Innkjøring med salmiakk (side 2)

Hyggelig at noen følger med og finner det interessant

Kan absolutt anbefale denne formen for innkjøring

Nå er jeg ikke i mål enda da, og algeutbruddet har nok ikke nådd toppen, men så langt har det vært etter oppskrift!!

No2 er ikke på vei ned enda. Undrer på hvor langt unna jeg er?!?!

Kveldens måling:

Temp 27 grader
Ph 7,5
Nh4 mindre enn 0,05
no2 over 1

5 ml salmi tilsatt igjen etter måling

Bga øker stadig. Kun i områder uten beplantning. I hjørnet hvor alle plantene står er det ingenting. Det pipler nå oksygenbobler fra algene som dekker rota

Noen tips til endring? Eller er det bare til å forsette?
I 450-literen hadde jeg noen gjenstridige flekker med BGA etter å ha surret med utblåset, de tapetserte jeg med Catappablader. Det kan påvirke pH, så jeg hadde kanskje som 530 foreslo bare sugd opp det jeg så (de er fosforsamlere mener jeg å huske, ingen grunn til å la dem ligge der og lage krøll selv om de dukker opp igjen), og så heller tatt et alvorlig oppgjør med det du måtte ha igjen av alger før du setter inn fisk. Lettere å hamle opp med dem når ting begynner å balansere seg!
Fortsatt ikke nedgang på no2, dvs i allefall over 1 enda..
Begynner å bli utolmodig satser på at jeg får no2 ned snart. Lurer på å heve temperaturen noe. De siste dagers målinger:

15/2 - temp 27, ph 7,5, nh4 mindre enn 0,05, no2 over 1
15/2 - 5 ml salmi tilsatt
16/2 - temp 27, ph 7,5, nh4 ikke målt, no2 over 1
16/2 - 5 ml salmi tilsatt
17/2 - temp 28, ph 7,5, nh4 mindre enn 0,05, no2 over 1
17/2 - 5 ml salmi tilsatt

Algene øker noe, men kun bga foreløpig. Har fjernet noe av dette i sanden, og det er ikke kommet igjen. Flere planter misstrives tydelig.

Altså ønsketegning at det tidligere såg ut som at no2 var på vei ned. Basert på de andre " innkjøring med salmi" jeg har lest her, er min nedgang av no2 sent ute slik jeg kan lese det. Dette varierer kanskje en del, og det må vel nærme seg målet nå!?!?!

Smør deg med tålmodighet. Den første posten i tråden din forteller at det er 13 dagr siden du begynte innkjøring med Salmi. NO2 toppen er nær, ofte etter ca 14 dager. Det er også vanskelig å tolke NO2 når du er over skalaens høyeste punkt. Du kan jo ha hatt 3! mens den nå er 1,5, for eksempel.

Temperatur rundt 27 - 28 er bra og pH er også fin. Ikke la NH3(4 synke for mye, de bakteriene som oksiderer ammoniakk må ha mat!

Dette går bra.
Takker for svar og oppmuntring
Venter i spenning
Hos meg er det fortsatt venting på å kunne sette inn fisk, og ikke minst å få byttet vann.
Karet er nå fullt av alger. Kan nå ikke se bakgrunnen gjennom uklart vann.

Tilsetter 5ml salmi hver kveld.

Målingene er like. Nh4 mindre enn 0,05 - no2 over 1

Ph er nokså stabil rundt 7,0. To ganger de siste 3 ukene har jeg justert ph med natron.

Kveldens målinger:

Temp 28
Ph 7,0
Nh4 mindre enn 0,05
No2 over 1
No3 90
Ammoniakken du tilsetter hver dag, blir åpenbart brutt ned i øpet av 24 timer siden du måler 0,05 i NH3/4. Med 1,0 i NO2, er også de bakteriene som bryter ned nitritt på god vei. Det er nå 19 dager siden du startet, altså knappe tre uker. Jeg vil tro at du kan være i mål i slutten av neste uke. Når det skjer at nitritten blir borte, skjer det ofte helt plutselig.
Hvid du vil, kan du ta et vannbytte for å senke nitrat, men husk å etterfylle Salmi for å erstatte det som blir borte, eventuelt skift vann rett før du heller i Salmi. Kan bidra til å redusere økningen i alger.
Ammoniakken du tilsetter hver dag, blir åpenbart brutt ned i løpet av 24 timer siden du måler 0,05 i NH3/4. Med 1,0 i NO2, er også de bakteriene som bryter ned nitritt på god vei. Det er nå 19 dager siden du startet, altså knappe tre uker. Jeg vil tro at du kan være i mål i slutten av neste uke. Når det skjer at nitritten blir borte, skjer det ofte helt plutselig.
Hvid du vil, kan du ta et vannbytte for å senke nitrat, men husk å etterfylle Salmi for å erstatte det som blir borte, eventuelt skift vann rett før du heller i Salmi. Kan bidra til å redusere økningen i alger.
Det var i går akkurat 3 uker siden oppstart ja, så håper målet nærmer seg
Jeg tror da at jeg kjører et godt vann bytte i løpet av dagen. Var litt redd at det ville ødelegge prosessen, men ved å tilsette salmi direkte etterpå burde det vel gå bra. Noen formening om mengde vann som kan byttes? Blir det for mye å ta 3/4, eller betyr det ikke noe??
Antagelig ikke, men du kan jo dele det i to, en del pr dag.

Ettersom nedbrytingen av ammoniakk til nitritt er i så god gjenge, bør det gå bra når du erstatter tapt ammoniakk med en gang. Da vil det ikke bli noen mangel på nitrit for de bakteriene som ernærer seg av nettopp det.
Da ble ca 40-50% av vannet byttet i formiddag, så nå kan i det minste bakgrunnen skimtes igjen. 4ml salmi ble tilsatt rett etter vannbytte.

Kveldens vanntester viser:

Kl 1930
Temp 27,5
Ph 7,5
Nh4 0,5
No2 over 1
No3 60
Po4 mindre enn 0,02
Fe mindre enn 0,02

Etter måling ble nye 4,5 ml salmi tilsatt, i tillegg til flytende plantenæring. Er såvidt i gang med dette. 5ml floreal, 5 ml ferreal.

Da håper og tror jeg at jeg nærmer meg slutten. Kveldens måling viser mye mindre no2. Veldig lyse rosa. Nå tok jeg riktignok et stort vannbytte i går, men tilsatte 5 ml salmi rett etter.

Hvor mange dager bør jeg måle 0 nh4 og 0 no2 før jeg er i mål? Et par dager?

Bør jeg så fortsette med 5ml til jeg er klar til å sette inn fisk, eller går jeg ned til 2-3ml?

Ift siste vannbytte før fisk settes inn, lurer jeg også litt på grunnen til å mellomlagre vann? Er dette hovedsakelig for å få luftet ut gasser av vannet, eller for å få riktig temp? Kan jeg tilsette temperert vann direkte fra springen si lørdag formiddag, og tilsette fisk på ettermiddagen? (har ikke varmtvannsbereder)

I sist uke var jeg litt sløv med å ta komplette vannprøver, og tok kun no2. Det viste seg da etter noen dager at ph hadde gått ned til 6. Forsinket kanskje prosessen litt. Jeg ser alikevel at de fleste som skriver her om innkjøring med salmiakk kommer i mål mye raskere. Kanskje jeg burde tilsatt salmi 2 ganger i døgnet?

Algene ser ut til å være under kontroll. Kommer ikke så mye mer. Eneste er sveve alger, men satser på at de også forsvinner med noen vannbytter...
Jeg synes dette har gått riktig fint. Om du måler 0 i både ammoniakk og nitritt 24 timer etter at du satte til 5 ml Salmi, er det tilstrekkelig. Da kan du ta et stort vannbytte (for å redusere mengden nitrat) og sette inn fisk.

Kjør gjerne med samme dose Salmi helt til dagen før du kjøper fisk. En dose pr dag bør nok holde.

Mellomlagring av vann er dels for å lufte ut eventuell klor, dels for å lufte ut overmetning av gasser og endelig også for å temperere vannet. Om du ikke kan vente lenge nok til at vannet får rett temperatur, kan du fylle bøttene nesten opp og så toppe opp med kokende vann fra en kjele.
Hadde håpet å kunne rapportere at jeg var i mål nå, men det kan jeg ikke...
Ser på timeren til lyset at det ser ut til at jeg kan ha hatt et strømbrudd her i sist uke på mellom en til to timer. Kan dette forsinke noe? Jeg trodde når jeg startet at innkjøringen skulle være ferdig i løpet av 10-30 dager, drfor har jeg vært noe utolmodig. Nå har det vel gått akkurat 5 uker. Og det er vel nokså normalt har jeg funnet ut.

Har fått noe utslag på nh4-testen og igjen.

Satte inn lufte steinen igjen i dag, og kuttet varmekablene igjen. Har vært på siste uke. Luftesten ute siden sist helg. Algene minker, så det er positivt

Kveldens målinger:
Temp 31
Nh4 0,5
No2 0,8
No3 50-60
Ph 7,0-7,2

Hva kan være grunnen til at jeg får utslag på nh4 igjen? 5 ml salmi tilsatt hver eneste kveld siden oppstart.

Kveldens målinger:

Temp 28 grader
Ph 7,0
Nh4 0,6-0,8
No2 0,8

5ml salmi tilsatt for 24 timer siden..
5 nye ml salmi tilsatt nå
Begynner å bli litt redd for at prossessen kan ha blitt ødelagt. Som jeg skrev for noen innlegg siden hadde jeg nok et stømbrudd. En elektrikker var innom og gjorde en jobb på dagtid når ingen var hjemme. Strømmen kan ha vært borte 1-1,5 time.

No2 er synkene. De siste tre dagene har jeg målt 0,8 - 0,6 og 0,4 i kveld.

Nh4 derimot ser ut til å være stigende igjen. 0,8 målt de siste dagene. Også i dag, kanskje mer.

Er dette normalt? Tilsetter fortsatt 5 ml salmi hver kveld. Temp er stabil på ca 28 grader og ph stabil på 7,5

530: håper du har noen siste råd og komme med i det som jeg håper er innspurten.... Er det bare og kjøre på, og satse på at nh4 faller igjen???

Ellers kommer det ikke mer bga. Det som er på røtter og planter visner. Plantene har begynt og vokse. Mindre svevealger. Ingenting av trådalger.

Ellers takk for alle råd og tilbakemeldinger

Jeg har hatt filteret avslått i opptil 14 timer uten at det har skjedd noe annet enn at jeg spylte filteret, dvs. lot et par bøtter vann renne gjennom filteret og ut slik at jeg fikk ut det grumset og de døde bakteriene som hadde dannetseg. Ellers var alt ok og ikke utslag på ammoniakk eller nitritt. Dette var et AM Top 3338 filter i et 530 liters kar. Et par timer uten sirkulasjon på et bøttefilter bør ikke bety noe.
Fortsett bare. Du setter til 5 ml Salmi i døgnet og det skulle gitt mye høyere NH4 hvis filteret ikke hadde hatt noen effekt. Altså brytes ammoniakk ned. NO2 holder seg relativt stabil, og det betyr også at nitritt brytes ned, ellers hadde denne steget ettersom ammoniakken brytes nned. Nitrat er oppe i 40 og det viser også at de to foregående trinnene i prosessen virker. Jeg tenker at du snart er i mål. Da dette skjedde for meg, trodde jeg også at det var stoppet opp, men plutselig målte jeg null på NH4 og NO2.
Det var betryggende og høre tusen takk for svar!!
Da fortsetter jeg som før
Nå er nitritten nesten borte. Målte mellom 0,05 og 0,1 i går.
Får derimot fortsatt stort utslag på nh4. Mellom 3-5. Har hatt det i halvannen uke nå..
Sjekket filteret for et par dager siden. Det var ikke noen større "partikler" der... Gjennomstrømningen er også god. Tok en god slamsuging også. Det hadde samlet seg opp store mengder slam. Visne planter og alger. Håper det hjelper. Byttet også 50 % av vannet også.
Ferdig innkjørt :)
Da er det på tide å avslutte denne tråden.
Akvarie ble omsider innkjørt og fisk ble satt inn 29/31 mars.

Jeg tror prosessen gikk litt i stå her med tanke på nh4 som ikke forsvant. Tilsatte noe fiskefor et par dager, og da gikk nh4 nivået rett ned.

Mulig det bare var tilfeldig, men kom uansett i mål det er det viktigste!

Har målt null av både no2 og nh4. Har også målt to dager etter innsetting. Ca 50 fisk satt inn. Får ingen utslag. No3 på ca 10

Oppsummert tok dette mye lengre tid enn jeg hadde trodd, men tror jeg vil ha igjen for tolmodigheten som jeg har hatt, selv om jeg har ventet lenge

Takk til de som har kommet med innspill på vegen!

Tilfeldig bekjentskap
© Sunniva Svenungsen
Reklame for plussmedlemskap