- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tygging og vannbytte. (side 2)
Tygging og vannbytte. (side 2)
Postet 18.02.12 kl 18:55
Postet 18.02.12 kl 21:50
Postet 18.02.12 kl 23:26
Postet 18.02.12 kl 23:51
WakaMen hva gjør jeg med Problembarnet tro? :-/
Problemet er vel at det er malawi-ciklider du har, med malawi-instinkt. Det er jo derfor det stadig vekk blir anbefalt store kar til malawiene, spesielt mbunas. En meter langt bunnområde er et minimum, etter min erfaring med dem.
Ikke ment som kritikk til deg, men har man mbunas så vil det alltid bli knuffing og stress. Uansett kar-størrelse, og da er det viktig at taperne kan komme seg vekk.
Hanne nr 2 vil vel ikke bare stå under en stein døgnet rundt, men ha sin egen plass å styre på. Og hunner i nærheten av et territorium vil nesten alltid bli jaktet på. Det KAN jo være at det går å overtale dem
Malawiene er bevisst på hvor alle er i rangstigen også. Så hver gang ny fisk kommer oppi, eller noen blir tatt ut, så er det påen igjen med knuffing, markering og omrokeringer i rangen.
Det roer seg vanligvis etter et par dager. Så lenge ingen blir haleløs eller gnagd på mens de gjemmer seg så vil det nok gå bra. Mitt råd er at du lar de ordne seg selv en stund.
Det kan jo også være at det er en ung hanne i hunn-drakt du har satt inn nå til sjefen. Det har skjedd hos meg noen ganger, og det har ikke gått bra. De ble drept hvis jeg ikke flyttet dem.
Postet 19.02.12 kl 13:29
Endret: 19.02.12 kl 13:31
Hei og takk for svar! Skjønner at de bestandig kommer til å knuffe,men problemet er at den underlegne gamle hannen har halv hale og en av de nye "hunnene" har fått veldig fillete hale! Skal jeg bare la dem være la Lederhannen spise.....? :-/ Vurderer å sette han i d andre lille karet mitt,men der går viftereka mi som han nappet i,så d går heller ikke! Skal få større kar etterhvert......
Postet 19.02.12 kl 14:22
Waka
Dessverre, så vil nok ikke det sorte i finnene tre fram. Du har nok av en variant som mangler det svarte i finnene. Jeg har sett Tropehagen i Tromsø ofte har hatt denne varianten. Om dette er en naturlig variant, eller en oppdrettsvariant, vet jeg ikke, men jeg holder en knapp på det siste. Om varianten er avlet fram synes jeg det er synd, for det er jo kontrasten mellom det gule og svarte som "gjør" hele fisken i mine øyne.
Pål
Postet 23.02.12 kl 14:09
Postet 23.02.12 kl 15:59
Postet 25.02.12 kl 12:54