Planter i malawi. (side 2)

Hehe søren å.Håpet i det lengste.
Jeg kan få tak i saulosi ja men som sagt så er det oppdrett. Vil ikke ha dem heller hvis de er så jæ... hissige
Jeg ser mine demasoni ser så snille ut,de smiler hehe så her blir det stille og rolig.
Takk for svar Roy.
Alle mbuna ciklider er mer eller mindre hissige. Min erfraring er at så lenge du har mange går det bedre enn med få. Det er og mange som kun vil ha en han og flere hunner. Jeg mener det er bedre og ha like mange av hvert. Da blir kranglingen mere fordelt mellom hannene, og de litt mere sarte hunnene for være i fred. Selv har jeg 39 forskjellige arter afrikanske ciklider.
Såpass hehe må lytte til det du sier da. Jeg skal visstnok ha 3 hanner og 7 huer,men litt vanskelig å se forskjell.Det ser riktig ut. Dette antall var bare noe jeg dro ut av meg selv Tenkte det var en grei inndeling. Nei man får bare sette seg ned å se hva som skjer. Interessant blir det uansett Håper jo det skal gå bra. Skal prøver å få tak inoen flavus også.
Men for all del du må jo bare prøve. Det kan jo gå bra med 10 stykker. Går det ikke så tar man lærerdom av det. Det er mange som har forskjellig erfaring med samme art fisk. Som ett eksempel har jeg som sagt Vallisneria gigantea i 2700 literen med malawi og prøvde det samme i en 720. I 2700 literen står planntene i fred mens i 720en ble de spist opp.

Jeg for stadig vekk noen a-ha opplevelser, selv om jeg har drevet med akvarier siden åttitallet. Man lære (forhåpenligvis) så lenge man lever.

Som jeg nevnte tidligere er det bare og komme på besøk så skal vi alltids få ordnet noen malawi til deg.
Takk Roy. Du må ikke friste meg
Ja man får seg sikkert mange aha opplevelser som man gjør ellers her i livet.
Bli med å krysse fingra
Skal på ciklidetreffet i Gøteborg siste helga i mars. Da skal jeg innom Nol's som har mengder med malawi. Det blir nok litt utbytting av mange av de artene jeg har i dag. Morro med noe nytt.
Jaja du får aldri nok Begynner å kjenne det syndromet selv.
Gøteborg høres moro ut......
Ang. Demasoni.
Har selv en 720 med 60-70 stk, (kun Demasoni, ingen andre arter) Det fungerer fint!
Det anbefales diverse steder på nett å ha en gruppe på minimum 15, men jeg vil påstå at det lønner seg å ha en gruppe på minimum 20 kanskje også 25 stk til å begynne med. Det er også en fordel å ha de i et arts kar, uten innblanding fra annen type fisk. Det er viktig å bruke riktig for, altså da grønt for, gjerne med høyt innhold av Spirulina. En annen ting som må passes på er vannverdier, har man dette på plass trives de godt.
Du får legge ut ett bilde av karet ditt Knut. Det var ett flott skue når jeg var og kikket hos deg.
Planter
Om det er planter eller ikke i Malawi sjøen varier litt på hvor i sjøen du ser. I rene klippe biotoper er det lite eller ingen planter men noen steder ligger algene som ett tykt grønnt teppe på stenene. Og det er vel også en slags plante? I sand biotopene er det mange steder ett teppe av lave valisneria lignende planter. Andre steder i sjøen er det tette bestander av store planter. Mange Malwi ciklider ser på planter som mat så det kan være lurt å velge planter med harde blader og ikke glem planter som tåler Ph'en i Malawi vann. Selv liker jeg "kjempe valisneria" Anubias og har hatt stor suksess med "røde" sverdplanter..
Jeg kan bekrefte det Frode sier her.

Jeg har og god erfaring med kjempe vallisneria. Anubiasene har blitt spist opp hos meg, ihvertfall i akvariene der det går voksne fisk. I ungfisk akvariene fungerer de hos meg. Bruker også store Cryptocoryne crispatula: de fungerer greit og tåler den høye pHen.
Jeg har hatt en liten gruppe Demasoni, og hos meg gikk det helt fint. De var 7 stk, hvorav to var hanner. Nå skal det sies at de ble satt inn i karet som ungfisk, og det var allerede en voksen gruppe med Socolofi der. Den dominante Socolofi hannen var absolutt sjefen i karet, og godtok ikke noe tull fra de andre. Det kan jo være at det har hindret Demasoniene i å slåss, for jeg opplevde dem aldri som spesielt aggressive.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap