Får strøm i fingeren av reflektoren? (side 2)

Det er vel ikke jordet støpsel på noe som helst på Juwel-akvarier? I så fall er jo jordingen i stikkontakten helt uvesentlig. Tipper det er riktig som Juwel sier, at det blir indusert noe spenning til reflektorene.
Funksjonen som gjør at det piper når du holder spissene inntil hverandre måler motstanden (ohm). Du må ikke finne på å bruke denne på kretser med spenning, noe som du fant ut selv iom. at sikringen gikk. Dette kan være farlig både for multimeter og deg selv.

Jeg er ikke elektriker, men har forstått det slik at en av måtene man kan oppdage jordfeil på er å måle spenning mellom fasene og jord, eventuelt fra jord i kontaktene til en garantert jordet gjenstand (vannrør e.l.). En alvorlig jordfeil kan gi lavere fasespenning. Du kan også forsøke å måle spenning mellom reflektor og jord i kontakten. Generelt sett ville jeg anbefalt deg å være forsiktig med å måle direkte på fasene i stikkontakten hvis du ikke vet helt hva du driver med.

Det som Juwel antyder og som kan høres sannsynlig ut er at det induseres en spenning i reflektoren fra lysrøret. Strøm gjennom lysrøret setter opp et magnetfelt som induserer spenning i reflektoren, dette er helt normalt og er den samme effekten som f.eks. benyttes i transformatorer. Gitt at det ikke er en jordfeil kan det godt være at spenningen som induseres i reflektoren er ganske høy, men som du observerte er det helt minimalt med strøm (som du observerte sank spenningen øyeblikkelig når du "jordet" reflektoren ved å foreta målinger mellom reflektor og hånd).

Å sammenlikne dette med en kondensator blir litt feil, fenomenet kalles elektromagnetisk induksjon og er beskrevet her: http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_induksjon
Gitt at det ikke er en reell jordfeil her vil dette være harmløst, men jeg ville nok fått kvalifisert personell til å utelukke dette. Jordfeil i forbindelse med vann kan være veldig farlig.
Det er t5 på det gamle akvariumet også, eneste forskjell er lengden på røra og reflektorene og at det står uten vann
Ser nå at jeg har ikke vært helt våken når jeg svarte her. Det er ikke jording i juwel armaturet nei så det er ikke et tema der. Jeg klusset nok til dette med å tenke på mitt problem der det er nok å være borti vannet. Her spiller det ingen rolle om reflektorer eller for den slags skyld at armaturet er koblet til.

Det skal dog sies at jeg aldri kjente noe støt da jeg bodde i en leid leilighet, problemet oppstod når jeg flyttet inn i huset. Men så har jeg jo en del annet utstyr som er jordet som da er koblet til et jordet uttak der jordingen ikke er koblet til inni.
Hva med å jorde armaturet?
Nettopp
Funksjonen som gjør at det piper når du holder spissene inntil hverandre måler motstanden (ohm). Du må ikke finne på å bruke denne på kretser med spenning, noe som du fant ut selv iom. at sikringen gikk. Dette kan være farlig både for multimeter og deg selv.

En vil ikke kunne finne en jordfeil med ohmmeter (som nevnt over), så sant det ikke er en direkte kortsluttning mellom fase og jord. Normalt må det litt spenning til for å få overslag (at det skal begyne å lede/jordfeil). For kontroll av jordfeil brukes det en prøve spenning på 500V DC i motsetning til ohmmeterets 1-2V.

Nettopp
har forstått det slik at en av måtene man kan oppdage jordfeil på er å måle spenning mellom fasene og jord, eventuelt fra jord i kontaktene til en garantert jordet gjenstand (vannrør e.l.). En alvorlig jordfeil kan gi lavere fasespenning.

Det kan gi en indikasjon på jordfeil men det er ikke, så enkelt. Det kommer litt ann på hvilket nettsystem en har i det området man er i. I det ene systemet som blir brukt mere og mere (TN-C-S). vil man i en vanlig stikkontakt måle 230V mellom den ene fasen og jord, og 0V mellom den andre fasen og Jord. Det har har med at Traforens Nullpunkt er jordet og og ført frem til forbruker hvor den blir splittet opp i en N-leder og en Jordleder (PE). Traforen leverer 400V som er høyere en det vi har i veggen. Vi får da 230V ved å henteut spenningen mellom N-leder og Fasene.

En annen ting er at en kan måle riktig spenning mellom fase og jord. selv om det er brudd i jordingen (flyttende jord). Som nevnt i en tidligere post her.

Det er ikke lengre garantert at vann og avløps rør er skikkelig jordet lengre. når det blir benyttet mere og mere plastrør. Innnom hus og uten for huset.

Nettopp
Du kan også forsøke å måle spenning mellom reflektor og jord i kontakten. Generelt sett ville jeg anbefalt deg å være forsiktig med å måle direkte på fasene i stikkontakten hvis du ikke vet helt hva du driver med.

Enig.

Nettopp
Gitt at det ikke er en reell jordfeil her vil dette være harmløst, men jeg ville nok fått kvalifisert personell til å utelukke dette. Jordfeil i forbindelse med vann kan være veldig farlig.

Absolutt enig med å få det kontrollert av en fag-person.

(eventuelle skivefeil kan skylles katt på tastaturet)
Tusen takk for mange flotte svar!

Må prøve å teste med multimeteret til jord i morgen.
Er nok best som dere skriver å få en elektriker til å se på det for å være helt på den sikre siden.
Jeg får også "stikk" av reflektoren. Et Juwelkar med nå t5-rør og de gamle t8-reflektorene. Det har egentlig aldri bekymret meg, annet enn at det har vært litt irriterende, men det burde det kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap