Fiske sammensetning i et 17 liters akvarie. (side 2)

Ja, det er fortsatt den lille 17 literen min! Får prøve å starte med det og se hvordan det går. Tusen takk for all hjelp! Hadde det ikke vært for dere så ville det blitt et par stakkars ancistrus sammen med en kapfisk som heller ikke ville trivdes optimalt og som muligens ikke en gang går sammen med klovne killiene. Det ville vært krig og elendighet i karet mitt! :P
Husk at akvariet må stå i drift, fullt innredet med planter osv, i fire til fem uker før det er klart for fisk. Setter du inn fisk før det, setter du dem rett ned i forgiftet vann (nitritt). Dette kan resultere i sykdom og død. Ikke noe moro å se sine nye fisk lide...
Akvariet skal ikke ha noe vannbytter mens det står til innkjøring. Men dagen før du har tenkt å kjøpe fisk, altså etter fem uker ca, kan du skifte halvparten av vannet. Sånn at det "friskes opp litt" før fisken flytter inn.

HUSK at akvariet ditt er knøttlite, og tåler svært lite før balansen biologisk vippes over i gal retning. Du bør ikke ha mer enn en fisk eller to i det egentlig. En kampfisk holder lenge. Du har vel kanskje fått forslag tidligere i tråden også.

Anbefaler deg sterkt å gå til innkjøp av en dråpetest for nitritt. Det er noe alle akvarister bør ha i skapet. Helst bør du også kjøpe en ph-test, for å sjekke at vannets ph-verdi er riktig for de fiskene du ønsker deg. Kjenner du ph-verdien i kranvannet der du bor fra før?
Stine Sanden
Da blir det nok klovne killi og reker i karet mitt! :) Vet dere om andre fisker som går sammen med disse? :)


Klovnekilli og reker synes jeg er nok i en 17 liter, vil ikke anbefale deg å begynne å ha flere arter oppi der
Huff, tenk om du hadde undersøkt litt her før du gikk i butikken, så hadde du visst bedre, og ikke latt de lure seg til å kjøpe en så liten "vannbeholder".

Selv om fiskene ser små ut, så skal de ha plass til å svømme. Noen fisker svømmer masse, og trenger stor plass for å få utfolde seg.

En annen ting er at det blir VELDIG fort forurenset i et lite kar. Og det er mye mer arbeid med å få rense, og holde vannverdiene fine.

Du burde gått tilbake til butikken med den lille "vannbeholderen". Og si at du faktisk vil ha et akvarie som fiskene kan ha plass i og trives i.

Har ikke lest ferdig hele tråden din, men det selges jo brukte akvarier da, som ikke er så dyre, kanskje det er et alternativ? 60 liter f.eks - ikke så veldig stort men likevel mye mer du kan ha i.

Hvis du beholder den lille vannbeholderen, greit ord egentlig - så finnes det mange vakre og fargerike snegler !! Det kan bli veldig pent altså med sand, grønne vakre planter, og snegler og reker med flotte farger. Sneglene er dessuten artige å kikke på, for de har sin spesielle snegleatferd, og de legger egg og får små sneglebarn.

Hva er foresten målene på en 17 liter? Har du link til bilde, eller bilde?

Jeg har allerede et akvarie på 93 L, men har ikke plass til å sette det opp på hybelen min. Det lille 17 liters karet mitt skulle egt kastes, men jeg tok det til meg og ga det en sjanse. Det fungerer jo helt fint, måtte bare kjøpe ny pumpe og varmekolbe. Har ikke målene på det, men det heter Aqua Box 2. Jeg har bestemt meg for å kjøpe reker og klovne killi.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap