Se hva jeg fant i den lokale dyrebutikk (side 2)

Larsern
jeg,er litt mer nysgjerrig hva dem i butikken sa om den fisken de selger,om den var naturlig eller ikke,må jo være en grunn til att de tar inn sånn fisk,tror jo dem som driver slike butikker har litt hjerte også og ikke bare tenker på salg,


Fisk som ser morsomme ut selger

låg ut bilde på face, alle som kommenterte, kommenterte: stiillig sånn fisk skal jeg kjøpe meg!!

ja,men da skjønner jeg,mange skriver jo inn kun for og provosere.ikke alle trenger bite på det
Yes, burde vært en like-button her også!
Larsern
jeg,er litt mer nysgjerrig hva dem i butikken sa om den fisken de selger,om den var naturlig eller ikke,må jo være en grunn til att de tar inn sånn fisk,tror jo dem som driver slike butikker har litt hjerte også og ikke bare tenker på salg,

Uansett hva de sa i butikken (i butikker sies det mye rart), så er ikke fisken på bildet en naturlig fisk.

Det er en ekstremt modifisert oppdrettsvariant av gullfisk (Carassius auratus auratus). I naturen ligner gullfisk (Carassius auratus gibelio) mer på dette, bare blassere i fargen.

Gullfisken skal altså i naturen se ut som en typisk representant for underfamilien sin, Cyprininae. (Mens fisken på bildet i mine øyne ligner mer på noe fra en feberdrøm.)

Gullfisk er en av de artene av dyr som det har vært avlet lengst på, minst 1800 år. Dette er nok en av hovedgrunnene til at det er hos denne arten man ser noen av de mest ekstreme variantene.

Varianten på bildet kalles forresten Celestial Eye, og har eksistert i over 200 år. I Asia er de såpass vanlige (og aksepterte) at de til og med har vært avbildet på kinesiske frimerker.

Men jeg syns ikke det er noen grunn til å akseptere at disse fiskene drettes, like lite som det at tyrefekting er en gammel tradisjon er noen grunn til å akseptere tyrefekting. For meg er begge deler bare vondt å se på.
Samme type avl foregår også på hunder..
Desverre altformange lite oppegående mennesker som får låv å holde på med avl...

- Eneste måten å unngå slikt på er å informere folk (som er gjort her og for all del ikke kjøpe slike varianter.
Det skulle vært en form for underskriftskampanje for å fjerne sånn fra markedet.

det er også kun nybegynnere, eller folk som er bare for å kikke i butikken som kjøper sånne, har de en bolle, og under på hvorfor de døde 1 mnd senere.

skulle tro fisken var laget for spontant kjøp.

Samme type avl foregår også på hunder..
Desverre altformange lite oppegående mennesker som får låv å holde på med avl...

- Eneste måten å unngå slikt på er å informere folk (som er gjort her og for all del ikke kjøpe slike varianter.



se feks på dagens Schäfer i forhold til den første på 1930 tallet..men nå skiftet jeg tema litt,ett eks bare.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap