Ventetid............. (side 2)

Finn deg en annen hobby imens! TTT... Jeg har annet å ta meg til i ventetiden, så jeg klarer meg!

Lykke til med glimt av plante!

-Stein-
Jeg har masse å ta meg til, serru Bittebittelitt mer sikt i dag, men ikke mye. Kan visst ta opp til ei uke det der..... Bare å smøre seg med tolmodighet. Noen som har forslag til fisker å putte i? Vi har et kampfisk - par som skal flytte inn, da.
Hei.
Hei.Har fulgt tråden din litt og leser litt om lavastein.Jeg vil nå mene af du finner mange fiskehabitat med mang en utfordring av skarpe ulendte terreng og innboere så jeg tror ikke fisken så lett skader seg på såntDe har nok en liten sjette sans som hjelper dem .Har personlig 4 akvarier med masse lavastein.Har pr.dags dato ennå ikke sett noen form for skade på noen av fiskene.Lavasteinene lager veldig fine huler og gjemmesteder.Det må jo sies at det kommer jo helt ann på hva slags fisk du ender opp med.Corydoras feks ville nok ikke hatt det ok med lavastein,så du får sjekke litt rundt det.Uansett så må man innrede sitt eget akvarie som man vil.Selvsagt med fiskens beste som første pri.
Tenkte også jeg skulle si at når jeg kjøpte lavastein så skylla jeg dem med dusjen i ei 10 liters bøtte 3 ganger og la de oppi.Ikke mer enn 2 dager så var vannet klart.Det kan jo være forskjell på steinen,men da heller jeg heller til at det er sanden din.Jeg prøvde med biltema sand en gang og da slet jeg lenge med uklart vann.Jeg bruker nå kun engelsk grus 1-4mm.Mye letter å rengjøre og det gromser ikke så veldig når du skal slamsuge. Ok dette er ivertfall mine synspunkt på noe av det.Har helt sikkert ikke rett i alt.Det finnes så mange synspunkt på alt.
Det viktigste tror jeg er å gjøre dine egne erfaringer og feil for ingen fisk er lik.
Hiv og hoi.
Abboren
Hei.Har fulgt tråden din litt og leser litt om lavastein.Jeg vil nå mene af du finner mange fiskehabitat med mang en utfordring av skarpe ulendte terreng og innboere så jeg tror ikke fisken så lett skader seg på såntDe har nok en liten sjette sans som hjelper dem :-).Har personlig 4 akvarier med masse lavastein.Har pr.dags dato ennå ikke sett noen form for skade på noen av fiskene.Lavasteinene lager veldig fine huler og gjemmesteder.Det må jo sies at det kommer jo helt ann på hva slags fisk du ender opp med.Corydoras feks ville nok ikke hatt det ok med lavastein,så du får sjekke litt rundt det.Uansett så må man innrede sitt eget akvarie som man vil.Selvsagt med fiskens beste som første pri. Tenkte også jeg skulle si at når jeg kjøpte lavastein så skylla jeg dem med dusjen i ei 10 liters bøtte 3 ganger og la de oppi.Ikke mer enn 2 dager så var vannet klart.Det kan jo være forskjell på steinen,men da heller jeg heller til at det er sanden din.Jeg prøvde med biltema sand en gang og da slet jeg lenge med uklart vann.Jeg bruker nå kun engelsk grus 1-4mm.Mye letter å rengjøre og det gromser ikke så veldig når du skal slamsuge. Ok dette er ivertfall mine synspunkt på noe av det.Har helt sikkert ikke rett i alt.Det finnes så mange synspunkt på alt. Det viktigste tror jeg er å gjøre dine egne erfaringer og feil for ingen fisk er lik. :-) Hiv og hoi.


Takk for svar Jeg tror også det er sanden, for jeg skylte den steinen veldig godt... Blir det så grumsete hver gang jeg skal slamsuge?.........:-S Det tenkte jeg ikke på da jeg fylte med sand.........
Hei. Om det blir så gromsete hver gang vet jeg ikke helt.Kommer sikkert litt an på hvor mye du roter nedi sanda da Jeg opplevde også at sanda ble med opp i slamsugern og i bøtta.
Satte opp et akvarie igår jeg. Kjøpte sand og rot på dyrebutikken, samt at jeg har kjøpt kokosnøtt (denne kokte jeg av fargen på). Planter har jeg også nedi, eneste "grumset" jeg har er luftperler på alt nedi

Gleder meg til å begynne med fiskhandlingen!
Blir det så grumsete hver gang jeg skal slamsuge?......

Bruk bare slangen når du slamsuger. Ta av den "klokka" frampå. Hold slangen litt over sanda så du ser at rusk og rask blir med.
Gjør det på denne måten i mine 4 kar med Biltema-sand, og får ikke grumset vann.
Hei.Ok,men all møkka som ligger nedover i sanda blir da liggende.Får bare sugd det på toppen.
Det meste blir liggende oppå faktisk. Og så vil jeg jo anbefale noen sandsnegler som renholdsarbeidere. Har fått tak i her på Rubrikk, og de gjør en kjempejobb.
Kan jo tenkes du har fått noe levende i akvariet alt da, tenker infusorier når vannet var klart og for så å bli blakt, en lavastein har neppe skylda for det. Infusorier er bittebittesmå organismer man enkelt "lager" ved å la en bit bananskall ligge til den blir brun og så legge i litt vann, når vannet blir hvitt er det liv. Brukes som startfor til bittesmå yngel av eggleggere. Og så kan de dukke opp uinvitert, særlig helt i startfasen.

Ikke farlig i det hele tatt da, bortsett fra irritasjonen over den tåka som ikke legger seg så fort som man vil. Mater du bakteriekulturen med fiskemat? I så fall hadde jeg heller brukt Salmi (ikke noe annet merke uten å sjekke med produsenten, Salmi inneholder kun ammonium), ca 1 ml pr dag skulle holde i 54 liter, da klarer filteret å holde unna for innsetting av en liten stim når det er innkjørt. Mindre grums når man hopper over mat som råtner liksom...

Ellers kan infusoriene komme av at plantene skifter form, mange er produsert i sump og overvannsbladene dør til fordel for vakre undervannsblader. Den prosessen bidrar også med mat til bakteriene - og infusorier....
Jeg har hatt litt fiskemat oppi... Det er fortsatt ikke klart vannet, men jeg ser iallefall igjennom akvariet, nå - 9 dager har det stått. Kan det være at det aldri blir klart....? :-S
Jeg skyllet ikke den biltema-sanda først skulle jeg gjort dret, kanskje....? Vurderer å ta ut all sanda og starte på nytt. Kanskje jeg kan ta litt filtegugge fra akvariet til ei veninne - blir det fres på bakteriekulturen da?
Uff..........blir lettere frustrert her..................
Biltema har flere typer sand, hvorav to er egnet for akvarier. Den beste er den grove, selv om den også er finkornet. Jeg har Biltemasand i 11 akvarier og har aldri hatt problemer med at de blir grumsete, selv om jeg ikke skyller den. Er du sikker på at du kjøpte den sanda som er grovkornet? Biltamas finkornete sand kan nok hvirvle mye mer.
530
Biltema har flere typer sand, hvorav to er egnet for akvarier. Den beste er den grove, selv om den også er finkornet. Jeg har Biltemasand i 11 akvarier og har aldri hatt problemer med at de blir grumsete, selv om jeg ikke skyller den. Er du sikker på at du kjøpte den sanda som er grovkornet? Biltamas finkornete sand kan nok hvirvle mye mer.


Jeg kjøpte den sanda som heter 17-5425 - grovkornet......
MSS
Jeg har hatt litt fiskemat oppi... Det er fortsatt ikke klart vannet, men jeg ser iallefall igjennom akvariet, nå - 9 dager har det stått. Kan det være at det aldri blir klart....? :-S Jeg skyllet ikke den biltema-sanda først skulle jeg gjort dret, kanskje....? Vurderer å ta ut all sanda og starte på nytt. Kanskje jeg kan ta litt filtegugge fra akvariet til ei veninne - blir det fres på bakteriekulturen da? Uff..........blir lettere frustrert her..................


Filterslam fra en veninne er en god ide, da får du litt drahjelp. Ta ut den hvite filtvattbiten, hell slammet oppi kammeret og legg filtvattbiten på igjen. Men når jeg skriver det - Juwel har jo sine egne ideer om ting som passer i et filter, ligger det en grønn og en svart svamp oppi? Den grønne skal fjerne nitrat og det vil vi jo egentlig ikke, den sorte er kull som brukes for å fjerne medisinrester for eksempel, de er det lurt å ta ut og erstatte med blåsvamp...

Tålmodighet er en bra ting å ha sånn i starten, tror fortsatt ikke det er sanda som er hovedårsak til at vannet ikke er klart, det er riktig varenummer. Nå er ikke det en garanti for at du ikke har fått mye støv i posen selvfølgelig, men prøv først å skifte ut anti-bakterie-svampene og tilsett fiks ferdige bakterier...
Mener filteret er grønt, jeg......
Tålmodighet er en bra ting å ha sånn i starten, tror fortsatt ikke det er sanda som er hovedårsak til at vannet ikke er klart, det er riktig varenummer. Nå er ikke det en garanti for at du ikke har fått mye støv i posen selvfølgelig, men prøv først å skifte ut anti-bakterie-svampene og tilsett fiks ferdige bakterier...

Spørs om jeg må prøve det, ja................
Filteret mitt er blått.... Jeg tok det ut i dag og skyllet det i litt av akvarievannet... Ville se om det var fullt av sand.. Det var det igrunn ikke. Litt sand var det jo... Grumsete vann fortsatt .....:-s skal jeg bytte ut litt av vannet, kanskje.....?
Hei
Hei,jeg sitter her og leser litt jeg også,ikke att jeg har så mye peiling,jeg hadde i ca 140 kg med biltema sand her på lørdag,og fylte sanda uvaska nedi karet,la vannslangen nedi med en tallerken under,og fikk klart vann med engang,og er klart enda også.så skjønner ikke helt att du får grumsete vann.
Larsern
Hei,jeg sitter her og leser litt jeg også,ikke att jeg har så mye peiling,jeg hadde i ca 140 kg med biltema sand her på lørdag,og fylte sanda uvaska nedi karet,la vannslangen nedi med en tallerken under,og fikk klart vann med engang,og er klart enda også.så skjønner ikke helt att du får grumsete vann.
.

Skjønner ingenting jeg heller....:-/ helte vannet oppå en bolle jeg også- så det var ikke grumsete i starten... Skal jeg prøve å bytte ut noe vann tror du ?...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap