Snegle? trenger hjelp,-fort!? (side 2)

De formerer seg i en enorm hastighet, selv om man ikke overforer. Jeg ville heller tatt livet av pestsneglene og skaffet meg andre snegler om jeg skulle hatt snegler.
Det fyllstoffet som er pakket rundt plantenes røtter skal alltid renskes bort ! Dette løser seg opp i vann, og fiskene får det inn i gjellene når de puster. Dette er ikke bra.

Av med potter og vatt.

Bruker selv rennende lunkelt vann, og pirker forsiktig med en gaffel for å få bort mest mulig.
ja, det har jeg gjort. Må bli flinkere med sånne ting..
Sneglen derimot, er jeg litt redd for. Tanken på at de formerer seg fort(selv om det bare er en..) skremmer meg litt.. Noen sier at jeg skal la den være, andre sier at jeg burde fjerne den.. Det er ikke enkelt når man aldri har vært borte i slike situasjoner før.. Hvis jeg bestemmer meg for å fjerne den, og det har blitt flere, er det vel vanskelig å være helt sikker på at de er bort, eller?
Jeg må ihvertfall ta en kvikk avgjørelse snart!
Har du en så har du garantert flere. Sett deg ned helst med forstørrelsesglass og lommelykt så ser du nøye på snegla. Er den ikke søt? Den har nydelig kopperbrunt skall med gyldne flekker i. Den gjør mer nytte enn skade i et akvarium, pluss at de har høy underholdningsverdi. De er noen ræsere og når de støter på hverandre så kaster de skallet kraftig fra side til side så mange ganger at den til slutt har lettet...derfor jeg sier de kan fly....Dette er en nydelig liten skapning som jeg syns fortjener å leve.
For en flott måte å beskrive en pestsnegle på Heidi ,tenk om vi alle kunne sett på de på denne måten
Når jeg startet med akvarium fikk jeg høre at du skal gange antallet du ser med 10 så vet du ca hvor mange snegler du har.
Hehe, ja jeg er helt enig med Sølvi og Heidi også. Det blir ikke sånn at du en dag kommer og titter i akvariet så er hele glasset dekket med snegler... - men det gjør ingenting om du har en god del av de - og de er aktive så mesteparten av tiden må du sikkert lete etter de.

Jeg stemmer ihvertfall for å slappe helt av og beholde den, det vil sikkert komme flere etterhvert, så ikke bekymre deg over denne eller de som kommer engang i fremtiden.

Her er bilde av en jeg fant engang med en skall jeg syns var veldig pent. Den hadde jeg satt ned i 54literen jeg startet i sommer, slik at jeg skulle få en koloni der.
Hvis du er så helldig at du får for mange så kan du gi de bort til de som driver med kulefisker. Pestsnegler er et etterlengtet for for dem. Da gjør man jo nyttig begge veier.
mej
Når jeg startet med akvarium fikk jeg høre at du skal gange antallet du ser med 10 så vet du ca hvor mange snegler du har.

Det er bare tull...De kommer til de som overforer masse. Slutt å for så mye og spredningen tar tid. Dødeligheten på disse er også høy. De lever ikke i en evighet.
PESTSNEGLER ER GØY, FESTSNEGLER ER ENDA GØYERE.
Bli med å bevare pestsneglene ...la de leve.
Jeg liker ikke navnet pestsnegler...jeg kaller de for små perlene mine,
Heidi Ingdal
[QUOTE=mej] Jeg liker ikke navnet pestsnegler...jeg kaller de for små perlene mine,



Ah, det er DE du mener når du skriver om perler
Heidi Ingdal
[QUOTE=mej]Når jeg startet med akvarium fikk jeg høre at du skal gange antallet du ser med 10 så vet du ca hvor mange snegler du har.

Det er bare tull...De kommer til de som overforer masse. Slutt å for så mye og spredningen tar tid. Dødeligheten på disse er også høy. De lever ikke i en evighet.
PESTSNEGLER ER GØY, FESTSNEGLER ER ENDA GØYERE.
Bli med å bevare pestsneglene ...la de leve.
Jeg liker ikke navnet pestsnegler...jeg kaller de for små perlene mine,

FESTSNEGLER!!
jaa, bevaring av pestsneglene! De er jo egentlig som andre snegler, bare at man er heldig nok å få de gratis i planter osv. Er det mulig å drive avl mon tro? Altså å få fram mønster i skjell osv? Hm.
Det er jo flotte mønster i skallet på Festsneglene.
Hehe, ja ikke sant! Er det mulig å trekke det videre, selv om de er tvekjønnet? Altså for eks å avle fram mer markerte striper, eller flekker osv? (ikke for å gå helt off topic da såklart)

Grapejuice
Hehe, ja ikke sant! :D Er det mulig å trekke det videre, selv om de er tvekjønnet? Altså for eks å avle fram mer markerte striper, eller flekker osv? :) (ikke for å gå helt off topic da såklart)

Nei jeg tror ikke det går an. Men de er faktisk i forskjellige fargenyanser innimellom ser jeg.
Ja jeg så blant annet på bildene her i fiskebasen at det var noen lekre i lyse farger der (den første blant andre) - mine er veldig ofte mørkebrune med litt sånne gylne flekker. Skal begynne å studere de nøyere framover og se om jeg får noen bilder!
har slike "skillingsbolle" pestsnegler jeg. Bittesmå og rødbrune.
Jeg har vurdert at jeg skal fjerne den, for jeg har egentlig ikke planlagt snegler nå.. Og den gangen jeg skal ha snegle, kjøper jeg heller en i dyrebutikken, istede for å få med "gratis" i/på planter..
Men hvordan ser man de lettere? Min er omtrent like mørk som bunnen, med mindre den sitter på glasset, er det nesten umulig å få øye på den..

Skal man skylle de ned i do, knuse dem eller er det andre, kvikke og helst smertefrie måter å gjøre det på? Jeg har altså ikke tenkt å beholde den..
Nå er den borte, endelig fikk jeg fjernet den.. (mener det ikke vondt eller lignende, jeg ville bare ikke ha snegle).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap