Hvilken type cory bør jeg begynne med. (side 2)

Rags
Gir meg ikke :-) Ser det en i nærheten som selger Sterbai. Sjekket krav denne har, og det stod Gh 0-8. Jeg har reker i samme karet, og prøver å holde Gh på rundt 6-7. Noen som har meninger om det går greit? Temperatur angitt er 24 - 28 grader. Går det greit å holde seg på 24, eller trives de best i varmere vann? Kan jeg ha en stim på 10 stk i et 125 liters kar? Veldig lite annen fisk i karet. Takk på forhånd.


Jeg vet at det ikke er dette det handler helt om.
Men OAk fikk besøk av en av de største i verden innen reker. Han sa at der blackbee lever å de fleste andre reker er det bare 1-2 i GH.
Det er absolutt deler av det det dreier seg om. Jeg har forstått det som at de fleste reker krever litt høyere gh enn jeg har i kranen (2-3). Har derfor øket den gradvis for å få den på 6-7. Er jo enklere å slippe å tilsette noe, eller tilsette mindre

Takk for innspill
Rags
Gir meg ikke :-) Ser det en i nærheten som selger Sterbai. Sjekket krav denne har, og det stod Gh 0-8. Jeg har reker i samme karet, og prøver å holde Gh på rundt 6-7. Noen som har meninger om det går greit? Temperatur angitt er 24 - 28 grader. Går det greit å holde seg på 24, eller trives de best i varmere vann? Kan jeg ha en stim på 10 stk i et 125 liters kar? Veldig lite annen fisk i karet. Takk på forhånd.


Sterbaien er en flott og robust cory som tåler vanntempraturer utover dette også.Den er også værstingen innen å utsondre gift når den er stresset.Giften unngår du ved å fylle posene med vann før man begynner å steresse fisken. Fordel gruppen over flere poser,hvor mange i hver pose, avhenger av posens størrelse.Fisken fanges og puttes i en bøtte e.l. hvor de stresses til du ser giften i vannet (hvit Melkaktig). Bytt vannet og gjenta prosedyren til de ikke utsondrer mer gift. Så kan du pakke de ned i posene og de vil klare seg lang tid i posene. Er du i en butikk så be de dele opp gruppen i flere poser, ser du gift i posene etter fangst , så be de bytte vann.

I en 125 liter kan du til og med ha en enda større gruppe.
Tusen takk for utfyllende informasjon.
Er det noen som har erfaring med amano og snegler sammen med cory. Tenker da først og fremst på om disse spiser egg. Er lite lysten på å ha eget klekkekar enda, så håpet at det kunne overleve noen i foreldrekaret.
Da var valget gjort.

10 stk Corydoras Polystictus svømmer rundt i karet

Det var lokal butikk som hadde flere forskjellige typer cory, og falt for denne. Ser ut som om det er en type som kan trives i mine vannverdier, men oppdrett ser jo litt verre ut.
Polystictus har ikke flekker på ryggfinnen slik som dine har, de har også mye mindre og svakere flekker på kroppen...jeg tror kanskje det kan være noe annet du har?
De på midterste bilde ligner, men ikke den nederste, men jeg kan ta feil altså, det er bare så typisk at man får feil navn i butikken
Hmm. Jeg klarer ikke å skille alle artene, så er godt mulig du har rett. Hva kan de være da?

Ser egentlig like ut alle 10, så de på midterste bildet har sikkert og prikker på ryggfinnen. Synes jo de er artige, så har ikke lyst å levere tilbake heller. Men riktig artsnavn hadde jo vært en fordel å ha.
Har studert dem litt, og polystictus er det nok ikke som Marita sa.

Ikke godt å si hva dette er, vis ingen her vet det bør du kanskje sende en mail til Ian Fuller
Her er et par bilder til. Ian Fuller kjenner jeg ikke Burde jeg det?

Den på første bilde ser ikke ut til å ha prikker. Da har jeg vel fått to typer.. Arg..
Den første der ser mer ut som en polystictus synes jeg, det er den litt mørkere med kraftige flekker jeg undret meg over.
Rita, en av moderatorene her, har polystictus så hvis du legger inn bilde i id-tråden så kanskje hun kan svare på om det er polystictus eller ikke du har fått
Rags


Jeg har en gruppe på 8 panda corydoras og jeg elsker dem,de er utrolig sjarmerende.) så har jeg og en gruppe på 7 black corydoras så her er det corry syken deluxe .-) elsker de små så lykke til .-)
Marita Ekdahl
Den første der ser mer ut som en polystictus synes jeg, det er den litt mørkere med kraftige flekker jeg undret meg over. Rita, en av moderatorene her, har polystictus så hvis du legger inn bilde i id-tråden så kanskje hun kan svare på om det er polystictus eller ikke du har fått :)


Er det en egen tråd for cory? Har du link i tilfelle?

Nytt bilde
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap