Flisby engelsk sjøsten 2-3 mm - testing og fakta - ph/kh (side 2)

Da er høy pH en saga blott. Rådasand med Tropica substrat ble lagt på fredag. PH er 7 og KH er 3. Ønsker meg litt høyere KH (4+ er best med CO2, litt mindre fare for krasj) så jeg har lagt inn litt knust kalkstein på toppen av filteret (Ellers burde jo en pose med den gamle grusen gjøre susen... ). Hvis jeg kan ende på KH 4 og pH 6,8-7 med CO2 så er jeg happy. Rubinteraene mine har våknet til liv og stimer rundt! Dette ser lovende ut!

Sjøsanden skal ha en ting: Den var vakrere en Rådasanden. Hvis jeg finner noen som kan gi meg en liter med litt grov rådasand som jeg kan legge på toppen så tenker jeg det blir bedre.
Svar fra flisby
Jeg sendte spørsmål til Flisby i Sverige:
Er dette et produkt dere selger til akvarie bruk? Hvis denne sanden er til akvariebruk så lurer jeg på følgende: Det er en høy andel av porøs sandsten i sanden. Kjenner dere til om denne kan være oljeforurenset? Dette kan den bli hvis den for eksempel er hentet på en strand. Vet dere hvor sanden kommer fra?

Og fikk svar:
Engelsk sjösten har sålts till akvarier i mer än 20 års tid i Skandinavien. Denna tas upp på en strand i södra England. Det kan finnas spår av kalk i blandningen som framförallt kommer från snäckor, men huvuddelen består av flinta.

Altså fra en strand i Sør-England. Da vil jeg anse at det er 100% sansynlig at grusen er petrokjemisk forurenset. Også er det jo ikke akkurat spor av kalk når 35% løser seg i saltsyre.

Nei nå må jeg legge dette bak meg! Slutt..
Farvel engelsk sjøsten
Da er den engelske sjøsteinen ute av mitt hus også. Nå er pH 7,5, dvs. identisk med springvannet, og ikke 8 som før. Grusen kan vel egne seg til å strø med ute på vinterstid, så jeg har likevel tatt vare på den
Fixus
Grusen kan vel egne seg til å strø med ute på vinterstid, så jeg har likevel tatt vare på den ;-)

Det er den desverre ikke. Jeg har prøvd. Den er alt for rund i kantene og bare ruller rundt oppå isen. Jeg tenker jeg blander min ned i beddene i hagen til sommeren

Lykke til med ny grus/sand! Hos meg er det bare solskinn. Driver å rekalibrerer mengden i DIY CO2 anlegget mitt til de nye stabile forholdene.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap