Spørsmål fra forfatter (side 2)

Trådstarter stiller en rekke med relevante og kurante spørsmål, som stilles i en ydmyk tone rettet til oss akvarister som i hans øyne er "akvariumseksperter"

Hva i allverden må denne forfatteren tro om oss, etter å ha lest denne tråden?

Hør bare:

Han får tips om å lese seg opp om ting han skal skrive om.

Opplæring i å stave.

Tips om å bruke denne tråden som inspirasjonskilde, da den er full av dramatikk.

Småkrangling og ukvemsord slik at moderator må inn å rydde opp.

Jo romanforfatteren er nok mektig "imponert" over akvariumsekspertenes evne til å belære....

Synest tråden er et godt eksempel på at selv de enkleste og ærligste spørsmål kan forvrenges til det negative.

Heldigvis kom det jo også inn positive og informative innlegg, som han forhåpentligvis kan gjøre seg nytte av. Håper det er disse han kommer til å huske, etter sin deby på AF.

Lykke til med romanen!

- Tore -
Er så inderlig enig med deg, Tore. Jeg er riktignok helt fersk her på forumet, men dette var flaut. Kanskje den stakkars forfatteren bør ta seg en tur inn på http://nettakvariet.no/ i stedet. Mulig han kan få litt mer saklig informasjon der.
Haha, Tore, så enig.

Kanskje vi kan stille mot-spørsmål til forfatter, slik at det er enklere å svare?
For eks, skal det være en fersk akvarist som har fiskene, eller en dreven person? Er det en fisk bare spiser småfisk hele tidne, eller skal det være sånn at ... under visse omstendigheter så blir det bare mindre og mindre fisk i akvariet? Er det satt noe størrelse på karet? Sikkert lettere å komme på "gode" løsninger til rovfisk og småfisk som passer, om man vet hva som er ideen bak (uten å avsløre for mye om boken vil jeg tro, haha!)

For eks en kinesisk algespiser virker jo uskyldig i starten men noen av disse, (de fleste) er ganske bryske når de blir eldre og kan finne på å skal "gnage" på noen typer fisk (litt større vil jeg tro) - husker ikke helt alt dette, har vel fortrengt det, hehe - men er nok noen her som kan forklare det litt dypere om det skulle være av interesse. Men det er vel gjerne litt store fisk den kan angripe.
På mange måter så er dette ett helt normalt standard akvarie som 9 av 10 har da de får sitt første og kanskje sitt eneste akvarium. eneste fisken jeg savna der var vel en
slørhale? hadde den vært med så hadde det vært A4

Vi som leser og skriver på akvaforum er nok ikke helt representative for den alminelige akvaristen som vil ha ett prydmøbel med fine farger, planter og for dem eksotiske fisker fra andre deler av verden.

de aller fleste av de jeg leser om her har jo allerde flere akvarier og ønsker seg flere. Tror nok brorparten av de som skaffer seg ett akvarium er sånne som forfatteren skildrer egentlig.


Lykke til med boken!
Eivind Evjemo
Angels Skalara

Pterophyllum scalare. Populærnavn: scalare, men også "Akvariets konge".


Eivind Evjemo
Dvergbotia

Yasuhikotakia sidthimunki.


Eivind Evjemo
fredelig Kampfisk

Betta imbellis kalles oftest "Fredelig kampfisk".


Eivind Evjemo
stripet Sjokolademalle

Platydoras costatus.


Kombinasjonen er mulig, men dårlig.


Dersom vi tar utgangspunkt i et vanlig standardkar på 160-liter (100x40x40), og akvaristen er en nybegynner med typiske "nybegynnerfisker" (altså arter som er svært vanlige i handelen):

- 3-4 stk. scalare
- 3-4 perlegurami (Trichogaster leerii)
- 6-10 sterbai (Corydoras sterbai)
- 2-3 Ancistrus. For eksempel Ancistrus triradiatus
- 10-15 neontetra (Paracheirodon innesi) eller samme antall av den finere kardinaltetra (Paracheirodon axelrodi)


Eivind Evjemo
hva er en vanlig rovdyrs-art som gjerne begynner å forsyne seg av andre kamerater i vannet?

Arten som er naturlig for meg å tenke på er sølvhai (Balantiocheilos melanopterus). Det er dessverre en altfor vanlig fisk i handelen, som mange nybegynnere faller for. En nydelig fisk, men etterhvert vil i hvert fall tetraene være snop.

Mer spennende fiskesammensetning kan selvsagt komponeres, men eg forstår deg slik at det ikke er hensikten.?
Skalare er ihvertfall en fisk som kan ta og forsyne seg av andre fisker, spesielt små stimfisker som f.eks neontetra og kardinaltetra :P Her er mitt forslag:
4-5 scalare
15 neontetra
1 ancistrus sp. oppdrettsvariant

Da vil jo såklart scalaren mest sannsynlig etterhvert begynne å spise noen av neontetraene, men du spurte jo etter en fisk som gjerne forsyner seg av andre fisker. Men det spørs såklart om du skriver om en nybegynner eller en erfaren akvarist, for en erfaren akvarist ville nok valgt en annen kombinasjon :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap