Amanoreker - endelig larver! (side 2)

Runde en, som beskrevet over, gikk i dass (bokstavelig talt). Hadde store problemer med vannverdiene, regner med at det var årsaken.
For en ule siden kom alle larvene i løpet av en natt, de koser seg nå i saltvann. Får se hvor lenge det varer denne gangen. Reka som slapp larvene for en uke siden har egg allerede, så det kommer nye sjangser. Oppdaterer etterhvert hvis det er interesse for det
For all del, oppdater oss

Hva skjedde med vannverdiene og hvordan har du tenkt å gjøre det annerledes i denne runden for å ungå flere dassreker?

Jeg har 50 amano selv, og de er jo ikke gratis, så hadde vært gøy om du får til dette
GlennO
For all del, oppdater oss :) Hva skjedde med vannverdiene og hvordan har du tenkt å gjøre det annerledes i denne runden for å ungå flere dassreker? Jeg har 50 amano selv, og de er jo ikke gratis, så hadde vært gøy om du får til dette :)


50 kjøpte var voksent. Håper på å fylle akvariene med disse flotte renholdsarbeiderne etterhvert. Sist ble temperaturen for høy i forhold til trivselstemp til rekene. (rundt 28 grader). Det mest avgjørende var nok at pH-verdien var helt ute av kontroll. Til slutt (når alt gikk i dass) var den på over 10! Denne første runden testet jeg forsåvidt ut en latmannsmetode som innebar å ikke gjøre noenting etter at larvene var satt i saltvann med phytoplankton.
Denne runden får larvene litt friskt saltvann nesten hver dag i tillegg til at lampen som forårsaket høy temperatur sist er byttet ut med en svakere lampe som står lenger fra.
Rundt 300 (vanskelig å telle..) larver som flyter rundt her nå og fire reker som står klare på klekkeriet
Koster å være/ha kar

Er egentlig pH på 10 så høyt når det kommer til saltvann da? Jeg er overhode ikke belest på det emne, men mins bare å huske at "vanlig" saltvann holder over 9 i allefall?

Om du klarer det er det bare å si i fra, jeg kjøper gjerne noen av deg Mine går sammen med store discuser og scalarer og blir stadig tynnet ut.... Så at jeg har 50 er bare for at det var det jeg kjøpte på likt sist, men har sikket kjøpt 200 minst...
GlennO
Koster å være/ha kar :) Er egentlig pH på 10 så høyt når det kommer til saltvann da? Jeg er overhode ikke belest på det emne, men mins bare å huske at "vanlig" saltvann holder over 9 i allefall? Om du klarer det er det bare å si i fra, jeg kjøper gjerne noen av deg :) Mine går sammen med store discuser og scalarer og blir stadig tynnet ut.... Så at jeg har 50 er bare for at det var det jeg kjøpte på likt sist, men har sikket kjøpt 200 minst...


Tror kanskje sjøvann bør være mellom 7,5 og 8,5. En pH på 10 er hakket før kaustisk soda Skal si i fra hvordan det går og om det blir med overskudd etter å forhåpentligvis ha fyllt opp mine akvarier. Scalarer og discus klarer vel bare å ta små amanoreker? Har lest om tilfeller der de har blitt 10 år.
Mine tar alle de får tak i Men, rekene er ganske gode på å komme seg unna
De holder det vel ihvertfall rent i tanken tenker veldig hardtarbeidende reker.
En uke har gått og larvene er i toppform.
her er link til ei i danmark som fekk det bra til, korleis går det med dine no?

Takk for link!
Skal lese den nå..
Her går det relativt bra, er vel to uker i morgen siden larvene kom. Tror det har minket litt de to siste dagene, men er litt usikker. Veldig vanskelig å se i det grønne vannet. Vet at det er ganske mange som det fortsatt er liv i og de har vokst litt den siste uken, men et godt stykke igjen ser jeg. Har byttet et par dl vann hver dag, vet ikke om det hjelper, men det er litt for å teste om det har noe for seg. Har desverre ikke noe bilder enda, da jeg må ha makrolinse for å få noe som er skarpt..
Har 4 reker som står klare til å gi fra seg larver, kommer noen få (20-25) hver dag som jeg tar sammen med den første gjengen som kom. Den kommende uken vil nok være utslagsgivende tenker jeg.
Gikk ikke så bra denne gangen heller, men jeg er i gang med nytt kull allerde (kommer til å komme kontinuerlig)
En liten filmsnutt av larvene etter en uke i link her.
har du noke forslag på ka som var grunnen til at det ikkje gjekk?
Lasse Nedreberg
har du noke forslag på ka som var grunnen til at det ikkje gjekk?


Prøvde å bare fore med phytoplankton. Tror kanskje de trenger litt attåt. Prøver med noe yngelfor (særdeles finknust) i tillegg nå. Leste at de trenger noe med mer krutt i etter 1-2 uker.

Har også satt lampa litt lenger fra så ikke phytoplanktonveksten kommer helt ut av kontroll som det gjorde denne gangen. HELT umulig å se larvene i det grønne vannet.
Har mange larver nå og satser på at det går bedre denne gangen

2 Tillegg:
1. når lampen står lenger fra vil også temperaturen holde seg lavere (bruker ikke kolbe), satser på at også dette har noe å si.
2. Brukte vannet som larvene ble sluppet i til å lage saltvann denne gangen. Har brukt helt nytt saltvann før, men larvene har som sagt overlevd i både to og tre uker..)

ditta skal eg og prøve en gong
Amanorekene er glad i alger - video
Hadde et algeproblem i et av mine kar der alger begynte å komme opp blant HC Cuba. Vet ikke hvilke alger det var, men mine Ottoer ville ikke spise de. Tenkte å prøve med Amanoreker og satte to stykker inn for å gjøre jobben. Etter kort tid har de beitet algene ned til halvparten av lengden. Ble enda mer motivert til å få til avl på disse, vil ha MANGE så jeg slipper algeproblemer!

En liten video under.




Laster snart opp en snutt med larver som har fått rødlig farge og rundt dobbel størrelse av nyklekket.
Det høres jo morro ut. Det var en som oppdrettet de her hjemme tidligere, men tror han sleit med det samme, at det var vanskelig og få opp yngelen. Noen klarte han da.
Roy Fredrik Pedersen
Det høres jo morro ut. Det var en som oppdrettet de her hjemme tidligere, men tror han sleit med det samme, at det var vanskelig og få opp yngelen. Noen klarte han da.


Jepp, det er ingen stor kunst å få larver, problemet ligger i å få de over fra larve til reke
eg lure på litt meir detaljar;

kva type salt brukar du? "rema 1000" eller akvarie-salt?

veit du noko om f.eks kor lang tid ting og tang tar i naturen, som larve i elv til sjøen og då spesielt frå sjøen og kor lang tid/aklimatisering før dei kjeme i elva igjen (ferskvatn)?

har du nokon plan på¨aklimatisering, utpblanding av saltvatnet?

har du noko å måle saltnivå med?


det blir sikkert et par spm du tykkjer er for dumme, men det er fort gjort å gløyme ting som ein teke for gitt.


ikkje gje opp
det vart mange innlegg frå meg på rappen menmen...


kor stor tank har du (sia du skrive at du byte 2dl daglig) ?


kanskje du kan prøve flytande mat for coralla etc?
ho i den fyste linken eg linka til brukte Spirulina i pulverform
og prøv med PH ca7,5 ?

for som det står i siste lenke (forrige innlegg) så tar det ca 20 dagar frå larvestadiet til dei bjønde å likne på reker viss eg tolka det rett
Lasse Nedreberg
fann ein link til. [URLBLOCK1]


Hei igjen!
Jeg har tatt de fleste tips fra denne siden
Jeg bruker en sånn flytende lang sak til å sjekke saltinnholde med, har bestilt en refraktometer (?) på ebay til en hundrings eller no som vil gjøre det litt lettere. (Trenger en 10-litersbøtte for å bruke den flytedingsen..

Nå har jeg de i et 10 liter plastkar. Og de har vokst helt vanvittig i forhold til de to andre forsøkene.

Tror det er svar på dine spørsmål på den linken over, hvis ikke så bare spør igjen

Her er larvene mine etter 12 dager nå, de vokser fortere enn noensinne.



Bruker phytoplankton (også kalt grøntvann)

Rundt 20 dager før de kan bli som reker, men har hatt larver lenger enn det uten at de er så store som de jeg har nå. Så her er det nok store variabler ute å går.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap