflytting
Da ble det innflytting av noen innbyggere i 110 literen i går. Fikk byttet nesten alt vannet samtifig som karet ble slamsuget. Her har na Ancistrusfar og mor samt noen ungdommer fått flytte inn sammen med noen platyyngel. De har klart seg over natta og har gjort en GOD jobb i å rense rota for sopp. Så nå er det rent og pent her. Så nå er nok se små sneglene litt sure vil jeg tro. Ancistrusfar er også litt hissig. Fjernet en klase med egg som han så fint passet på da jeg flyttet han. Vil ikke ha flere ancistrus og de er vanskelige å bli kvitt. Da er det en fin løsning.


Bilde 1: Oversikt

Bilde 2: Ancistrus far med piggene ute. Ååå så sint da!

Bilde 3: Pappa på rota
Bilde 4: Mamma og ungdom.

Legg merke til hvor fin rota er i forhold til tidligere bilde med snegler. Jeg fjernet litt når jeg slamsugde, men ikke i nærheten hva disse flinke har fått til
Det ser ut som fiskene koser seg i sitt nye hjem. Er dog en smule bekymra for Ancistrusmamma. Så henne henge på glasset i dag og hun er blitt sykt tynn etter egglegginga. Håper hun kommer seg igjen snart. Syns det er rart da hun vanligvis er en av de første i matfatet. Far er mye mindre ivrig i å spise enn henne. Han er iallefall ikke tynn. Så stor forskjell der de hang side ved side på glasset.

Legger ved noen bilder. Håper på å få gitt bort noen av ungdommene. Har flere enn nok.
Oversiktsbilder av mine 2 kar
Her kommer et par bilder som gir en oversikt over karene mine. Fine fiskene mine. Hva syns dere?
Inaktiv bruker
Stilig, ble skikkelig bra i akvariet.
Takk for det, Spock. Er selv mektig imponert over ancistrusene. De renset rota for sopp på null komma niks. Var nesten som jeg angret på at jeg vasket bort en del og skrapte glasset for alger.
Må bare dele noen bilder jeg nettopp tok av ancistrusparet mitt. Syns de var så søte der de ligger å spiser på samme malletablett. Ser ut som de nusser og koser. Selv om det nok ikke er det som er i tankene dems.
Det var søte bilder av ancistrusene, de er så sjarmerende når de ligger sånn rolig og fredelig og deler maten. Og flotte barter på den hannen
Ojsann.. Ser at jeg ikke har vært så aktiv her i tråden min i det siste. En hel måned siden sist innlegg faktisk. Fiskene ser ut til å trives i pyttene. Er fremdeles ganske tomt i 110 literen. Platyyngelen har blitt større og jeg vurderer å flytte dem tilbake til 60 literen sammen med foreldrene. Så har jeg lyst å prøve meg på dverggurami i 110 literen kanskje..

Fikk solgt bort ancistrusyngelen. Ble med ett mye tommere når de forsvant. Foreldrene har ikke ynglet etter at de ble flyttet. Men la egg rett før flytting som jeg fjernet. Regner med hunnen må fetes litt opp før det kommer nye.

I går var en trist/rar dag. Vi avlivet en fisk for første gang siden jeg begynte med akvarier. Spesiell følelse. MAn blir jo knyttet til disse dyra. Det var feiteguppydama som måtte ofres. Har faktisk ikke hatt et eneste dødsfall foruten spiste/forsvinnende små yngler. Så dette var litt spesielt for meg. Men det måtte gjøres. Guppydama var alene og var en jeg fikk sammen med 60 literen. Aner ikke hvor gammel den var, men den var ifølge hun som hadde karet før eneste gjenlevende av et kull hun hadde hatt. Den var grå/fargeløs og ganske feit allerede når jeg fikk den. På de månedene jeg har hatt den har den bare blitt større og større. Ingen tegn til sykdom eller mistrivsel. Spiste greit, men så etterhvert at den slet litt med naturlige bevegelser. Den så nesten ut som en oppblåst kulefisk. Så i går ville jeg bare la den slippe og ba min kjære gjøre ende på det. Det var nok til det beste, men rart allikevel.

Jeg har en teori om at den kanskje var full av egg for den så jo konstant drektig ut fra jeg fikk den og este som sagt bare mer og mer ut. Den hadde jo ingen hann som kunne befrukte den og derfor tror jeg nesten at den ble tykkere for de den ikke fikk ruget ut og kvittet seg med egga. Høres dette logisk ut?? Hadde ikke hjerte eller mage til å dissikere den etter den var avgått. Hadde jo vært interessant, men orket rett og slett ikke. Noen som har hørt om lignenede? Den var ikke forstoppet hadde regelmessig og normal avføring. Samtidig hadde den jo mest sannsynlig ikke overlevd et halvt år med forstoppelse...
Etter litt pause fra meg er jeg tilbake
Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Det går bra med akvariene og fiskene. Har ikke lagt så mye arbeid foruten vannbytter i det siste. Mye å gjøre på andre fronter. Flytter inn i nytt hus om et par måneder og har vært travelt opptatt med bygging der.

Det som da har skjedd på akvariefronten er at det minker med fisk i kara hjemme. Kjøpte før jeg reiste på ferie en 110 liter til (som viste seg å være en 90 liter). Siden vi flytter til min manns gård, med foreldrene som nærmeste nabo, satte vi likegodt opp det nye akvariet i stua til svigers. Ideen bak dette er at dette kan stå ferdig innkjørt og de fiskene vi har flyttes over der når vi flytter for å gjøre flyttingen mer skånsom.

Svigers ble overraskende interesserte i karet og syns det var kjedelig å bare ha planter og ikke fisker. Dermed flyttet en gjeng platy og ancistrusparet dit før vi tok ferie. Ancistrusparet som har vært adskilt her hjemme en tid, gikk rett i ynglinga, noe som gjorde svigerfar ennå mer gira. Så nå har de mange små som fyker rundt inni der.

Planen er nå at disse fiskene skal bo hos svigers til vi flytter. Vi bytter vann og sånn, mens de står for fôringa.

60 literen skal også få et nytt hjem. Avtalen med min kjære da jeg smisket meg til å få kjøpe et kar til var at 60 literen skulle flyttes til søsteren min. Hun har små barn og har lenge vært etter meg om jeg ikke kunne være med henne å kjøpe et akvarie. De er usikre på om ungene vil være interesserte og om akvarie er noe for dem. Jeg tilbød derfor at de kunne få låne 60 literen min for en periode og se. Vi må allikevel flytte alt om en stund og søstera mi bor nærmere mitt nye hjem enn jeg gjør. Da tenker jeg at jeg gir henne neontetraene mine, et par platy og et par små ancistrus.

Det er allerede ganske tomt her nå. I 60 literen går det 4 platyyngler. I 110 literen går to små ancistrus, 3 voksne og en ung platy (hunner) og de 9 neontetraene.

Må nok kjøpe inn litt etter overflytting til søster. Tenker å kjøpe meg noen sorte fantomtetra. Kanskje noen Cory også. Også ønsker jeg meg jo dverggurami, men er litt redd for at de ikke tåler strømningene i vannet. Jeg er sikkert litt fanatisk...

Da var jeg ferdig med min oppdatering for nå. SKal prøve å bli bedre til å skrive her inne
Endelig fått et noenlunde bilde av neontetraen jeg er litt bekymret for. Har fått en "svulst" utvekst i haleroten. Har hatt dette over lang tid nå, månedsvis. Usikker på om jeg bør avlive denne. Ser ikke ut som det smitter til de andre.

Noen som har hatt lignende?
Zoomet inn bilde fra forrige innlegg.
Lei av så tomme kar her etter at en god gjeng flyttet i ny 90 liter hos svigers. På fredag under vannbytte skal neontetraene og noen platy flytte tilbake til 60 literen etter ferien i 110 literen. Og på lørdag har samboer og jeg planlagt en aldri så liten fiskeshoppingtur. Gleder meg.

I går var samboer på tur til glassmester og kjøpte nytt dekkglass til 90 literen. Svigerfar var så uheldig å tråkke på det da han skulle fjerne noen planter som var blitt rotet opp av fiskene. Må le når jeg ser det for meg...

Var på en dyrebutikk og sonderte terrenget etter jobb i dag, men er litt usikker på fiskekvaliteten der. Har tidligere sett rimelig kraftige hvitprikkutbudd der, døde fisk og karene er også ganske skitne. Var noen veldig fine glødelysdanioer der som kan være aktuell stimfisk. Og også noen fine sorte neontetra.

Når jeg sitter her og skriver tenker jeg at jeg kanskje burde ventet med å flytte fisk til 60 liter og heller ha det som et midlertidig karantenekar for fiskene jeg skal kjøpe inn.. Noen som har noen ide hvor lenge jeg bør la de gå for seg selv før de kan oppi 110 liter med de andre fiskene? Har alfri hatt luksusen med å ha noe karantenekar... hmmm.. Valgets kval..
Det var skikkelig fint det karet med den lystoppen (ikke det svarte men det hvite) hva slags lys bruker du? Det virket så annerledes i lyset.


((det svarte var jo fint det også altså hahaha))
Det lille karet er et eldgammelt akvastabil med akvastabil hvitt lysarmatur med et 15watts t8 lysrør i typen Hagen Aquaglo. På grunn av plassering av strømmen i veggen har jeg vært nødt til å sette det "bak fram". Mulig det også kan virke inn på hvordan lyset oppfattes. Syns fiskene blir veldig fine i fargene i dette lyset i forhold til det andre. Spesielt fisk med rødfarger. De blir mer røde istedenfor oransje i det sorte karet.

Tusen takk for skryt av belysning. Er også veldig fornøyd med lyset i det lille karet. I det sorte karet er det de originale lysrørene som fulgte med som er i. Er ikke fornøyd med disse, men vet ikke helt hva jeg skal bytte til. Skulle gjerne hat juwel-lysrør som tilsvarte aquaglo.
Tilfeldig bekjentskap
© Sarj
Reklame for plussmedlemskap