Overtar et 56l akvarium (side 2)

Alle fiskene lever enda!! Yeey! Jeg var kjempebekymret i går kveld for at alle skulle dø i løpet av natten. Helt irasjonell frykt, men sånn er det med alle mine nye dyr, jeg blir glad i dem med èn gang! Var jo også kjempebekymret for at vannet ikke skulle bli klart, og at de ikke hadde fått mat. Men det hadde de jo fått, og vannet var nesten helt klart i morges.

Det heter vell algespiser ja kanskje... Litt grumsete bilde, og litt vanskelig å få bilde av dem får de gjemmer seg så godt når jeg nermer meg.

Takk for det! Tror både jeg og samboern er blitt bitt av basillen :-P
hvor mye lys trenger fiskene? Altså hvor mange timer o.l. Kan jeg skru av lyset om natta eller om dagen når vi er på jobb?
Spander en 50-lapp på et tidsur som skrur lyset på og av automatisk. Gi akvariet mellom 9 og 11 timer lys i døgnet. Får det mer lys enn som så, kommer du til å få problemer med alger.
Kampfisk
Spander en 50-lapp på et tidsur som skrur lyset på og av automatisk. Gi akvariet mellom 9 og 11 timer lys i døgnet. Får det mer lys enn som så, kommer du til å få problemer med alger.


Aha... For jeg monterte nemlig tidsur i går men ble plutselig usikker på hvor mye lys de måtte ha. nå får de lys fra 05.30 til 09.00 så får de igjen lys 16.30 til 24. Det blir 11 timer det, da var jeg ikke så sinnsykt på bærtur da
Jeg tror det beste er å ha én sammenhengede lysperiode pr. døgn. Forestiller meg at dette er mindre forvirrende for fiskene (det er i hvert fall mer likt forholdene i naturen), og at plantene får utnyttet lyset bedre også når de kan ha en døgnrytme på 24 timer.
Inaktiv bruker
Ingvild Forfang
Alle fiskene lever enda!! Yeey! Jeg var kjempebekymret i går kveld for at alle skulle dø i løpet av natten. Helt irasjonell frykt, men sånn er det med alle mine nye dyr, jeg blir glad i dem med èn gang! Var jo også kjempebekymret for at vannet ikke skulle bli klart, og at de ikke hadde fått mat. Men det hadde de jo fått, og vannet var nesten helt klart i morges. :-) Det heter vell algespiser ja kanskje... Litt grumsete bilde, og litt vanskelig å få bilde av dem får de gjemmer seg så godt når jeg nermer meg. Takk for det! :-) Tror både jeg og samboern er blitt bitt av basillen :-P

Synes og skimte to stk SAE (Siamesiske algeetere) Mulig jeg tar feil, var ikke så lett og se.

Kinesisk algespiser?
eller Siamesisk algespiser?
hvor stort kar har du algespiseren i?
Inaktiv bruker
Aquagal
Kinesisk algespiser? eller Siamesisk algespiser? hvor stort kar har du algespiseren i?

Hvis du leser hele tråden så er de i et 56L (Om det er regnet med innvendige eller utvendige mål vet jeg ikke)

ok, takkk for svar Spock!
er det Kinesisk algespiser så trenger den MINST 180liter
Jeg må finne ut hvilken fisk det er, skal på biblioteket nå. Ser jo nesten ut til at jeg burde sette i gang ett større kar :-O
Inaktiv bruker
Aquagal
ok, takkk for svar Spock! er det Kinesisk algespiser så trenger den MINST 180liter

prøv heller 375L :P heheh Men den ser ikke sånn ut.
Den er gul. (Orginalt)

Siamesisk algespiser skal ha 160L
_____(Dette er bare MINIMUM)
Kinesisk Algespiser skal ha 375L

Vet om en kar som bor ikke så langt unna, han har SAE i 240L, de har vokst ut av den...
Så der har du enda noen fisker du burde få bort.
Skjønner jeg må bytte ut noe fisk ja. Men kan dere ikke foreslå hvilke algespisere jeg faktisk KAN ha i akvariet? Og kanskje hvilke fisker?
Filter
Handlelisten:
Vanntester, check
Nytt termometer, check
Filter/pumpe ser den grei ut?
Sand
Noen nye planter
Inaktiv bruker
Ingvild Forfang
Handlelisten: Vanntester, check Nytt termometer, check [URLBLOCK1] ser den grei ut? Sand Noen nye planter

Meget bra. Kjøp medisiner også Esa exit og Esa 2000 så er du sikktert mot uventet sykdom. Er bedre føre var en etter snar! :P Er ikke så mange dyrebutikker som har åpent på kveldstid og på søndager. Så da er det greit og ha medisiner klar.
Har du egene akvariebøtter som det ikke har vært såpe i?

Hvis du ikke har disse tingene:
* Esa Exit
* Esa 2000
* Akvariebøtter
Akvariebøtte har jeg
Å så har jeg TetraMedica GeneralTonic + TetraMedicaContralck.

Skal se etter Esa Exit og Esa 2000 når jeg er i dyreforetningen neste gang.

Så filteret greit ut?

Hvilken algespiser kan jeg ha?
Inaktiv bruker
Ingvild Forfang
Akvariebøtte har jeg :-) Å så har jeg TetraMedica GeneralTonic + TetraMedicaContralck. Skal se etter Esa Exit og Esa 2000 når jeg er i dyreforetningen neste gang. Så filteret greit ut? Hvilken algespiser kan jeg ha?

Filteret ser veldig bra ut. Samme som jeg ville valgt, har det i 54L Utrolig stabilt.

Ancistrus passer perfekt.
Nå har jeg tittet litt på algespiserne mine og jeg tror jeg har 2 flying fox (Barbus kalopterus) og en kinesisk algespiser (Psilorhynchus aymonieri). Disse bør få flytte skjønner jeg.

Ancistrus skal jeg se om jeg finner

Tusen takk for hjelp!
Jeg har mange søprsmål jeg :-P

Hva heter de brune hårlignende greiene som er på steinen her? (tenker altså ikke på fisken)
Det heter penselalger

Her er en artikkel om alger, hvis du ser nederst står det om den under rødalger.
Alger i akvariet!
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap