Gullfiskebolle og svar omkring dette. (side 2)

Et stort problem, som gjør at trådene kan bli krasse, er at folk som gir f@%n i hvordan fiskene har det, begynner å argumentere for at trådstarter kan gjøre akkurat slik h*n vil.

Trådstarter må liksom for enhver pris forsvares, med argumenter som ville rystet enhver fisk. Desverre...
Jeg ser poenget når man er lei av å svare de samme spørsmålene. Men mange er kansje ikke så kjent i forumverden og vet kansje ikke om søkefuknsjonene heller.
Dessuten synes jeg flere, og det er stadig de samme jeg ser, svarer krasst fra første ord.
Jeg forstår de jeg har snakket med som kvier seg for å legge ut sine egene tråder eller spørre om spørsmål. Mange tør jo ikke være ærlige i de spørsmål de stiller engang nettopp fordi de føler at folk halshugger dem.

Å begyne svaret med "Du vet vel at....!?!?" og andre selvgode fraser er verken imøtekommende eller gjør at vedkommende vil spøøre en gang til.

Selv er jeg også for nybegyner å regne. Jeg lærer masse her inne og det er masse fin kunnskap å ta med videre. Jeg leser mer enn jeg kommenterer, fordi jeg ikke føler jeg kan nok til å gi svar i mange tråder. Men jeg synes det er synd at folk skremmes fra forumet.
Her var det engasjement!!! Og godt er det!!!
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men først og fremst er jeg jo enig med de fleste.
Jeg regner meg selv som nybegynner enda, og har sikkert spurt om mang en sak som dere "travere" har svart på ørten ganger før meg! Det tok meg en stund å finne ut at det var jo himmla lett å lete på søkemonitoren og finne svar på det jeg lurte på- det er jo svar på ALT her inne! Men som skikkelig fersking var jeg kjempeglad for å kunne øse ut med alle mine dumme spørsmål og tror med hånden på hjertet at jeg kan si at jeg aldri har følt meg verken dum eller fornærmet eller hva man måtte kalle det av svarene jeg har fått!=)
Og jeg skjønner så utrolig godt at dere reagerer kraftig på måten enkelte går rett i forsvarsposisjon og henvender til hva dyrebutikkene har sagt- helt greit å si hva man mener da- men det jeg mente med denne tråden var at man kan starte litt høfligere enn hva enkelte her inne gjør... Var en liten brainfart fra min sin side!=)
Akkurat når det kommer til dyrebutikkene burde man hatt et slags akvariestudium / eksamen for å få lov til å i det hele tatt holde og selge fisk etter min mening! Har selv testet ut diverse småbutikker i nærområdet her med oscar, gibbiser,gullfiskeboller etc. og det er ikke rart at en folk går i fellen....
Dessverre for mange er en fisk BARE en fisk.... Og mange (sikkert et stort flertall) av vennene mine mener jeg er helt gal som kan si at de fleste fiskene mine har egne personligheter!=)
By the way, enig med det forslaget om alder i brukernavnet!=)
Har vel selv etter en tid her inne sett at det fra enkelte tidvis svares relativt skarpt noen ganger, og skjønner egentlig ikke hvorfor.. Det er etter mitt skjønn bare å ignorere en tråd som man synes er håpløs.
Det svares flittig på nybegynnerspørsmål her inne, selv på helt åpenbare problemstillinger som enkelt kan søkes opp, mens mer kompliserte spørsmål enkelte ganger forblir ubesvart. Innimellom kan jeg få inntrykk av at å høvle over en nybegynner som i uvitenhet og tillit til en dyrebutikk har satt en sølvhai el.l i en 100 liter er av mer interesse enn å spre kunnskapen sin videre til andre.
Jeg er også lei av å se de samme spørsmålene gang etter gang, men ignorerer de rett og slett

Det kan virke som om det har dannet seg en "klikk" her som regjerer, og kun deres svar eller meninger er det eneste rette. På erfarne akvarister mener jeg det påhviler et ekstra ansvar for å ha tålmodighet og forståelse for forskjellig kunnskapsnivå i et forum som dette. Om man irriterer seg over alle feil som blir begått av nybegynnere, og må gulpe ut et syrlig svar bør man etter mitt skjønn logge av denne type forum.

Man skal passe seg for å skape et forum der nybegynnere gruer seg for å spørre om noe i redsel for å bli skjelt ut. Da dør forumet, og det er kun etablerte folk som sitter å skryter av hverandres fiskehold tilbake her, vel og merke om man er i det gode selskap.
Jeg startet min akvariekarriere med en 15 liters 6kant akvarie, med 2 neontetra og 1 kardinaltetra. Fikk det brukt, og vasket selvsagt karet og filteret GRUNDIG når jeg satte det opp. Ville ha flere fisk, og en dyrebutikkansatt foreslo guppy, så jeg kjøpte 2 hunner og en hann. Kjøpte også flere neontetra og kardinaltetra, da disse døde ganske raskt, til min store undring.

Jeg har lang erfaring med hold av kjæledyr, og utdannet innen husdyrbruk. Likevel, jeg skjønte ikke umiddelbart at det ikke er bra nok for fisk som neontetra å bo i en "bolle", når "fagfolk" på dyrebutikken solgte meg fisk til dette lille akvariet. Jeg tenkte ikke over at fisk hadde store krav til trivsel, sånn bortsett fra vann.

Heldigvis kom jeg over akvaforum etterhvert, leste til øynene var store og såre, og kjøpte et "ordentlig" akvarium på 63 liter. Det var noe helt annet å se mine stakkars tetra og guppyer fryde seg over å kunne svømme friere og utfolde seg mer normalt. Og jeg var hekta... :o)

Jeg prøver derfor å være forsiktig når noen kommer med "bollespørsmål". I stedet for å bare sable ned noen som ikke skjønner at dette ikke er bra, så hjelper det som regel å henvise til artikkelen om f eks artikkelen "Akvarium for fiskens skyld".

For oss "veteraner" så virker det tåpelig at de samme spørsmålene kommer igjen og igjen. Men for en som er helt ny så er det ikke så enkelt å orientere seg om søkemotor og hvordan forumet fungerer, når de i litt panikk prøver å finne ut hvorfor fiskene bare dør.

530
Det ville helt sikkert mildnet tonen i enkelte tilfelle dersom den som har registrert seg som medlem for å spørre om noe, hadde oppgitt fødsesdato. Det er lettere å være mild i formen mot en ti-tolv åring enn en voksen som insisterer på ikke å følge råd eller spør om ting som har vært behandlet ørten ganger tidligere. Kanskje i et hvert fall fødselsår skulle være obligatorisk ved registrering?


Selv om jeg er skjønt enig i dette forslaget, så vet jeg både som bruker av diverse forum og drifter av forum, ja helt tilbake til BBS og Commodore 64, at å stole på at bruker oppgir riktig alder, ja det er som å vinne i lotto.

kaster ballen videre...
Plussmedlem
...tar gjerne i mot den ballen....

Har du løyet på alderen kan du ikke klage på at folk tar deg for å være den du utgir deg for. Så lyver du på alderen og utgir deg som voksen, så får du tåle å bli svart som en voksen....
Lyver du derimot NED på alderen, så vil du kunne slippe lettere unna med "dumme" spørsmål
Ta feks den tråden som nylig var om gullfisk i bolle. Hvor noen spurte om dette. Det kom flere saklige svar som ble sagt på en helt grei måte uten krasse innhold. Det ble til og med linket til artikler om hvorfor dette ikke var bra og trådstarter ble selv etter motargumentering på en helt grei måte (etter mitt syn) forklart at fisken vil vokse meget sent i kroppen mens innvendig vil den vokse normalt derav dø en sakte og smertefull død, fortsatte å argumentere. Da mener jeg det er på sin plass og jeg mener også at de som vet hvor utrolig feil det er å holde fisk på denne måten reagerer på en måte som får vedkommende til å forstå budskapet i rådene de får!

Og om dette må bli sagt på en måte som er krass så synes jeg det spiller fint liten rolle så lenge mottaker skjønner poenget. Man må jo forvente såpass når man atgumenterer om ting man tydeligvis ikke har noe peil på!

Jeg er selv forholdsvis ny på dette forum og har selv hatt en del dumme spm. Men jeg har aldri blitt møtt med hverken dumme eller krasse svar. Jeg føler jeg har fått gode konkrete råd som jeg tok til meg med en gang.

Er det ikke derfor man spør? For å få råd? For så å følge de rådene da man ikke har kunnskap/erfaring om det man spør om?

Er vel ingen som spør om ting man allerede vet?
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap