Ancistrus claro-yngel. (side 2)

Han har jo et rykte å leve opp til, frem til første egglegging har han jo bare flørtet og foralt røverhistorier til damene… Og nå tok de han endelig på ordet om at han var en ordentlig manne-mann…

Men det skal han ha, han får jobben gjort!
Hehe, litt av en rundbrenner,ja Men han tar ansvar nå :p
Jeg fant litt relevant informasjon om Ancistrus claro på scotcat.com. Det var ikke overraskende å lese at en av favorittstillingene er å henge under flate steiner
Gratulere med nok eit flott oppdrett
Takk, Svein Inge

Jeg har ikke før fått tatt ut yngel fra hulen, så er hannen på`n igjen! For 6 dager siden tømte jeg hulen for yngel, og i går oppdaget jeg nye egg. Foreløpig har jeg god plass til yngelen, og denne arten blir heller ikke så stor at den krever de helt store karene.


[External Image]


[External Image]
Gratulerer med enda ett flott oppdrett Janne ! Dette er en flott Ancistrus som er svært skjelden i handelen, Ole har lett etter fisken i mange år og har en ensom en han har tatt vare på i 5? år nå.

Vi vil gjærne ha ett gjeng ungfisk fra deg når de er klare.

Mvh Elisabeth
Takk, Elisabeth
Ja, den er nok ikke helt vanlig, men jeg håper jo å forandre på det etterhvert ;p

Klart hannen til Ole skal få koselig selskap, men de må vokse litt først. Denne lille arten vokser også etter størrelsen sent, og da tror jeg man kan avvike størrelseskravene endel angående flytting.
I dag tømte jeg hulen for nok et A. claro kull. Overraskelsen var i hulen ved siden av; L270-yngel For lenge siden solgte jeg leksgruppa og beholdt kun noen få ungfisker. Disse går i samme kar som A. claro, og jeg hadde nesten helt glemt dem.

9 yngel går nå til oppfôring i samme boks som A. claro-yngelen. Det er ikke lett å se forskjell på dem, men jeg vet L270-yngelen hadde størst plommesekk.

[External Image]


[External Image]

Nå er det lettere å se forskjell på yngelen. De største og mørkeste er L270.

[External Image]
Artig å følge med på denne tråden Det er ingen fare for kryssing her regner jeg med?
Takk, for det Andreas
Nei, Hypancistrus kan ikke krysses med Ancistrus, så dette går veldig bra.

For øvrig ligger hannen på nye egg igjen, og det blir spennende å se hvor mange det blir denne gangen. Yngelen blir fôret opp i en 160 liter, og det begynner å bli mange der nå Arten er seintvoksende til Ancistrus å være, men den skal jo heller ikke bli så stor. De største begynner nå å nærme seg 3 cm, og de er snart salgsklare.
Du skal ikke tilfeldigvis innover mot Oslo området og kunne tatt med litt yngel?
Sorry to post in English here but I don't speak Norvegian. I live in the Netherlands.

I bought three of these fish in Juli this year from the only shop that occasionally imports them from Germany. When I got them they were about 28mm.
[External Image]
=-

Since two were noticeably broader than the third I was hoping I had both sexes.


At first I kept them in a 60cm tank with gravel, wood and a lot of plants. Growth was quite slow but at the end of august the biggest fish started to show bristles.

[External Image]

Late october I transfered the fish to a new tank, an 80cm 125 liter with sand, leaf litter and a fair bit of wood. I also included two caves in the tank design.

Since I transfered the fish I've seen the biggest grow quite a bit and I've seen the incredible range of colours these fish can show.

[External Image]

These two spent quite a bit of time together. The light coloured one seems to be the male, the other might be a male. Number 3 with the wavy lines on the nose spends time on the other end of the tank.

[External Image]

I really do hope I can get these lovely fish to breed but I'm afraid I may have three males.
Hi, Jeroen

It is very nice of You to visit AF and my A. claro-thread. Your pictures of this beautiful species are very good. Hopefully You have both sexes, but time will show.
My youngsters also show some differences in colouration, but the spawning group shows the same colour.

I have many juveniles, but it will probably be a challenge to get some of them over to You in Netherland, but nothing is impossible if "necessary"
Morsomt at det yngles i oppvekstkaret
Nå ligger F1 på egg, så da er det bare å håpe på F2. Jeg har vært klar over at det var noen "store" der, men regnet ikke med at de var blitt kjønnsmodne.
Hvor små/store er disse nye som har begynt å leke hos deg nå? Venter utålmodig på at mine skal føle at tiden er inne. Det er jo snart to år siden jeg kjøpte dem av deg så burde jo være kjønnsmoden selv om de er "kortvokst"... Det kjekke er iallfall at de er veldig aktiv og lite sky for tiden så da får jeg iallfall sett dem, første året lå de stort sett godt skjult.
Dine er helt sikkert store og kjønnsmodne blitt, Lars. De spiller deg nok bare et lite puss

Jeg er litt usikker på hvor store, og gamle, de er de som har fått yngel i oppdrettsskaret mitt. De ser ikke så store ut og jeg antar de kun er 5 - 6 cm. Gode kår i det karet, så det er tydelig at god tilgang på mat og hyppige vannbytter trigger lek. Men dette kan jo du alt om, Lars. Kanskje simulere regntid for å korte ned ventetiden?
Har jo god trening med regntid her i Bergen så det må jo kunne overføres til akvariene også.
Endelig
Da har tredje kullet klekket hos mine, denne gangen litt mer kontrollert enn de to første tidligere i sommer. 17 stk ble denne gang, så får vi se hvordan det går med oppveksten av dem. Har bestilt noen kilo tålmodighet som jeg venter på nå...

[External Image]
Slår til igjen...
Da er Claro gruppen på an igjen, denne gangen fjernet jeg eggene fra hulene for å klekke dem manuelt i en Ziss tumbler slik at jeg kan fotografere dem daglig for å dokumentere utviklingen med 24t mellomrom.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap