Tjernet (side 2)

Denne tråden må jeg følge litt med på trur jeg. God lesing og fantastiske bilder

Mvh. Are
Kan ellers melde at sverddragerungene vokser fint. Og Apistogramma viejita-ungene er snart store nok til å flytte hjemmefra.

Prøver å friste kampfiskene mine til å leke, men uten hell så langt. Hannen har visst gitt opp skumrede-byggingen etter flere forsøk på damebesøk (to forskjellige hunner) uten at det ble noen egg.
Der kom det endelig egg hos kampfiskene! Hannen fikk fart på redebyggingen igjen da jeg fylte på med flere flyteplanter og skrudde av luftboblene i det luftdrevne filteret. Hunnen hadde blitt skikkelig diger og rund nå. Jeg rakk ikke å fotografere leken før det var over, men jeg fikk sett alt sammen med egg og det hele. Første gang jeg ser kampfisker leke, ordenlig morsomt.

Bildet er fra et tidligere forsøk fra den samme hannens side.
Enig med Are, dette er en tråd jeg vil følge. Liker den litt nøkterne beskrivelsen av mange spennede hendelser
Dette liker jeg! Flotte bilder og meget godt beskrevet akvariehobby. Stå på, gleder meg til fortsettelsen.
Du verden, mange hyggelige meldinger!

Kampfisk-hannen min er visst ikke helt moden for å bli pappa - skumreiret har gått i oppløsning og eggene er borte. Men jeg har to runde og gode hunner til, så han skal snart få prøve seg på nytt!
Har lagt ut noen fisker for salg med annonse her på Akvaforum. Er dessverre opptatt på torsdag da Oslo Akvarieklubb arrangerer markedsdag - så da forsøker jeg heller her på forumet!
Nye fisker i hus!
Endelig fikk jeg tak i villform av vanlig platy (Xiphophorus maculatus) som jeg har sett etter en stund. Jeg har vært i kontakt med selgeren som bor i Haugesund-traktene siden før sommeren - nå skulle han heldigvis kjøre E18 til Oslo (og videre til Romerike for å delta på storauksjonen i Lillestrøm) samme dag som jeg var på besøk hos venner i Asker. Da passet det godt å treffes på Esso-stasjonen i Asker for å få overrakt fiskene...

Villplatyene varierer veldig i utseende etter hvor de kommer fra. Disse er fra et sted i delstaten Tabasco og er små og ganske søte synes jeg. De har noen enkle svarte tegninger og noen små metallicblå flekker på skulderen som glimter i lyset avhengig av vinkelen (synes på det ene bildet).

Bildene er bare tatt i farta og rutene er ikke helt fri for alger... Det synes nok også at fiskene fortsatt er litt stresset etter transporten. Men det virker som de kommer seg fint, en ladning levende dafnier forsvant i hvert fall på null komme svisj.

Kampfiskhannen har forresten damebesøk igjen. Dene gangen fikk hun veldig tydelig loddrett stripemønster slik kampfiskhunner skal ha når de er leksklare. Det har ikke blitt noe egg ennå, men det ser lovende ut.
Kampfiskegg
Gjør et nytt forsøk på å få kampfiskene til å formere seg - tidligere forsøk har havarert!

Mens jeg satt og hjemmekontorjobbet i dag var det full lek hos nyinnkjøpt blå kampfiskhann - jeg hadde utsikt til karet fra skrivebordet - og foreløpig ser det ut som han gjør jobben sin med å passe eggene.

Den flotte røde kampfiskhannen min begynner å bli litt mer lurvete i finnene på sine gamle dager, men nå stresser han fælt med å pusse på skumreiret og gjøre seg til for hunnen han har fått på besøk. Kanskje kommer det egg der også i morgen?

Spent på om jeg får til dette!
andreas-tjern

edit(bilde av ansistrus mor og barn på rosenkål)

For et herlig bilde av bebiser og mamma !!!! Ansistrusunger er så utrolig søte !!!

Det rare er at i dag kikket jeg på rosenkål i butikken, og spurte meg selv om jeg kunne bruke den til noe - er nemlig ikke så glad i rosenkål. HER ser jeg hva jeg kan bruke det til ! Koker du dem først?

Mine små, våger ikke komme ned og spise, holder seg på glass og planter. De fleste dør, men noen få er alltid å se.
Hei Sessan! Jeg bruker frossen rosenkål fra frysedisken i butikken. Den er kokt/forvellet før nedfrysing og jeg putter den bare en eller to i akvariet. Det er ikke så mye is at det kjøler ned vannet stort og jeg tror ikke det er noen fare for at ancistrusene rekker å gnage i seg noe som fortsatt er frossent. Generelt skal man jo være forsiktig med glupske (særlig større) fisker og frossent fôr så de ikke får frostskader. Tror nok du bør koke grønnsaker som kjøpes rå.
Kampfiskyngel!
Jadda, den blå kampfisk-hannen greier seg foreløpig bra som nybakt far! Nå har eggene blitt til yngel som henger pent under skumreiret, se bildene.

Den røde kampfisken, derimot, mislyktes igjen... Nok en gang ble det lek og masse egg - men han klarer visst ikke å stelle dem.
Nå er kampfisk-småtassene frittsvømmende. De er bittesmå og holder seg i overflaten. Rakk ikke å få fart på en infusorie-kultur raskt nok, så jeg "forer" dem rett og slett ved å henge opp en stor dott javamose så ynglene kommer bort til den mens de svømmer i overflaten. Fra oppdrett av tetraer etc tidligere har jeg inntrykk av at det er rikelig med snacks for ørsmå fiskeyngel i en stor klump med javamose. Er vel ikke mange dagene til de kan få nyklekket artemia.
Kampfisk-pappaen måtte ut i går - da begynte han å gå på jakt etter ungene... Går fint med de små ser det ut til.
Fikk tatt noen bedre bilder av de fine vill-playene mine. X. maculatus fra Tabasco i Mexico.
Har begynt å fôre opp artemia! Glimrende metode for å ha jevn tilgang på levendefôr av middels størrelse. Jeg hadde en normal ladning artemia-egg oppi et 28-liters akvarium med varmekolbe og bobler fra luftpumpe for sirkulasjonens skyld. Fôret dem med startfôr for artemia fra Hobby i starten, og fanget litt daglig med artemia-sil og ga til fiskene for at det ikke skulle bli for trangt når artemiaene vokste til. Da Hobby-flaska var tom gikk jeg over til vanlig tørrgjær til baking. Strør bare litt i akvariet når vannet har blitt klart igjen etter forrige fôring. Det fungerer utmerket. Nå bruker jeg en litt grovmasket akvariehåv så jeg bare får med de utvokste individene.

Og nå er jeg bortimot helt sikker på at artemiaene også yngler! Selv om jeg høster levendefôr fra akvariet nesten daglig fylles det stadig opp med nye individer, og jeg tror ikke lenger det kan skyldes forsinket klekking av de eggene jeg opprinnelige hadde oppi karet.

Så langt har kulturen krevd absolutt null stell, bortsett fra mating med gjær. Fiskene virker veldig fornøyd med stadig tilskudd av levende fôr i passende størrelse!

Ellers kan jeg melde at Tabasco-platyene er trege med å yngle, det er to yngel som har tittet fram fra javamosen en stund, men ellers går de tre hunnene der med store mager og holder igjen, ser det nesten ut som...

Kampfiskyngelen klarer seg fint ser det ut som, vokser sakte men sikkert. Og jeg har en stor flokk ungdommer av de grønne sverddragerne fra Oaxaca, Mexico. Snart har jeg nok en masse sverddragere til salgs!
Hei.
Hvordan går det med artemia tanken din? Formerer de seg fortsatt?
Lurer litt på hvilken temp. du har og saliniteten i vannet? Bruker du noen form for filter? Rekefilter?

Mange spørsmålstegn her.hehe... men fungerer det blir det likt oppsett her

Mvh.Are.
Tilfeldig bekjentskap
© Gard Erik
Reklame for plussmedlemskap