Nybegynner og salmiakk (side 2)

Rotenon
Dagens måling nh4.0,05 ph.7,4 no2.7 no3.10mg/l temp 28,4 Vet ikke helt hva jeg kan forvente å ha i no3 men den er ikke høyere enn den var i går, tilsetter5ml salmi bare for å holde prosessen i gang og venter til no3 stiger.


Føler meg usikker på hva som skjer her nå, testet nh4.0,05 no3.0+ hva nå? føler meg usikker på dette med no3. Noen råd å komme med?
Det er 19 dager siden jeg startet innkjøring med salmiakk, dagens måling.

ph.7,4
nh4.0,05
no2.7
no3.0+
temp.28,8

Har tilsatt 5 ml salmi hver dag, venter på en økning av no3
om ingen har noen inspill får jeg vel slå meg til ro å vente på en reaksjon.
Du burde ha sett økning i NO3 nå. 5 ml salmi brytes ned hvert døgn til NO2. Den ser imidlertid ut til å holde seg stabil på 7. Jeg går ut fra at det er 7 du mener, det blir litt uklart for meg med punktum mellom NO2 og målt verdi. Slik jeg tolker det er det NO2 7.

I enkelte tilfelle kan prosessen reverseres slik at NO3 går tilbake til NO2. Det er særlig tilfelle ved manglende oksygen. Linda W. opplevde dette da hun skulle kjøre inn flere blåsvampfiltre i ett kar på 80 liter. Det kan hende at det blir for stor belastning på filteret. Prosessen krever oksygen. Har du god bevegelse i overflaten?

Ellers ville jeg fortsatt vært tålmodig, det kan skje brått når det skjer.

Du har rett no2er på 7, oksygen tror jeg er bra, jeg har satt inn en luftesten og har god bevegelse i vannflata, så da får jeg avente no3. Det er fint du gidder å følge med meg , er litt tryggere lisom. Jeg synes det er ganske spennende å følge med på denne prosessen.
Det er i dag 3 uker siden jeg startet innkjøring med salmiakk.
Dagens måling.
ph: 7,4
no2:7
no3:0
nh4:0,05
Temp:28,4
Det er ingen forandring siden forige måling, mer tålmodighet og 5ml salmi!
Nå lurer jeg på om hele prosessen har stoppet opp,
det er 24 dager siden jeg startet opp og ingen no3, alt ser så bra ut men...?
Ha is imagen, ingenting har stoppa opp
Grunnen til at du ikkje har nitrat enno, er at filteret blir innkjørt i to faser.
Ein fase der bakteriane som gjer ammoniakk om til nitrit. Dette tar som regel litt over to veker. Herfra går nitriten rett til værs og blir der. Hvis du måler om 6-7 dager frå idag, vil du sjå at nitriten begynner å stupe. 35-40 døgn etter oppstart vil du sjå at nitriten er 0,0, og at den har blitt omdanna til nitrat.

Mvh Kjartan
Fint å høre...da blir det kald mage noen dager!
ENDELIG!! I dag fikk jeg endelig utslag på no3 testen
det har jeg ventet på i en evighet.
Dagens målinger.
no3 75mg/l
no2 0,5mg/l
ph 6,8
temp 28,7
nh4 0,6mg/l
Tilsatte en ss med natron,
i morges hadde jeg i 5ml salmi, den er nesten borte nå så det ser ut til at filteret tar unna 10ml salmi i døgnet, så da blir spørsmålet skal jeg tilsette 10ml salmi i døgnet
eller så mye at nh4 testen ligger på 5 etter tilsatt dose?
Hvis du skal bruke alle fem filterne i denne 140 literen, tyder det på et ønske om temmelig høy biologisk belastning. Allikevel tror jeg ikke du kommer til å være i nærheten av en belastning tilsvarende 10 ml Salmi pr døgn. Under den forutsetning ville jeg fortsatt med 10 ml.

Antar at du snart er i mål nå. Med start 19.2. og 22.3. idag vil det si temmelig nøyaktig en måned (februar er lit kortere, selv med skuddår!) fram til nå. Tre fire dager til kanskje?
Det er filtere som skal gå i 3 kar med Discus en 375 l og 2 på 150
Det blir 5 små Discus i hver av de 150 l karene som skal fores opp før de skal over i ett kar på 600 l så blir det ett lekspar i 375 l
Da fortsetter jeg med 10ml salmi i døgnet,
kan jeg bruke så stor dose helt frem til jeg skal sette inn fisk?

10 ml er rikelig for 2x5 små discus og ett lekspar hvis de skulle gå i samme kar. Nå skal du spre filterne på tre kar og det er jo ikke sikkert at alle fem filterne har bygget opp like stor bakteriestamme. Jeg ville kanskje økt dosen med 3 - 4 ml for å være på den sikre siden. Det tar ikke lang tid å øke bakteriemengden til å klare dette nå som du allerede bryter ned 10 ml i døgnet.

Bruk samme dose helt til du setter i fisk, ellers vil bakteriemengden tilpasse seg den nye, lavere belastningen (eller næringstilgangen om du vil).

Du vil vel ha nytt friskt vann i de karene som ikke er innkjørt og da er jo nitrat ikke noe tema.
Da øker jeg dosen litt. Jeg vil takke deg for råd og veiledning under denne prosessen,
det er litt betryggende og ha noen som følger med på hva enn gjør,
så tusen takk for hjelpen!!
Takk. Hyggelig å være til nytte

Lykke til videre.
Da er jeg i havn, tilsetter 14ml i døgnet og målingene viser
NH4=0,05
NO2=0
Da er det bare å plassere pumpene i karene de skal stå i og holde prosessen igang
med salmi til Diskusen ankommer. Vil justere ned salmi mengden pr døgn til jeg måler null og ligge på den mengden.
Da har jeg satt amtop pumpa i 375l får ikke utslag på no3 bare på no2 og nh4 skulle vel hatt utslag på no3 hvis pumpa er innkjørt???????
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap