For lite akvarium? (side 2)

Jeg takker for alle svar og ser at innlegget har resultert i harme.

Jeg er opptatt av dyrevelferd, i likhet med alle her inne vil jeg tro, men å sammenligne fisk og mennesker faller på sin egen urimelighet i forhold til fysiologi og etter min mening også etikk.

Referering til Holocaust/nazismen/Hitler (bedre kjent under navnet Hitling), beskrevet her Lenke til artikkel i Dagbladet om begrepet, er en destruktiv måte å ønske noen velkommen til et forum på og noe jeg mener man skal være forsiktig med å gjøre i enhver diskusjon som ikke er direkte relatert. I den anledning vil jeg gjerne få presisere at jeg spurte om hvorvidt fiskene har god nok plass (kvinnen i dyrebutikken mente det når jeg snakket med henne etter trådstart) og at jeg er opptatt av at fiskene mine skal ha det godt.

Når det er sagt jobber jeg med å anskaffe større akvarium. Og selv de gjerne skulle fått 200 L tror jeg at ender opp med på 60 L. Det vil bli betraktelig større plass og rådene jeg har fått er dermed (i den grad det er mulig) blitt tatt til etterretning.

Til slutt, takk for hjelp og råd.

Ønsker alle en god natt/morgen!

Nå var som 530 sa ikke dette myntet på deg. Var nok heller Åssen andre ting ble lagt fram.

Synes det er fint du gjør noe med situasjonen. Jeg ville tro det ikke skulle være noe problem å selge fiskene eller Evt bytte de inn i annen fisk der de ble kjøpt, eller i en annen butikk heller. Det er det jeg ville gått for med mindre jeg visste at jeg skulle kjøpe inn ett stort kar innen de er blitt større og trenger mer plass.

Klart det ikke er optimalt med 60 liter heller men det er vesentlig bedre enn 15 hvis du velger å beholde de.

Det finnes også utrolig mange brukte akvarier å få tak i. Mange av de er vel så gode som en del nye. En annen fordel med å kjøpe brukt er at det ofte følger med litt utstyr som feks innvendig bakgrunn, filter, pumper osv. Det kan jo også være en løsning da søke ikke har råd til å kjøpe butikknytt som fort kan bli dyrt når man skal ha en tank som rommer noen liter.

Dette innlegget er på ingen måte vondt ment. Bare min mening og forhåpentligvis innebar det ett tips eller to
Du har fått mange "rare" innlegg i tråden din, pianopai! En risiker å få mange forskjellige reaksjoner når en stiller spørsmål på forum.

Innlegget om sammenligningen med utrydningsleirene i Tyskland en vel noe av det mest "hjernedøde" som er skrevet på lenge. Som du linker til, sier jo artikkelen i Dagbladet at dette er den sikreste måten å ødelegge en debatt på. Finner en ikke på noe bedre, bør en ikke skrive noe i det hele tatt.

Et annet innlegg, er sammenligningen mellom en hunds levetid på 10-15 år og gullfisken som kan leve opp til de 40, der akvarister som ikke planlegger desse 40 åra beskyldes for misshandling! Tror heller ikke dette innlegget havner på "intiligenstoppen"!

Forøverig - ut fra tråden din, er jeg helt overbevist om at bursdagsgaven din blir behandlet til fiskenes fulle tilfreds-het.

Lykke til!

-Tore-
Trådstarter; Jeg synes du virker fornuftig og intressert i fiskenes beste. Ja, gullfiskene trenger nok mye mer plass enn 15liter, men det ser ut til at det ikke blir noen problem siden du skal kjøpe nytt akvarium.

Men sjekk ut finn.no, det er ofte fine akvarier som selges billig, og er du riktig heldig så finner du kanskje noe som er 100liter + til en billig penge.

Du må huske å kjøre inn karet skikkelig før du har fisk i. Det står mye flott informasjon i artiklene her på forumet.

Dette fixer du nok Lykke til
Larsern
Normal livslengde og naturlig adferd er tegn på dette subjektive begrepet "trivsel". En gullfisk kan bli 40 år. Det blir den ikke i et alt for lite akvarium. Som et lite sidespor, i utryddelsesleirene i Tyskland ble det født flere barn. Jødene og andre som skulle utryddes spiste nok også, når de fikk mat. Dette er ikke tegn på trivsel, men på hvor sterkt et individ ønsker å overleve. I min spede akvariestart begynte jeg også med et akvarium på 15 liter. Etter å ha lest masse, så kjøpte jeg et på 63 liter og flyttet fisk og pumpe over. Det var litt av en opplevelse å se på hvordan fiskene endret oppførsel når de fikk bedre plass ! joda du har jo rett da,men jeg går ikke hardt ut mot folk som skaffer seg en hobby,det blir jo så man hører på dem i butikken,ikke alle vet att det finnes ett forum med fisk på nett heller.jeg har gullfisk,men en ting er sikkert jeg skal ikke ha de i 40 år

Hadde vært fint om du lærte deg hvordan du sitèrer. Det er fryktelig forvirrende å lese innleggene dine...

Hei,nå var det ikke jeg som tok opp det med konsentrasjons inlegget,jeg irriterte meg

bare for mye for sånne motsvar.det ble bare litt avsporet,og det beklaget jeg.
Nei, det er ikke lett å prøve å forklare dette med at å overleve ikke er det samme som velferd og trivsel, særlig ikke for en hjernedød hitlerist.

Hva er egentlig "bra nok"? Og hvorfor er det om å gjøre å satse på at ting er bra nok, istedet for å ta i litt ekstra, for sikkerhets skyld.

Skulle ønske at det snart kom noen forskrifter på hold av fisk og smådyr, så kan man slippe å forklare hele rekken med hvorfor det ikke er greit å ha levende vesener i for trange bur / kar til alle som vil ha fisk i bolle eller tamrotter i hamsterbur.

Jeg håper du får glede av bursdagsgaven din, Pianopai, og at fiskene får rom til å vokse, trives og utføre normal adferd hos deg. Den største gleden med dyrehold er for meg å legge til rette for at dyra har det bra, og glede meg over at jeg kan gi de et godt liv :o)

Pianopai, meld deg inn i gruppen akvariumsgleder i nord og harstad akvarie prat på facebook (om du ikke er med der), der er det mange som selger flotte akvarium, og kanskje du kan finne noe fisk og planter der og? veldig flotte grupper å ha siden man finner så mange som deler hobbyen i nærområdene våre
Gratulerer med akvarium og gullfisk fint at du oppgraderer til 60 liter 15 liter hadde vært fryktelig lite... Masse lykke til med ny hobby )
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap