Får ikke igang innkjøringsprosessen (side 2)

Mange takk for tilbakemeldinger om kolbe.
Svarene her bekrefter egentlig det jeg har lest om kolber inne her før, at det
blir litt bingo. Du kan være heldig å få en som fungerer som tenkt, eller en som
lever sitt eget liv.Selv samme type merke.

Det blir uansett så jeg leverer tilbake denne TetraTec'en. Hva jeg går for vet
jeg ikke, bare den greier å holde seg innenfor avviket de fleste lover med
+/- 0,5 grader.

I morgen er det uansett mandag, og da tenkte jeg å ta en ny runde med målinger.
Kanskje denne uønskede toppen på over 30 grader hjalp for noe.....
mona o
Jäger varmekolbene er et samarbeid mellom Jäger og Eheim. Personlig liker jeg ikke Jäger kolbene, for de må kalibreres og stilles inn før man kan bruke dem. Det er det mange som ikke vet. Bruker man dem rett ut av esken, varmer de bare helt vilkårlig og slett ikke til den temperaturen man tror man har stilt den inn på. Kalibreringen er en jobb jeg [I]ikke gidder[/I] å ta. Jeg vil bare kunne ta varmekolbene mine rett ut av esken og ta dem i bruk med det samme!

Dette med at de kalibreres før bruk, får jeg ikke helt til å stemme Mona.
I bruksanvisningen for både den gamle og nye typen står følgende:

Etterjustering:

Dersom vanntemperaturen etter 1- 2 dager ikke stemmer
overens med innstillingsskalaen, kan varmeren
innstilles på nytt som følger:
 Kople fra nettstøpselet  Mål vanntemperaturen med
nøyaktig termometer  Innstill markeringspilen (rød)
til den målte vanntemperaturen  Innstill ønsket akvarietemperatur
på instillingsskalaen (blå) .

Slik jeg tolker dette er kalibrering først nødvendig etter 2 dager dersom det ikke er
samsvar mellom innstillt og faktisk.
Jeg tolker det også da slik at dersom du må ta en kalibrering, så må du vente ytterligere 2 dager før ny sjekk. Mulig jeg tar feil, men slik tolker jeg det. For å være på den sikre siden dobbeltsjekket jeg også bruksanvisningen på engelsk, svensk og dansk. Ikke bestandig disse oversettinger er helt edruelige i mellom forskjellige språk. men alle her samsvarer.

Selv om Tetratec sin ikke har mulighet for kalibrering slik som Jaeger sin, så står det heller ikke noe om at jeg bør vente opp til 2 dager før jeg sjekker.
Kanskje jeg skulle gitt denne Tetratec en dag til og sett hva den fant på?
Mulig den etter å ha toppet med over 30 grader før den slo seg av ville etterhvert stabilisere seg dag 2 på innstillt verdi? Who knows
Det er vel fordi temperaturen skal stabilisere seg før man kalibrerer den på nytt.
F.eks: Hvis du har 30C i vannet, setter den røde på 30. Så setter du den blå på ønsket temp på 27C og hvis den er riktig kalibrert så vil jo vannet synke til 27C over tid. Den vil jo ikke synke med en gang.

Så hvis vannet er 27C to dager etter så er vel den kalibrert riktig og stabil, hvis ikke så kan du prøve på en lengre periode for å være sikker. Og er den veldig ustabil, som om den synker eller evt. stiger med flere grader så er den sikkert defekt.

Har ikke vært borti den type kolbe, men tolker bruksanvisning på den måten.

Ok, folkens.
Beklager å dra frem igjen denne tråden, men nå er jeg veldig i tvil her og trenger
hjelp. Som sagt ble karet startet 28.12 og målt verdier 2-3 ganger i uken uten noe
utslag av hverken NH4/NH3, NO2 eller NO3. Det er nå snart en mnd. siden karet ble
startet uten et eneste glimt av innkjøringssyklusen, men...........

Tirsdag gikk jeg tom for NO3 test. Kjøpte ny på onsdag og målte nå idag den 21.01,
og den viser ca.12,5 mg/l på skalaen. Hva pokker har skjedd her!?
Det er ikke snakk om at jeg har kunnet misse både amoniakk og nitritutslaget, men
nå har jeg plutselig nitrat. Og uten å være noen ekspert på dette, så er det meg bekjent ikke mulig med nitrat uten at du først har hatt de to andre eller........?

Hvordan skal jeg tolke dette? Trygt å sette i fisk? Vente ytterligere på amoniakk og nitritutslag? Det blir jo som å gå fordømte veien...
Da spørs det jo om de andre testene er like skrale, NH4-testen er verdens enkleste å sjekke da, en dråpe Salmi i prøveglasset så får du utslag. Hvis ikke er testen feil...

12,5 er ingen imponerende mengde NO3 etter en måned, men det er jo helt avhengig av hvor mye du mater. I 54-liter var jeg godt over 40 før nitritten slapp taket, 1 ml Salmi pr dag. Men at noe positivt skjer er jo helt sikkert. Hvis butikken tester med dråper kan du jo ta med en vannprøve ned for sikkerhets skyld, trist å miste fisk pga nitritt når du gjør alt riktig mener jeg!
Hvis jeg leser datoene i trådendin riktig, brukte du fiskefor de første ukene, fra 28.12. til 16.1. Fiskefor må først brytes ned til ammoniakk og det tar noe tid, hvor lang vet jeg ikke for jeg har aldri prøvd.

Startet du med Salmi mandag 16.1. som du antydet at du skulle? I så fall, etter 5 dager med Salmi, bør du avgjort ha ammoniakk i karet, det er jo det du har tilsatt. Hvis du ikke har brukt Salmi i disse dagene, vil jeg vel egentlig anbefale et forsøk.
Dessuten, som Linda skriver, NH3/4 testen er den enkleste å sjekke.

Tror ikke jeg ville satt inn fisk nå. I beste fall ville syklusen være nesten ferdig nå, men her ser det ut til at noe har gått galt, eller i et hvert fall ikke maksimalt bra.
Linda W
Da spørs det jo om de andre testene er like skrale, NH4-testen er verdens enkleste å sjekke da, en dråpe Salmi i prøveglasset så får du utslag. Hvis ikke er testen feil...

Da har jeg testet med en dråpe Salmi i prøveglasset. Det ga NULL utslag!
For sikkerhetsskyld prøvde jeg med 2 dråper til. Fortsatt null i utslag.
Ergo er dråpetesteren ikke vært noen ting. Den ble kjøpt for 3/4 år siden, og det ergrer meg at Tetra sine tester ikke er datomerket. Uansett, dette betyr at jeg da ikke har fått med meg utslaget, selv om det sikkert har vært der. Men hvorfor har jeg ikke målt NO2?
Til NO2 bruker jeg Sera sin dråpetester og den er datomerket januar 2014. Den er også 3/4 år siden jeg kjøpte.
Er det da slik å forstå at det samme gjelder for dråpetester som for matvarer etc. at holdbarhetsdatoen gjelder KUN for uåpnet produkt?
Stemmer det kan jeg også bare kaste denne dråpetester, siden heller ikke den har gitt resultater i løpet av snart en mnd. på dette karet.
Forrige kar som jeg startet i begynnelsen av november fungerte begge utmerket...
Ikke lett dette her.
Inaktiv bruker
Uff, så irriterende med tester som ikke "virker". Har selv opplevet dette med Tetra testene, selv om de var nyinnkjøpte. Men, det er tydeligvis en begrenset holdbarhet på disse (?) Man kan jo bli gal av å drive på å teste vannet annenhver dag!

Jeg startet selv opp (enda) et akvarium for 7 uker siden og har målt diverse hele tiden men får ikke utslag på hverken ammoniak eller nitritt. (Har satt opp ganske mange akvarier i de senere år og aldri fått utslag på nitritt i innkjøringsfasen, men bruker alltid filterguffe eller filtermedie fra allerede innkjørte filtre)

Jeg synes faktisk det er mystisk, for jeg forer mye og har mye fisk i akvariet (og hadde i fisk fra dag to) og alle fiskene, yngelen og rekene lever i beste velgående. Yngel og reker er jo de som burde dø først hvis det feks ble for mye ammoniakk eller nitritt, eller om det er noe annet galt med vannet. Derfor er det faktisk ikke så dumt å ha noen reker feks som man ikke er så fryktelig redd for skal dø, i en innkjøringsprosess. Du kan jo kjøpe rimelige kryssningsreker for 5 kr stk ( dvs ikke renrasede, er billigere. )

Jeg har gitt opp å prøve å forstå dette på mentalt nivå nå altså :0) Det er bare en ting å si: Tanken ER begrenset. Uansett hvor mye Logikk og Fornuft vi bruker, så strekker det ikke til. Selv om Kunnskap er veldig viktig å ha, og fremfor alt riktig Kunnskap, så er det begrenset, det strekker ikke til.

Derfor følger jeg nå intuisjonen og magefølelsen 100% - for den slår nemlig aldri feil.

Jeg kikket nedi filterpumpene etter et par uker og der var det masse filterbakterier, så det var absolutt ingen mangel på gode bakterier. ( Hadde da et innkjørt filter + to nye filterpumper som ikke var innkjørt ved oppstart av akvariet, men blandet inn filterguffe i de to nye, det formerer seg veldig raskt da.)

Du kan jo selv sjekke filterpumpa og se om du ser noe ekkelt slimete brunt der - for da vet du ihvertfall at filterbakteriene er på plass og formerer seg.

Hvis du satte opp karret 28.12 så skulle man jo tro at det var trygt å sette inn fisk, Men, jeg ville ha skiftet 1/3 del av vannet før jeg satte inn fisk. (helst en dag i forveien så at vannet kan lufte seg og få riktig temperatur til fisken skal i.)
Takk for tilbakemeldinger i denne kronglete innkjøring som har vært.
Jeg går for magefølelsen og velger følgende fra nå av:

- Bestiller ny NH4/NH3 og NO2 test. Går da for JBL.
- Fortsetter samme foringsrutine, uten bruk av Salmi.
- Når testene er mottat måles verdiene.
- Ser de OK ut, byttes 40% av vannet, selv om jeg offisielt har gått glipp
av "toppene" på NH4/NH3 og NO2.
- Tilsetter så fisk.

Høres dette greit ut, sett ut fra forløpet, eller bør jeg evt. gå for Salmi og starte på "nytt", for å være på den sikre side?
Inaktiv bruker
Lytt til magefølelsen og lykke til :0) Og, ikke vær så alt for redd for å feile litt...
Vannelement
Lytt til magefølelsen og lykke til :0) Og, ikke vær så alt for redd for å feile litt...

Bortsett fra at feile i denne sammenheng tar livet av fisk helt unødvendig, er jeg enig. Er ikke spesielt tynnhudet når det gjelder å rydde i yngelflokk osv, men nitrittforgiftning er å utsette fisk for værre lidelser enn okende vann eller et kjapt snitt. Dette er ikke en igangsetting av en laang diskusjon som har vært ført en milion ganger før.

Til trådstarter: Når du får råd som spriker lærte en vennlig sjel meg i starten å ta en titt på profilen til den som svarer. Det gir en ide om kunnskapsnivå og erfaring, folk som Mona O, Pål sine fisker og 530 for å nevne noen har noen meritter på listene sine...
Vannelement

Hei.Helt enig i det.Man må feile litt her i livet for å få ting igang.For oss fleste så er det bare sånn. Lykke til.
Linda W
[QUOTE=Vannelement] Til trådstarter: Når du får råd som spriker lærte en vennlig sjel meg i starten å ta en titt på profilen til den som svarer. Det gir en ide om kunnskapsnivå og erfaring, folk som Mona O, Pål sine fisker og 530 for å nevne noen har noen meritter på listene sine...

Jeg skjønner hva du mener, og det er kun fiskens beste jeg ønsker.
Derimot så har innkjøring av dette siste karet ikke vært på mitt lag, for å si det sånn, så velger derfor å kjøre safe som jeg nevnte i siste post.
Mona O, Pål sine fisker og 530 har jeg stor respekt for når det gjelder dette, så den diskusjon er udiskutabel.
Forøvrigt kan jeg nevne at det er en gjeng med Corydoras Venezuelanus, som er tiltenkt dette karet.
Du kan gjøre en liten test som ikke forsinker innsetting av fisk hvis testen er vellykket: Når du får nye dråpetester, kan du ha 1 - 2 milliliter Salmi i akvariet. Hvis du ikke kan se spor av ammoniakk eller nitritt dagen etter, er akvariet innkjørt.

Ser du en eller begge stoffene, vel da er karet ikke ferdig innkjørt og noen dagers tålmodighet vil gjøre fiskene dine godt.

Lykke til.
Takk for tipset.

Og takk til alle dere andre som har kommet med tips til denne innkjøring, jeg trodde skulle bli plankekjøring når det gjelder både pumpe/filter og kolbe.
Så feil kan man ta. Stol aldri blindt på gamle tester....
Inaktiv bruker
Linda W
Bortsett fra at feile i denne sammenheng tar livet av fisk helt unødvendig, er jeg enig. Er ikke spesielt tynnhudet når det gjelder å rydde i yngelflokk osv, men nitrittforgiftning er å utsette fisk for værre lidelser enn okende vann eller et kjapt snitt. Dette er ikke en igangsetting av en laang diskusjon som har vært ført en milion ganger før. Til trådstarter: Når du får råd som spriker lærte en vennlig sjel meg i starten å ta en titt på profilen til den som svarer. Det gir en ide om kunnskapsnivå og erfaring, folk som Mona O, Pål sine fisker og 530 for å nevne noen har noen meritter på listene sine...

Så du mener at ved å titte på en profil her på Akvaforum så kan man se vedkommendes "Kunnskapsnivå"? De virkelig gode akvaristene har neppe profil her engang, og om de har, så har de sikkert en helt anonym profil. Det er oftest sånn at de som skriker høyest etter oppmerksomhet ikke er dem man skal lytte til.

Jeg vil si det sånn, ikke stol på noen andre enn deg selv og din EGEN magefølelse. For, jeg her også tidligere fulgt rådene til disse såkalte "profesjonelle" som uttaler seg temmelig bastant her på forumet og jeg har også vært hjemme hos såkalte erfarne og profesjonelle akvarister og gått i baret.

"530" feks som anbefaler gryteskrubber av stål som filtermedie ut ifra at han leste det en eller annen gang på en nettside som han ikke engang husker navnet på... bare for å nevne noe. Nei, da lytter jeg heller til magefølelsen altså.

Jeg tror alle må gjøre sine egne erfaringer uansett, og ikke stole blindt på noen andre, samme hvor "kunnskapsrike" de fremstiller seg som på nett.
Vannelement
Så du mener at ved å titte på en profil her på Akvaforum så kan man se vedkommendes "Kunnskapsnivå"? De virkelig gode akvaristene har neppe profil her engang, og om de har, så har de sikkert en helt anonym profil. Det er oftest sånn at de som skriker høyest etter oppmerksomhet ikke er dem man skal lytte til. Jeg vil si det sånn, ikke stol på noen andre enn deg selv og din EGEN magefølelse. For, jeg her også tidligere fulgt rådene til disse såkalte "profesjonelle" som uttaler seg temmelig bastant her på forumet og jeg har også vært hjemme hos såkalte erfarne og profesjonelle akvarister og gått i baret. "530" feks som anbefaler gryteskrubber av stål som filtermedie ut ifra at han leste det en eller annen gang på en nettside som han ikke engang husker navnet på... bare for å nevne noe. Nei, da lytter jeg heller til magefølelsen altså. Jeg tror alle må gjøre sine egne erfaringer uansett, og ikke stole blindt på noen andre, samme hvor "kunnskapsrike" de fremstiller seg som på nett.

Jeg tror at du har helt rett i at mange av de virkelig gode akvaristene ikke er aktive her på AF. Problemet er jo da at de som trenger råd, nettopp ikke får det fra de antatt beste. Kanskje nest best er bedre enn ikke i det hele tatt? Dessuten står det enhver fritt å følge råd man får. Du har jo selv i løpet av det siste året startet 17 tråder med spørsmål om råd/hjelp her på AF. Hvorfor gjør du det når du er så misfornøyd med dem du helt uten grunnlag ironiserer over som profesjonelle, men som tar seg bryet med å svare?

Din visitt til meg oppfatter jeg som helt tåpelig. At jeg ikke husker nettstedet jeg hentet informasjonen fra, betyr ikke at informasjonen derfra er dårlig, bare at jeg ikke gidder bruke tid på å finne det igjen fordi jeg har den informasjonen derfra som jeg trenger. Dessuten har jeg ikke anbefalt gryteskrubber som filtermedium basert på den informasjonen per se, men fordi samme info fikk meg til å prøve det. Det har jeg gjort i et par år og det funker altså prikkfritt. Egen erfaring er altså basis for det jeg har skrevet om gryteskrubber. Det samme gjelder forøvrig forhold rundt innkjøring, selv om jeg ikke oppfatter meg som hverken "profesjonell", "ekspert" eller synes jeg skriker høyt.

Etter ditt utsagn

"Jeg tror alle må gjøre sine egne erfaringer uansett, og ikke stole blindt på noen andre, samme hvor "kunnskapsrike" de fremstiller seg som på nett."

burde Akvaforum være overflødig ettersom man ikke bør stole på annet enn egne erfaringer. Det tror jeg vil føre til vesentlig flere ulykkelige nybegynnere. Ikke alle råd er like gode, men de fleste som svarer på spørsmål, som jeg, tror jeg avstår fra å komme med synspunkter som man ikke har egen bakgrunn for, men uttaler seg basert på egne erfaringer, som du altså lovpriser. Det står deg da ganske fritt å bruke forumet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap