- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Akvarium og røyking (side 2)
Akvarium og røyking (side 2)
Hm, dette blir ikke det samme som sigarettrøyk. Men hva med slike spraybokser da med gift mot småinsekter? Radar. Jeg har fått slike blomsterfluer, disse små irriterende, og har lyst til å spraye i leiligheten og ta knekken på disse, men har ikke våget pga akvariene.
Er det da like trygt å spraye med slik gift, som å røyke? Bare man evt slår av pumpen først?
Er det da like trygt å spraye med slik gift, som å røyke? Bare man evt slår av pumpen først?
Postet 05.03.12 kl 23:20
Sabrina MNå håper jeg ikke dette ender opp med en diskusjon om hvorfor en bør slutte å røyke, da en slik diskusjon ikke har noe å gjøre på et akvarieforum dersom det ikke direkte knytter seg til akvarium. Jeg tør å tro at vi som røyker vet ganske godt at det både er dyrt og lite bra for helsa. Men det er vårt valg og jeg håper andre som mener noe annet kan respektere det valget.
Tenkte akkurat det samme egentlig. Selv om ikke jeg røyker, så røyker foreldrene mine - noe jeg fikk huden full for av en unggutt i kassa på en butikk da jeg kjøpte sigarettpapir for mora mi. Der satt den litt overvektige karen og kommenterte at folk som røykte drepte seg selv sakte. Måtte rømme før jeg slang med leppa.
men for ikke å være helt off topic - vil tro det skal gå bra... litt lufting i ny og ne skader kan vel hjelpe på men vil tro folk hadde merket iløpet av tidene om røyking skadet fiskene. (uten at jeg kan legge noe bevis fram for dette da)
Postet 05.03.12 kl 23:31
sessanHm, dette blir ikke det samme som sigarettrøyk. Men hva med slike spraybokser da med gift mot småinsekter? Radar. Jeg har fått slike blomsterfluer, disse små irriterende, og har lyst til å spraye i leiligheten og ta knekken på disse, men har ikke våget pga akvariene. Er det da like trygt å spraye med slik gift, som å røyke? Bare man evt slår av pumpen først?
Både for din egen skyld og fiskenes, og eventuelt andre i nærheten, så unngå slik giftige spray.
Blomsterfluer kan man bli kvitt på følgende vis.
Putt sigarettstumper fra et askebeger ned i jorda til potteplanter. Blomsterfluer liker ikke lukta... (Om det er bedre at det lukter askebeger i huset enn at det blomsterfluer der, er vel en smakssak ).
Bruk litt grønnsåpe i vannet når du vanner plantene dine, dette skal både ta knekken på eventuelle egg samt å få fluene på flukt.
Stikk hvitløksfedd ned i jorda i blomsterpottene i huset. Dette skal visstnok fungere for å ta knekken på eggene til blomsterfluene.
Kjøp maurmiddel, bruk anvisningen på pakken og vann jorda til potteplantene med dette. Blomsterfluene skal visst dø av det, men jeg er litt usikre på om plantene tåler behandlinga, så her bør man vel gå litt forsiktig frem.
Postet 06.03.12 kl 01:11
OjOjOjOj, 22 svar, og faktisk ingen som vet !! Skulle gjerne sett dokumentasjon på hvor skadelig det er for fiskene at jeg røyker i samme rom. Ble egentlig ikke noe klokere av svarene som kom her. Noen svarer hva de tror, andre svarer hvor dyrt og skadelig det er for røykeren, ingen ser ut til å vite. Flere bør lese spørsmålet en gang til...... Mine ser ut til å trives som nikotin-slaver( vet ikke ).
Har ett spørsmål :
Har lest påstander om at planter renser lufta(til en viss grad) i rom hvor
det røykes. Om så er tilfelle, er det da også mulig at planter i vann renser
vannet for skadelige stoffer fra røyking ? Noen som vet ?
PS ! En 20-pakning koster forøvrig rundt 90 kroner......
Har ett spørsmål :
Har lest påstander om at planter renser lufta(til en viss grad) i rom hvor
det røykes. Om så er tilfelle, er det da også mulig at planter i vann renser
vannet for skadelige stoffer fra røyking ? Noen som vet ?
PS ! En 20-pakning koster forøvrig rundt 90 kroner......
Postet 06.03.12 kl 01:52
Nikotin er skadelig både for mennesker og fisk.
Hvor skadelig kommer jo selvfølgelig an på mengden.
Hvis rommet er fullt av røyk så kan det gå slikt. Det er neppe særlig overraskende.
Monas råd er fornuftig.
Nicotine: C10H14N2
Secondary use : Insecticide; fish toxicant;
Toxicity to fish : Highly toxic (active ingredient).
Nikotinavhengige sebrafisk i forskning:
<embed src="http://www.youtube.com/v/JLAF8JoFfEY?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Hvis man ikke passer på så kan det ende slik
Hvor skadelig kommer jo selvfølgelig an på mengden.
Hvis rommet er fullt av røyk så kan det gå slikt. Det er neppe særlig overraskende.
Monas råd er fornuftig.
Nicotine: C10H14N2
Secondary use : Insecticide; fish toxicant;
Toxicity to fish : Highly toxic (active ingredient).
Nikotinavhengige sebrafisk i forskning:
<embed src="http://www.youtube.com/v/JLAF8JoFfEY?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Hvis man ikke passer på så kan det ende slik
Postet 06.03.12 kl 08:17
Endret: 06.03.12 kl 08:20
Jeg kjenner en som brukte luftavfukter i akvarierommet sitt, hvor han lot det oppsamlede vannet gå tilbake til discus akvariet. Resultatet ble at alle discusene døde.
Selv har jeg mistet noen koi på grunn av sigarett sneiper. En som leide i kjelleren hos meg hadde fest og de syntes hvis det var veldig festlig at koiene spise opp sneipene. Han bor ikke lenger i kjelleren min....
Selv har jeg mistet noen koi på grunn av sigarett sneiper. En som leide i kjelleren hos meg hadde fest og de syntes hvis det var veldig festlig at koiene spise opp sneipene. Han bor ikke lenger i kjelleren min....
Postet 06.03.12 kl 08:50
Postet 06.03.12 kl 19:48
Postet 06.03.12 kl 20:31
Endret: 06.03.12 kl 21:58
Roy Fredrik PedersenJeg kjenner en som brukte luftavfukter i akvarierommet sitt, hvor han lot det oppsamlede vannet gå tilbake til discus akvariet. Resultatet ble at alle discusene døde. Selv har jeg mistet noen koi på grunn av sigarett sneiper. En som leide i kjelleren hos meg hadde fest og de syntes hvis det var veldig festlig at koiene spise opp sneipene. Han bor ikke lenger i kjelleren min....
du har vel ikke..... kvittet deg med han? :P Sorry måtte bare, men når jeg leste dette på nytt så hørtes bare den siste setninga di så innmari morbid ut, haha. Var det meningen? Og jeg ser at innlegget mitt lengre opp var skikkelig knotete - må ha vært noen ord som forsvant inni der, bahh orker ikke rette opp i det hehe.
Røyking er vel i grunn ikke sunt for noen innomhus, men de som røyker her på forumet vil vel ha merket det for lenge siden om det var ekstremt giftig og dødelig for fisk? (slik som med linken til luft-pumpe bruk og røyking) veldig interessant egentlig. Mon tro om aktivt kull i filteret vil ha noe å si?
Postet 06.03.12 kl 21:15
Kjølevifter stinker dritt!
Jeg kjøpe et guppy kar med innebygget lys i lokket som kjøles av to vifter. Jeg visste ikke at forrige eier hadde røykt inne, og for å si det sånn.
JEG KJØPER ALDRI MER ET MØBEL AV EN INNERØYKER!
Jeg burde nesten tatt bilder av ventiler og lufteområder, for det er direkte avskrekkende for selv den tøffeste hardcore røyker. All den guffen som var størknet fast (tenk at det legger seg i lungene), og det tok lang tid å rense... Nå, 4 uker senere lukter det fortsatt røyk hver gang jeg slår på lyset og viftene starter... Nei fysj, røyk ute eller i et annet rom enn akvariet står...
JEG KJØPER ALDRI MER ET MØBEL AV EN INNERØYKER!
Jeg burde nesten tatt bilder av ventiler og lufteområder, for det er direkte avskrekkende for selv den tøffeste hardcore røyker. All den guffen som var størknet fast (tenk at det legger seg i lungene), og det tok lang tid å rense... Nå, 4 uker senere lukter det fortsatt røyk hver gang jeg slår på lyset og viftene starter... Nei fysj, røyk ute eller i et annet rom enn akvariet står...
Postet 07.03.12 kl 06:53
Grapejuice[QUOTE=Roy Fredrik Pedersen]Selv har jeg mistet noen koi på grunn av sigarett sneiper. En som leide i kjelleren hos meg hadde fest og de syntes hvis det var veldig festlig at koiene spise opp sneipene. Han bor ikke lenger i kjelleren min....
du har vel ikke..... kvittet deg med han? :P Sorry måtte bare, men når jeg leste dette på nytt så hørtes bare den siste setninga di så innmari morbid ut, haha. Var det meningen? ?
Min advokat sier at jeg ikke skal uttale meg mer om dette....
Postet 07.03.12 kl 12:57
Postet 07.03.12 kl 13:13
missuniqJeg kjøpe et guppy kar med innebygget lys i lokket som kjøles av to vifter. Jeg visste ikke at forrige eier hadde røykt inne, og for å si det sånn. JEG KJØPER ALDRI MER ET MØBEL AV EN INNERØYKER! Jeg burde nesten tatt bilder av ventiler og lufteområder, for det er direkte avskrekkende for selv den tøffeste hardcore røyker. All den guffen som var størknet fast (tenk at det legger seg i lungene), og det tok lang tid å rense... Nå, 4 uker senere lukter det fortsatt røyk hver gang jeg slår på lyset og viftene starter... Nei fysj, røyk ute eller i et annet rom enn akvariet står...
Skjønner deg godt! Jeg er ikkerøyker og har en så utviklet luktesans at jeg kjenner røyk på en mils avstand
Men, jeg reagerer også så heftig på røyklukt at jeg blir regelrett syk. Sist jeg var hos en akvarist for et hyggelig samvær i et par timer så lå jeg rett ut i 4 dager etterpå, og fikk knapt puste. Og han røyket jo inne der alle akvariene hans var. Stakkars fisker.
Men, det er mye annet som også kan påvirke, og når jeg mellomlagrer vann gjør jeg det et sted i huset hvor ingenting kan sprayes i luften ved et uhell Men, disse røykerne med akvarier, de mellomlagrer jo ofte vann de også, og da må det jo komme litt i vannet siden alt som er i luften også påvirker vann.
Røyk er jo ren gift. Det er ikke noe diskutere egentlig.
Postet 07.03.12 kl 13:18