Fiskebasen-kampfisk (side 2)

Idamor
Men sånn ca pris?og hvor ofte?kan de dø hvis de ikke får det?

er det plantenæring du snakker om nå. Mine planter får næring to ganger om året og det er fordi jeg er for lat til å huske på det og fordi jeg bryr meg mer om sneglene og fiskene enn plantene. Så ikke fokuser så mye på plantene. Du må bare starte i det små og kjøp privat. Jeg kan sende deg hornblad , det kan du feate i sanda og ha som flyteplante og er perfekt for kampfiskkar. Er det noe annet du trenger og hva har skjedd med de fiskene du har prøvd før?
Det kan jo hende at de plantene du har fått kjøpt er slike som ikke er så enkle. Noen planter vokser med en gang de får roten i sanden, andre er kravstore til vann, næring og LYS

har du godt nok lys på akvariet?

Husk å spørre om plantene vokser fort og er hardføre. Røde planter er pene, men ofte vanskeligere å få til å trives.

Snegler er koselig å ha og pene å se på.

kjøp fisk som ikke spiser planter.

Få forslag her før du kjøper, de i butikken vil stort sett bare selge.

Tålmodighet er viktig, TTTT - ting tar tid vet du

Få noen til å måle vannets verdier for deg hvis du ikke har råd nå til tester. så får du en pekepinn på verdiene.

Lykke til

vet det er en dyr hobby, men det er kjekt når man får det til
Rett etter at jeg overtok fisken kjøpte jeg et 45 liters akvarie.også kjøpte jeg sebra fisk også putte jeg fiskene oppi et 60 liters akvarie uten lokk og lys.så begynte sebra fisken å hoppe også kjøpte jeg kampfisk.og da hadde jeg neon,sebra og kampfisk sammen.

Det har blitt mye surr og jeg veit ting tar tid,men jeg er middels interessert og når jeg går på flere smell etter hverandre,blir interessen litt borte
Er de avhengige av lys fra akvariet eller kan det funke med taklampa og er det normalt med alger på planter?
Det skal ikke vokse alger på plantene nei. En av grunnene til algevekst er at lyset er på i for mange timer pr. døgn. Prøv å holde det under 10 timer.

Fiskene klarer seg fint med dempet belysning, men det spørs hvordan plantene takler det.
Plantene er avhengige av lys fra akvarie?kan kampfisken bli syk eller misstrives når det ikke er lokk på akvariet?
Inaktiv bruker
ja, hvis det er stor forskjell på temperaturen i luften i rommet og vannet i akvariet.
Plantene må ha en hvis mengde med lys, har ikke det i hodet nå, men lys trenger dem for og trives. Tror om du har en vegglampe med godt lys så går det bra. Er ikke sikker, om jeg tar feil så beklager jeg.
Kampfisk er ofte oppe i overflaten og trekker luft, dersom det er stor forskjell på temp. i vann og i luften kan de fort bli forkjølet, det kan også legge seg støv og annet oppå vannflaten som kan gjøre kampfisken syke. Anbefalingen er at man har toppglass i kar med labyrint fisker. Men vet også om mange som ikke har det. Du kan evt. høre med en glassmester om pris på toppglass? Hvis ikke bør du ha det et sted hvor det iallefall ikke er trekk.
Koster rundt 483 for en plate
Idamor
Koster rundt 483 for en plate


Da tror jeg du skal forhøre deg flere steder, jeg har bestilt dekkglass til min 160 liter og den kom på 120 kr. hos den lokale glassmesteren her.
Skal gjøre det,men hvordan blir det i fht lys?
Lysarmatur får du kjøpt b.l.a. her, det legges bare oppå glasset.
Har min kampfisk i 60l nå,men han trives ikke i det hele tatt. Har hatt han i 6 liter,å der er han aktiv . Svømmer rundt og spiser godt,noe han ikke gjør i 60 l. Det er fra individ til individ dette med kampfisk. 20 l mener jeg er mer en nok! Hvertfall for min alene..
Har ikke sett fisken min spise
Flak.kan det hjelpe å bytte til mindre akvarie?
Noen kampfisker spiser ikke flak/eller tørrfor.. Jeg gir frossenfor til mine, mygglarver, artemia, oksehjerte.. mygglarver koster mellom 29-59 kr og varer lenge dersom du ikke har så mange fisk du kan også prøve å gi feks. reke/scampi.
-Det kan hende han spiser når du ikke ser.
Kan han klare seg med akvarie på 30 liter?
Det må du nesten vurdere selv. anbefalningen til kampfisk er på min. 60 liter. Har selv hatt en kampfisk på 40 liter og der trivdes han fint, men han trivdes mye bedre når han fikk større kar.. Om du skal ha han i en 30 liters så bør du ha han alene. + du må være svært nøye med vannbytter og unngå overforing. Du kan jo prøve deg frem og se om han trives i en 30 liter om du har en?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap