Pumpe (side 2)

Vannelement
"Tror jeg søler mer når jeg skreller en appelsin enn når jeg bytter vann på 16-17 kar." Dette. Det er nok ikke sant LOFFA. :0)

Det er nok sant selv om jeg ikke spiser veldig mye appelsiner. Jeg har til gode å søle og grise når jeg bytter vann på mine kar i akvarierommet. Skal forklare ganske enkelt hvilken metode jeg bruker på mine vannbytter. (Ikke for å være ufin, men for å forklare)

Jeg har to kjeller rom. Jeg kommer inn(utendefra) i det rommet hvor jeg har både sluk og vannpumpa (med kran) til brønnen. I rommet ved siden av ( det indre rommet ) har jeg det meste av kar. Jeg bruker en slange (HAGESDLANGE) som er lang nok til det lengste strekket. Dvs fra det karet som står lengst inn i rommet og bort til vannkrana i rommet jeg har vann og sluk.

Tømming

Jeg senker pumpene i karene for å slippe å stoppe dem først. Så tømmer jeg slangen for vann. Strekker slangen så ut slik at det begynnes med det første karet. Når det er gjort, bruker jeg munn til å blåse ut evnt vann som er i slangen. Jeg fester slangen oppi karet og går til den enden av slangen som er ved sluket. Jeg suger til jeg merker det kommer vann, og legger den over sluket.

Går så tilbake til karet jeg har startet med og tapper ned til det nivået jeg ønsker, når jeg så skal over til neste kar tar jeg tommelen å blokkerer slangen og fører den over til neste kar. Grunnen til at jeg blokkerer slangen er at når slangen føres ned i nest kar, vil suget fortsette å dra med seg vann. Slik fortsetter jeg til alle kar er tømt for mengden jeg ønsker. Da er halve moroa (for noen jobben) gjort. Tar evnt slamsuging samtidig.

Oppfylling

Da er kar klare for oppfylling og slangen må tømmes for vann og evnt sand, planterester og annet som evnt ligger i slangen. Tar med hele slangen inn i rommet med vannkran og sluk. Jeg kobler vannslangen på krana og skrur på vannet og lar det stå på til slangen kun gir rent vann. Skrur så av vannet, og bøyer slangen slik at det er tre fire bretter på den. Da stopper jeg vannet fra å renne når jeg skrur på kranen. Etter å ha skrudd på vannet holder jeg slangen med brettene og drar den inn i rommet med kar. Fører slangen opp i første kar og fyller.... Når jeg nærmer meg full mengde krøller jeg slangen igjen for å stoppe vannet og går til neste kar. Denne prosedyren fortsetter jeg med til alle kar er fyldt opp. Slangen dras inn på rommet med sluk og kran igjen, og vannet skrues av. Pumpene heises igjen til høyden jeg ønsker dem.

Samme prossedyren bruker jeg på di to karene jeg har her inne på røykerommet mitt, hvor jeg har badet rett over gangen.

Håper dette forklarer hvorfor jeg kom med min påstand vannelement. Jeg tror ikke jeg er kjent som noen bad boy eller løgner blandt mine venner privat eller her på forumet.

Min påstand er.... jeg skal klare et vannbytte her i kjeller på alle karene der, uten å søle en eneste dråpe på gulvet i rommet hvor karene står. Påstanden kan du selv komme å bevitne. Du bor selv i Vestfold, så det skulle ikke være sååå langt unna. Jeg pleier å ha vannbytter i helgene.... Du kan om du ønsker det velge dag og tid neste helg om du ønsker å overvære mine neste vannbytter.

Det er ikke i min mening å være uhøffelig på noen måte mot hverken deg eller andre, men bare bekrefte at vannbytter ikke trenger være masse søl, gris og en ubehagelig "oppgave".

Jeg prøver heller ikke si at min måte er best, men har funnet ut at dette funker best for meg, med det opplegget jeg har i disse to kjeller rommene og røykerommet mitt.

Kanskje til og med har jeg satt noen ideer igang hos andre hvor dette også kunne fungere, eller noe lignende

Håper forklaringen min var grei å forstå. Noen som lurer på noe så er det bare å spørre.
Må legge til at jeg IKKE bruker mellomlagret vann. Dette ville blitt en hel del ARBEID. Kun kranvann rett i karene

Legger ved et bilde fra deler av akvarierommet nede i kjellern. Reolen var ikke helt ferdig og ikke alle kar fylt opp da dette bildet ble tatt. Flere bilder finner en i tråden min om dette er ønskelig

Ønsker alle en riktig god natt!!!
Linda W
[QUOTE=Vannelement]"Tror jeg søler mer når jeg skreller en appelsin enn når jeg bytter vann på 16-17 kar." Dette. Det er nok ikke sant LOFFA. :0)

Hvorfor tror du det Vannelement? Jeg har skvalpet rundt i ti kar spredd rundt i huset med bøtter siden starten, og først nå funnet det som trengs av koblinger for vannskift etter LOFFA-metoden. Mangler fortsatt den kjekke "henge-over-kanten-med-kran"-dingsen som gjør det unødvendig å løpe ut og sutte på slangen en haug ganger, men må si at det ble forbløffende lite vannsøl. Og LOFFA har drevet med dette så lenge at det sikkert er snakk om dråper. Dessuten, at man kan skifte vann uten å sprute betyr ikke at man har løst gåten med sølefri deling av appelsiner ;o)

Takk for den Linda W... LOFFA-metoden... Den var ny for meg, hm. Jeg kan si det til alle og det gjelder ikke bare vannelement. Alle kan komme å bistå/være tilstede når jeg har vannbytter etter metoden jeg akkurat har lagt ut en prosedyre på. Liker ikke å bli sett på, eller bli omtalt som uærlig. For å si det slik har jeg på min arbeidsplass vært tillitsvalgt i ca 16 år, siste 12 år som klubbleder/hovedtillitsvalgt. Hadde jeg vært uærlig hadde jeg ikke blitt gjenvalgt år etter år. Så dette vil jeg ha meg frabedt!!!

Flere titalls AF akvarister har vært her hos meg, men ingen vært med på vannbytter.... Kanskje på tide?

Etter mange årig akvarist har jeg blitt en "racer" på vannbytter, men appelsiner klarer jeg ikke skrelle uten å søle
Plussmedlem
Søler man masse vann ved vannbytter gjør man noe feil og bør sterkt revurdere vaner og måten man bytter på...

9 x 54 liter brukte jeg ca 15min på vannbytter i alle kar, UTEN noe som helst vannsøl.
Skulle jeg ta alle filterne i tillegg økte det til ca 25min og da ble det NOEN dråper vann på utsiden når jeg løftet ut filterne. NOEN dråper...

Slamsuging gir ikke vannklin i det hele tatt, selv om det gjøres på 20 kar..

Kan også informere om at alle kar her står på laminatgulv, og jeg ser ingen problemer med det..

Totalt er det ca 2500liter med vann her fordelt på 25+ kar....
milo
Søler man masse vann ved vannbytter gjør man noe feil og bør sterkt revurdere vaner og måten man bytter på... 9 x 54 liter brukte jeg ca 15min på vannbytter i alle kar, UTEN noe som helst vannsøl. Skulle jeg ta alle filterne i tillegg økte det til ca 25min og da ble det NOEN dråper vann på utsiden når jeg løftet ut filterne. NOEN dråper... Slamsuging gir ikke vannklin i det hele tatt, selv om det gjøres på 20 kar.. Kan også informere om at alle kar her står på laminatgulv, og jeg ser ingen problemer med det.. Totalt er det ca 2500liter med vann her fordelt på 25+ kar....

Orker ikke telle mine litre milo, hehe .......men bare et lite tips for ikke å søle når en skal rense innvendige pumper. Bruk en ISBOKS over karet og legg pumpen i den, gjerne stående for å frakte den til plassen den skal renses/rengjøres. Ikke EN dråpe til spille..... God natt
Det hender at jeg søler litt akvarievann...
når jeg prøver å vanne plantene mine med det...
Plussmedlem
LOFFA
Orker ikke telle mine litre milo, hehe .......men bare et lite tips for ikke å søle når en skal rense innvendige pumper. Bruk en ISBOKS over karet og legg pumpen i den, gjerne stående for å frakte den til plassen den skal renses/rengjøres. Ikke EN dråpe til spille..... God natt

Nå har det seg sånn at jeg er veldig glad i syltetøy, og de 1 liter syltetøyboksene i plast fra f.eks Rimi er geniale. Har sånne stående bortgjemt i nærheten av kara. Fange fisk, fram med syltetøyboksen... Rense innvendig filter, fram med den. Luke planter... Bytte ut huler.... Alt av småtteri er disse utmerket til....

Skal man drive en hobby i litt større omfang er det viktig å finne løsninger, forenkle ting, slik at det passer en selv...
Plussmedlem
LOFFA
Skrur så av vannet, og bøyer slangen slik at det er tre fire bretter på den. Da stopper jeg vannet fra å renne når jeg skrur på kranen. Etter å ha skrudd på vannet holder jeg slangen med brettene og drar den inn i rommet med kar.

Nettopp av denne årsaken så bruker jeg uarmert hageslange til påfylling, den er lett å brette.
Til tapping bruker jeg en armert slange, den vil da ikke "klappe sammen" slik at vannet slutter å renne slik den uarmerte kan...
Inaktiv bruker
Nå har et seg slik LOFFA at ikke alle har egne akvarierom med tilhørende vannkran med vask og sluk like ved.

Du søler kanskje ikke akkurat ved akvariene, men søl blir det jo et eller annet sted.

Jeg har vannkrana og sluk kun på kjøkkenet og må ha en adapter på krana for å få vannslangen til å sitte på. Før drev jeg med bøtter og mellomlufting av vann. Så da helte jeg jo bøtter med vann i akvariet, og jeg tappet alltid vann med "slamsuger"-slange ned i bøtter. Ble mye søl da. Og, slamsuging bedriver jeg fortsatt en gang i uken, så det da blir det en del søl.

Hvordan får du slamsugd karrene dine uten å søle?
Plussmedlem
Selv om du surrer, søler og kliner bør du jo ikke kalle han løgner når han sier at han ikke gjør det...

Vannelement
Hvordan får du slamsugd karrene dine uten å søle?

Null problem, selv om man bruker slange og bøtte.... Bare å være nogenlunde forsiktig det.

Ang. spørsmålet om filter til 400liter... Jeg har brukt Fluval 404/405. Fine filter, gjør god jobb og er driftssikre... Men jeg syns de er for små til å drive et så stort kar alene. Og original filterinnmat er litt fin, så den tetter seg litt for fort etter min smak.
Men om du ikke vil bruke masse penger i øyeblikket kan du jo supplere med en AmTop AT3338 og kjøre begge. Da får du større trygghet med 2 filter og kan rense de annenhver gang. AmTop utvendig er forholdsvis rimelige, enkle og etter min mening også driftssikre...
Hvis ikke kan du jo gå rett for ei "kjempebøtte" som Fluval FX5 eller en av de store Eheim...

Jeg kjører en AM Top 3338 i en 530 liter med middels belastning og det har virket helt fint i snart tre år. Har erstattet mesteparten av de bioballene jeg først brukte med gryteskrubber av rustfritt stål. OBS!! Ikke vanlig stålull, den inneholder såpe og ruster omgående.

Gryteskrubber har i følge et amerikansk nettsted den største overflaten i forhold til voøum av en lang rekke filtermaterialer som var testet, inkludert selvsagt alt tradisjonelt filtermedium som leveres med filterne.
Angående vannsøl så har vel de fleste av oss akvarier på stua eller andre rom der det ikke er sluk. For å begrense vannsøl har jeg valgt å sette utvendige pumper i en lite plastbakke. Da kan det lekke noen dråper uten at det blir vått der filteret står, og skal det bæres til kjøkkenet for rengjøring bærer jeg plastbakka med filteret i etter at kranene er stengt og filteret frakoblet. Legger koblinga i en isboks eller bøtte så det lille som renner ut ikke gjør skade. Innvendige filtere transporterer jeg i en bøtte eller isboks, avhengig av størrelsen. Lar det meste vannet renne ut i karet først, så det blir ikke mange dråpene som søles ut da heller.
Plussmedlem
530
Jeg kjører en AM Top 3338 i en 530 liter med middels belastning og det har virket helt fint i snart tre år. Har erstattet mesteparten av de bioballene jeg først brukte med gryteskrubber av rustfritt stål. OBS!! Ikke vanlig stålull, den inneholder såpe og ruster omgående. Gryteskrubber har i følge et amerikansk nettsted den største overflaten i forhold til voøum av en lang rekke filtermaterialer som var testet, inkludert selvsagt alt tradisjonelt filtermedium som leveres med filterne.

Dama kjørte AT3338 i en tungt belastet Trigon350 (malawi) uten problemer, jeg har brukt det i en Trigon190 som brukes til oppvekstkar for maller og her fores det MYE og er mye fisk...

En annen ting som er fint med disse er at de er kompakte og dermed lettere å plassere enn f.eks den høye og slanke Fluval 404/405.

Eneste ulempen slik jeg ser det er at det ofte kommer noen få dråper vann når man kobler fra slangene ved rens. Dette er jo da fordi det blir liggende litt vann akkurat mellom kranene og selve koblingen på filteret.

Hvor får man kjøpt rustfrie gryteskrubber billig da, i litt større kvanta?
Inaktiv bruker
Mener dere andre her helt seriøst at dere aldri får en dråpe vann utenfor akvariet/vannkrana når dere skifter vann, renser filterpumper, slamsuger osv?

Dere må jo være TRYLLEKUNSTNERE!

Jeg vet ikke hva slags utstyr dere har, men dere må tydeligvis ha noe annet enn meg, og kanskje, bare kanskje, dere ikke legger merke til at det kommer vannsøl, kanskje dere ikke kaller det "vannsøl" fordi det er så lite. Jeg selv er en smule pertentlig, skal innrømmes. Så hvis jeg skal definere ordet "vannsøl" så er det alt fra 5 til 50 dråper vann.

Har akkurat sjekket den ene filterpumpa, og ja jeg sølte vann da jeg dro opp filtermediet fra Fluval U4 filteret, selv om jeg hadde bøtte rett ved akvariet osv.
Og, siden det måtte renses litt forsiktig så tok jeg også ut litt vann fra akvariet og hadde i bøtta. Det viser seg nemlig at hvis det går det minste "tett" så blir det luft i pumpa, eller hva jeg skal kalle det, det kommer ihvertfall ut så mye luft i vannet at det ser slik ut da. Jeg aner ikke om det er farlig for fiskene, men det ser ikke helt "riktig" ut. Jeg har sikkert for mye filtermedie i det, siden jeg tok inn så mye jeg greide å få plass til i dette filteret.

Jeg har for lengst skjønt at man må henge strømkontaktene/uttaket på veggen og ikke ha det liggende på gulvet, for det er fort gjort å få noen vanndråper nedi der.

Ps. Takk for tilbudet om å få komme og besiktige et vannbytte hos deg LOFFA, og jeg vil også se hvordan du skreller en appelsin!

milo
9 x 54 liter brukte jeg ca 15min på vannbytter i alle kar

Det er 1,6 minutt pr kar det!

Forøvrig synes jeg tråden har tatt helt av... Burde være langt andre interessante ting å diskutere
Ser at enkelete har ett behov for å prate med noen. Denne tråden er nå skikkelig på vidda. Jeg spurte enkelt om tips til pumpe/filter til mitt akvarie for att vannet skal være best mulig lengst mulig. Mange flotte svar å takker for det.
milo
Hvor får man kjøpt rustfrie gryteskrubber billig da, i litt større kvanta?

OBS! eller ICA. ICA har sitt eget merke, OBS selger Jordan. Såvidt jeg husker koster de fra 10 - 14 kroner for en dobbeltpakning. Mener det gikk 4 eller 5 pakninger i en kurv i AM Top.
Inaktiv bruker
Tatt av? Hva gjør det om man diskuterer i et forum da? Dette er vel et forum og ikke en "opplysningstjeneste"? Utgangspunktet for diskusjonene var jo at trådstarter ikke ønsket å bytte vann særlig ofte og sånn sett er vi da innenfor tema.

Men, at det har utviklet seg til en konkurranse om å bytte mest mulig vann på kortest tid, med stoppeklokke, uten å søle en dråpe vann, det synes jeg er morsomt. Og, er det feil å ha litt humoristisk sans her? Må alt være så gravalvorlig med denne "gledelige" hobbyen/besettelsen?

"Akvarist" burde kvalifisere til en psykiatrisk diagnose!
Inaktiv bruker
530
[QUOTE=milo] Hvor får man kjøpt rustfrie gryteskrubber billig da, i litt større kvanta?

OBS! eller ICA. ICA har sitt eget merke, OBS selger Jordan. Såvidt jeg husker koster de fra 10 - 14 kroner for en dobbeltpakning. Mener det gikk 4 eller 5 pakninger i en kurv i AM Top.

Anbefaler du dette som filtermedie i innvendige pumper også? Dette er kanskje noe å vurdere for meg. Jeg synes det går fort tett i filterpumpene jeg har med bioballer og blåfiltersvamper...
Skal man ha kun disse gryteskrubbene og ikke noe annet filtermedie i filterpumpene?
Beklager trådstarter, men jeg kunne ikke dy meg:

Vannelement: hvor er innlegget du har hatt hvor jeg kan finne humor, synes det er dumt å gå glipp av en morsomhet.
Inaktiv bruker
530
Beklager trådstarter, men jeg kunne ikke dy meg: [B]Vannelement:[/B] hvor er innlegget du har hatt hvor jeg kan finne humor, synes det er dumt å gå glipp av en morsomhet.

Mitt første innlegg var noe ironisk ment, men det er ikke så lett å formidle ironi på nett. Men, jeg har evnen til å se det humoristiske i alt, og jeg lo godt når jeg leste igjennom hele tråden i dag. Men, det er jeg tydeligvis alene om? Det som er morsomt er jo alle de ulike svarene i forhold til trådstarters spørsmål.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap