[QUOTE=Oppdretteren . Jeg anbefaler å kjøpe fisk fra lokale oppdrettere med god genetisk variasjon, da pleier alt å gå greit.
Selv om fenotypen er lik så er som regel genotypen av guppyer i dyreforretninger svært variable som implisitt sier at man har brukt svart mange fargevarianter og som borger for lite innavel men antakeligvis en del linjeavel.
Mange oppdrettere forsøker over tid å få en homozygot dominant gen, da får man en gjennomført avelsfisk som gir den samme feks. farge hele tiden. Til dette avelsarbeid må man bruke en stor grad av innavel og linjeavel for å få dette til som er en oppdretter's store problem da man har vesentlig mindre valgmuligeheter innen avelsdyr enn når man avler "bastarder" (dyreforretnings guppyer
Men det var kanskje det du mente. Min forklaring er svært forenklet.
Min erfaring er fra 3 år med selektiv avel på Bettaer som ikke skiller seg ut fra avel på Guppyer.
Så jeg er desverre ikke helt enig med ditt utsagn
Kanskje litt mye generalisering vedr. dyreforretningenes filtersystem, da jeg drev forretning hadde jeg isolerte filtere til hvert kar, og som en digresjon, så dårlig er vel ikke fisk fra dyreforretninger
Svein