Vil ha corydoras, men ikke sand:s (side 2)

Charlotte Ødegaard
Jeg kan jo tydelig se at de trives, Og jeg har ikke så kraftig sand .. Og uansett.. Det er ikke alle som har råd til å bytte til sand.

Det koster 60,- for en sekk sand på Biltema; det har alle råd til...

Selv om dine tilsynelatende trives, så ville de vært mye lykkeligere i en stim på sandbunn. Prøv, og du vil skjønne hva jeg mener.
Inaktiv bruker
1 : De leker noen ganger
2 : Bartene dems er helt friske
3: De spiser ?

Og uansett så er det mitt valg. Og i min "grus så går det ann å grave med bartene .
Inaktiv bruker
Ja, jeg bor det sted hvor de ikke har biltema. Og jeg har ike bil .
Charlotte Ødegaard
1 : De leker noen ganger 2 : Bartene dems er helt friske 3: De spiser ? Og uansett så er det mitt valg. Og i min "grus så går det ann å grave med bartene .

Ja, det er ditt valg. Tittet over trådene du har lagt ut, og det går ofte i syk og død fisk. Dette tyder ikke på trivsel. Dette er ikke for å være vanskelig, men når du vet at fiskene ikke har det optimalt på grus og uten venner, så hvorfor si til andre at det er helt greit?

Men nå ødelegger vi Henriettes tråd, og jeg syns det er helt fantastisk at Henriette vil legge til rette for at fisken skal få det best mulig :o)
Inaktiv bruker
Ja , det gjør vi .. Men jeg bruker kun dette forumet når jeg har problemer\ sykdom osv.. Men det går fint å ha det i grus henriette

Og jeg må bare si noe som dere trenger ikke å svare på , Alle har sin måte å gjøre sin ting på , og hver gang jeg legger ut noe så blir jeg angrepet og alle sier at jeg gjør det galt. .
Charlotte Ødegaard
Ja , det gjør vi .. Men jeg bruker kun dette forumet når jeg har problemer osv.. Men det går fint å ha det i grus henriette :)

Det er mye som går, men hvorfor anbefale noe annet enn det beste?

Charlotte Ødegaard Ja, jeg er veldig klar over det med pansermallene jeg har kjøpt et 75 L akvarie og et 120 L akvarie der blir det fler pansermaller og sand
05.11.10 17:40

Så du hadde skrevet dette i tråden om ene akvariet ditt. Da hadde du masse fisk i et 43 liters akvarium. Og hva skjedde med den 3. coryen din?

Det går helt fint å ha rev i bur også, så skjønner ikke hvorfor folk er i mot pels, revene får unger, spiser og leker, de stortrives faktisk.
Inaktiv bruker
Jeg ambefaler det ikke, jeg bare sier at det GÅR FINT å ha det i grus som ikke er så grov.
Inaktiv bruker
Da har jeg skrevet feil , jeg har aldri hatt 3 coryer !
Charlotte Ødegaard
Da har jeg skrevet feil , jeg har aldri hatt 3 coryer ! :)

En sterbas pansermalle.
Charlotte Ødegaard
Ja , det gjør vi .. Men jeg bruker kun dette forumet når jeg har problemer\ sykdom osv.. Men det går fint å ha det i grus henriette :) Og jeg må bare si noe som dere trenger ikke å svare på , Alle har sin måte å gjøre sin ting på , og hver gang jeg legger ut noe så blir jeg angrepet og alle sier at jeg gjør det galt. .

Mener ikke å angripe deg, men jeg syns det er dumt å anbefale andre ting som ikke er naturlig for fiskene, særlig når man vet dette selv. Da er det mye bedre å si det som det er, "ja jeg har fisk på grus, de lever og ser ut til å ha det bra, men de har det best med sand."

En annen ting, har du tenkt på at du kanskje ville fått mindre problemer og sykdom om du fulgte rådene og tipsene som finnes her på forumet? Fisker blir mye lettere syke og dør når de ikke har det bra nok.
Inaktiv bruker
Ja, er enig med deg. jeg ambefaler ingenting. Og når en fisk blir syk så er ikke akurat det jeg tenker på er å lese på internett. Og alle som har akvarie vet at når man starter så er det vanskelig å finne en balanse med en gang og det er lenge siden jeg var her , jeg begynte her når jeg fikk mitt første akvariet.

Men grunnen til at jeg var innom her var for å spørre om noe her : http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=66769

Jeg skulle ikke ambefale NOEN ting .
skal være enig med charlotte at noen på dette forumet hogger nesten hodet av ferskinger enkelte ganger,noe jeg synes er en uting,dette forumet skal og bør være et sted for gode råd og en hyggelig tone,men som det blir sagt,ingen ting føles bedre og er mer spennende enn og prøve og, gjenkape fiskenes opprinnelige miljø,både for trivsel sykdom osv,utrolig gøy når man får fisk som yngler hele tiden da vet man at man har gjort det meste rett,og i tilegg vil være akvarier bli enda flottere og se på og,litt kritikk/gode råd må vi ta med oss,og ikke føle at vi ikke tør spørre her,hatt akvarier leeeeeeeeenge og lærer stadig noe nytt jeg,hehe
Inaktiv bruker
Ja enig med deg eidsvold 1814
Jo, noen kan være litt skarpe mot nybegynnere, og flere føler man må bli litt skarp når noen insisterer på å gi dårlige råd.

Det er en økende trend på å skulle ta de som prøver å gi gode råd, fordi det liksom er slemt å si noe annet enn det nybegynneren helst vil høre. Den forferdelige "klanen" som tenker på fiskenes beste, og som prøver å gi faglig begrunnede svar. Skal dette være et nyttig forum, så må det være det faglige, og fiskenes behov som er det viktigste, og ikke det å si: "gjør hva du vil, fiskene overlever sikker".

Anbefaler alle å lese artikkelen "akvarium for fisken skyld", før de bestemmer seg for å hugge hodet av meg nå...
Altså, jeg går ut fra at grunnen til at trådstarter spurte om dette var fordi hun ønsket å finne ut om hun kunne ha grus og coryer. Og det er mulig å ha grus å coryer, men det er en dårlig ide. fiskene vil ikke trives i det lange løp og svært stor sansynelighet for at bartene forsvinner.
Det blir litt sånn som å la vær å klippe klørne på bikkja.. det går fint en stund, etterhvert vil de få problemer med å gå.. i dette tilfelle vil coryene plages med å få i seg mat..

Når noen stiller spørsmål om dyrevelferd så bør man svare med dyret i fokus, ikke mennesket som eier dyret.
eidsvold 1814
skal være enig med charlotte at noen på dette forumet hogger nesten hodet av ferskinger enkelte ganger,noe jeg synes er en uting,dette forumet skal og bør være et sted for [I]gode råd [/I]og en hyggelig tone,men som det blir sagt,ingen ting føles bedre og er mer spennende enn og prøve og, gjenkape fiskenes opprinnelige miljø,både for trivsel sykdom osv,utrolig gøy når man får fisk som yngler hele tiden da vet man at man har gjort det meste rett,og i tilegg vil være akvarier bli enda flottere og se på og,litt kritikk/gode råd må vi ta med oss,og ikke føle at vi ikke tør spørre her,hatt akvarier leeeeeeeeenge og lærer stadig noe nytt jeg,hehe

Akkurat eidsvoll 1814, et sted for gode råd.
Det som forundrer meg, er at ofte får trådstarter ett eller flere gode råd som svar på spørsmålet sitt og virker fornøyd med det. Så melder det seg en eller flere, gjerne en, som kommer med råd som ikke er gode og som et flertall er uenige i. Vedkommende insisterer allikevel på at h*ns måte er helt fin, i alle fall fungerer det godt i h*ns kar, dessuten ”trives” fiskene.
Det er oftest i slike tilfelle de som nok vet mer om emnet tillater seg å komme med klare meldinger. Det får vedkommende egentlig finne seg i, ettersom h*n har invitert til dette.
Jeg skulle ønske at dere som føler at dere må komme slike til hjelp, faktisk leser innleggene først. Det er ofte ikke slik at det ikke er trådstarter som får hodet kappet av, men den som melder seg på i diskusjonen med nærmest håpløse meninger. Slik som i dette tilfellet. CØ er dessuten ikke helt nybegynner ettersom hun har vært medlem i over 1 1/2 år og har hatt coryer i 2 år. Hun burde derfor vite bedre. Faren her er at de som vet mest, ikke lenger vil utsette seg for usaklig kritikk og overlater arenaen til andre. Det vil AF tape på som forum for kunnskapsutveksling.
Det kan heller ikke være slik enkelte hevder, at nybegynnere ikke tør komme med spørsmål. Sjekk nybegynnerforumet og se at det er mengder av spørsmål som omhandler oppstart, sykdom, valg av fisk, valg av akvariestørrelse osv. osv. osv. De aller fleste, om ikke alle, får svar som fortjent, og de er aller oftest både hyggelige og hjelpsomme.
Så enig ,så enig ,mange med masse kunnskaper vil kanskje være forsiktig /holde tilbake informasjon nettopp pga. dette. Selv vergrer jeg meg veldig for å skrive i slike tilfeller pga. at jeg ikke orker å bli "halshugget" .

Men trådstarter skal ha ros for å ha tatt til seg den informasjon hun har fått ,gleder meg til å se bilder av fisk og kar når den tid kommer
StineMari aka cara79
[QUOTE=Charlotte Ødegaard]Ja , det gjør vi .. Men jeg bruker kun dette forumet når jeg har problemer\ sykdom osv.. Men det går fint å ha det i grus henriette :) Og jeg må bare si noe som dere trenger ikke å svare på , Alle har sin måte å gjøre sin ting på , og hver gang jeg legger ut noe så blir jeg angrepet og alle sier at jeg gjør det galt. .

Mener ikke å angripe deg, men jeg syns det er dumt å anbefale andre ting som ikke er naturlig for fiskene, særlig når man vet dette selv. Da er det mye bedre å si det som det er, "ja jeg har fisk på grus, de lever og ser ut til å ha det bra, men de har det best med sand."

En annen ting, har du tenkt på at du kanskje ville fått mindre problemer og sykdom om du fulgte rådene og tipsene som finnes her på forumet? Fisker blir mye lettere syke og dør når de ikke har det bra nok.

Føler at det er en noe feil oppfatning av hvor corydorasene lever og finner sin mat. Det er ikke bare slik at de lever og finner sin mat på sandbunner. Jeg har i samtaler med Hans G Evers, Heiko Bleher, Ingo Seidel og Ian Fuller blitt fortalt at corydorasen finner sin mat over alt, sandbunn,steiner, grus, gjørme, løv avfal ov. Jeg har selv sett bilder tatt av Ingo hvor coryene holdt til i deler av elven hvor det var stein,fjell og grus på bunnen.
Feilen er å si at de bare lever hvor det er sandbunn,men det er absolutt det som bør anbefales, vil du absolutt ha grus, så er det viktig at denne ikke har skarpe kanter, som igjen ødelegger coryens barter.
Henriette Kirkeby
Når jeg slamsugde sanden jeg hadde, havnet jo masse sand i bøtta/avløp, og det er jo ikke noe serlig... tips til det?

Du kan f.eks lage ei "sandfelle".
Jeg selv bruker en isboks. Når jeg bytter vann, bruker jeg en lang slange som går fra akvariene og oppi badekaret. Enden av slangen legger jeg oppi isboksen, og evt. sand følger med vannet jeg bytter ut blir liggende oppi isboksen, mens vannet renner ut av den. Så er det bare å ha sanda tilbake i akvariet. Fin og grei måte som fungerer veldig fint her hos meg.

Tømmer du vannet over i bøtter, så kan du f.eks bruke et litermål som du henger over bøtta, lar enden av slangen ligge oppi litermålet, og la vannet renne ut av litermålet i et hull du har borret litt under kanten av litermålet, for å unngå vannsøl utover gulvet. Eller en annen beholder som du på et eller annet vis klarer å henge på kanten av bøtta.
Det skal sies at jeg ikke har prøvd sistnevnte idee, den bare dukket opp mens jeg skrev her, så det gis ingen garantier for denne
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap