Vestlandskulpen... (side 2)

Inaktiv bruker
WOW! Dette blir spennende og følge med på! Stå på. Gleder meg til og se framgangen her.
Artig å følge med i tråder der det tar helt av

Husk å poste mange bilder fra byggeprosessen!
Hellis


Angående filteret ditt, så er det filtermateriale i bunnplatene også, så de er endel av filteret! Dersom du åpner de vil du se det
MVH Pål
Blir fint det her. Har selv laget reol av hobbyplater i furu samt "bjelker i glattkant furu.

Det kan være en ide å spørre Mona O om løftehøyde for utvendig filter. Ser for meg at det kan bli litt vel høyt for det øverste karet hvis alle tre filterne skal stå på gulvet. Minnes at hun skrev noe i tråden sin om det.
Pål sine fisker
[QUOTE=Hellis]


Angående filteret ditt, så er det filtermateriale i bunnplatene også, så de er endel av filteret! Dersom du åpner de vil du se det
MVH Pål

Bra info, Pål! Kan nok tenkes det ja.
Sjekket ikke denne, bare fyrte på med grus og vann... Men pumpen slurper når det ikke er fylt helt opp med vann, så da er det to inntak da?! Må være bra greier...

-Stein-

530
Blir fint det her. Har selv laget reol av hobbyplater i furu samt "bjelker i glattkant furu. Det kan være en ide å spørre Mona O om løftehøyde for utvendig filter. Ser for meg at det kan bli litt vel høyt for det øverste karet hvis alle tre filterne skal stå på gulvet. Minnes at hun skrev noe i tråden sin om det.


Håper på det! Men prøver kanskje å fa tak i svart plexiglass til listing og luker i fronten! Ellers blir det "billi" men bra lekter i 48x48 og OSB plater tenker jeg.
Men søkte litt etter disse Porsa som det snakkes om, og de er å få tak i Danmark. Finnes dette på det norske markedet tro og hvem-hva-hvor?

-Stein-
Skal huske det superconstanse! Digger bilder jeg...
Takk for det Spock!

TTT... Remember that!!!
Porsa
Hellis
Men søkte litt etter disse [B]Porsa[/B] som det snakkes om, og de er å få tak i Danmark. Finnes dette på det norske markedet tro og hvem-hva-hvor?


Porsadeler eller komplett reol får du etter egne mål raskt og gale fra f.eks. Akvariekjellern. Perfekt om du vil ha den ferdig på 1-2-3, men siden du har fortid som tømrer så er det nok rimeligere å bygge den selv. For meg er det stikk motsatt, he he...
Alle svar jeg ville ha, Lars! Takk.

Det blir 1-2-3 snekkerjobb på meg! Mer stabilt vil det også bli i hukken min...
Veier jo endel dette, og da bør det stå støtt. Nå skal furupanelen beises svart
her først, så kan jeg begynne mer planlegg! Drill er på lading, so to speak...

Ingen svar på mailer jeg sendte glassmestre... enda!

-Stein-
Misunner deg litt egentlig ,det er jo bare så gøy å planlegge og etterpå se resultatene ,følger med hele veien

Siden du ikke har hørt noe fra glassmestrene ,så kunne du jo forhørt deg hos Modtun Zoo i Åsane , var veldig fornøyd med det jeg bestilte der


Takk, Sølvi! Gir inspirasjonsfart... Tar meg tid!

Har sendt en mail til Jarl i Åsane, så venter på den også! Men skal utover på mandagen en tur og snakke med de. Hører det er han med briller jeg må ta kontakt med ang fisk! Bill Gates look`a like... hehe...

Nå blir mine første venner vet jeg; CoryAdolfoi & CoryEques...

-Stein-
Erlend ( Bertelsen)har ikke briller ,men det er ihvertfall han du bør snakke med både når det gjelder fisk og bestilling av kar.
Han har god greie på det meste ,en skikkelig "mallefyr" er han også

Den er grei, Sølvi! Skal ta kontakt med Erlend!

Vannverdi-tester:

Fortell meg en ting, må jag ha alle disse: PH, GH, KH, NO2, NO3 & NH3? Nette sum av 1200,- for kjøp av enkeltpakker. Prodac. Er alle disse testene å finne på 1 strips også?
Pk. 125 stk. 400,- Og så finnes det en jeg liker: Test - Laboret kit - Prodac 499,-

Jeg sjekker med Midtun på mandag hva de her av dette!

-Stein-
Eheim se 2224 vs. am top 3335-3336
Prisforskjeller ute å går...
Webzoo.net selger Eheim SE for 1290,- TropehagenZoo selger den for 2269,- What???

Men AM 3335-3336 m 600-800 L/Tselges for 1099,- Kan jeg satse på denne AM?
Sjekket allerede erfaringer med denne. Litt ymse meninger for å si det sånn...

-Stein-
De testene er veldig fine å ha, ja.

La de nevnte testene i kurven hos webzoo, og beløpet ble 700 kr. Dette er JBL sine, og det er vel de som har absolutt størst status, i allefall på dette forumet

Det fine er at når testene er oppbrukt, kan du kjøpe refill, noe som er langt billigere.
Hellis
[B]Vannverdi-tester: [/B] Fortell meg en ting, må jag ha alle disse: PH, GH, KH, NO2, NO3 & NH3? Nette sum av 1200,- for kjøp av enkeltpakker. Prodac. Er alle disse testene å finne [I]på 1 strips også? Pk. 125 stk. 400,- [/I]Og så finnes det en jeg liker: Test - Laboret kit - Prodac 499,- Jeg sjekker med Midtun på mandag hva de her av dette! -Stein-


Strips er dessverre bortkastede penger og dårlige resultater.

Kjenner ikke Prodac, men er storfornøyd med JBL. Spesielt viktig for måling av nitritt, NO2.

Du kan kanskje sjekke med vannverket hvilke verdier de leverer mht. GH og kanskje KH. pH kan de også si noe om, men der er det viktig å måle i akvariene dine også fordi den kan variere med innredning mm.

Har selv både AM Top, 2 stk. og Eheim. Fornøyd med begge typer når det gjelder selve filtreringen, men Eheim er kanskje en tanke mer stillegående enn den minste AM Topen. Driftskvalitet kan man først si noe om når noe går galt, og det har det etter knapt tre år hos meg ikke gort.
Ikke kjøp Prodac, de er desverre ikke verdt pengen. Sats på JBL kjøpt i nettbutikk...
Vannverdier...
Vet at Midtun Zoo har JBL, så da blir det dèt!

Grunnet noen enkle planer om 3 større kar, så pusses hele stuen opp her... Ja, det var jo på tide uansett det da! Forklarer ikke mer om hvordan lys antikk vegg blir etter 9 år... Røyk og andre naturlige årsaker gjør sitt! :/

22 Literen:

Undret meg på hva som lå å sirkulerte i kulpen her i går, men tror jaggu det var noe algegreier... Virker også som om det er et slags "oljelag" som er på overflaten. Sikkert godsaker dette vil jeg tro, inntil jeg skal måle neste uke!

God lørdag!


-Stein-
Den hinnen er en protein/oljehinne og hindrer surstoffutvekslingen i vannoverflaten.

Hvis du kan, så sett utblåset fra filteret slik at det skaper god bevegelse i overflaten så blir hinnen normalt borte.
Oppdaget også en sånn hinne i mitt innkjøringskar i dag. Fikk ordna litt på utblåset og filteret slik at strømmen nå går godt. Ser at det fremdeles er litt hinne der strømmen fra utblåset ikke rekker, mendet er sikkert ikke farlig så lenge det er litt bevegelse i overflaten.

Har du fått testet vannet i kulpen din for noe nå, Hellis? Regner med at vi to er på samme stadie sånn ca Må følge litt med på deg, hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap